قیمت خودرو

ایران خودرو و سایپا به دنبال آزادسازی قیمت خودرو ؛ ۹ درصد افزایش قیمت هم خودروسازان را سیر نمی‌کند!

مصوبه شورای رقابت برای افزایش ۹ درصدی قیمت خودروهای داخلی در کارخانه، ایران خودرو و سایپا را راضی نکرده و خودروسازان داخلی به دنبال آزادسازی قیمت خودرو هستند.

چندی پیش شورای رقابت پس از مدت‌ها انتظار و انتشار اظهار نظرهای مختلف، تصمیم گرفت قیمت خودروهای داخلی را افزایش دهد. بنابراین طی جلسه‌ای که در این شورا شکل گرفت، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بیش از ۸ درصد و نزدیک به ۹ درصد افزایش پیدا کرد. اگر به طور دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، قرار شد قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو به طور میانگین ۸.۲ درصد و قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا به طور میانگین ۸.۹ درصد افزایش پیدا کند. طبق مصوبه شورای رقابت، این افزایش قیمت برای تمامی خودروهای مشمول دستور‌العمل قیمت‌گذاری شورا تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود. همچنین برای تمام افرادی که تا پایان سال ۹۹ خودرو ثبت نام کرده بودند و پیش پرداخت داشتند و مشمول دریافت سود نیستند، این افزایش قیمت لحاظ نخواهد شد.

مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی موافقان و مخالفانی داشت. برخی افراد می‌گویند قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا همین الان هم زیاد است و بازار دیگر کشش این افزایش قیمت را ندارد. اما برخی مسئولان از جمله وزیر صمت نیز از این افزایش قیمت دفاع کردند و گفتند شورای رقابت کمترین میزان افزایش قیمت را لحاظ کرده است و با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید، انتظار می‌رفت قیمت‌ها بیشتر از این میزان بالا برود.

نارضایتی ایران خودرو و سایپا

حالا برخی افراد آگاه عنوان می‌کنند که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از این مصوبه شورای رقابت رضایت ندارند و افزایش ۸ یا ۹ درصدی قیمت‌ها آنها را راضی نکرده است. در واقع به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی به دنبال آزادسازی قیمت خودرو هستند و حتی رایزنی‌هایی نیز در این رابطه صورت گرفته است. به گفته این مقام آگاه، ایران خودرو و سایپا با دستگاه‌های مختلف نامه‌نگاری کرده‌اند تا درخواست خود برای آزادسازی قیمت خودرو را عملی کنند.

قیمت خودرو

حتی مدیران وزارت صمت نیز به نوعی از خودروسازان داخلی حمایت کرده‌اند و نارضایتی خود از قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت را نشان داده‌اند. سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت افزایش قیمت خودرو چاره کار خودروسازان و مشکلات آنها نیست. وی اضافه کرد تعلل شورای رقابت باعث شده ضرر و زیان‌هایی به خودروسازان تحمیل شود و اصلا فرمول قیمت‌گذاری این شورا و شیوه محاسبه قیمت‌ها پاسخگوی مشکلات خودروسازان نیست. به گفته معمارباشی، قیمت قطعات الکترونیکی که جزو قطعات خودرو است از ۲ یورو به حدود ۲۵ یورو رسیده و مس و ورق فولاد نیز به طور چشمگیری افزایش قیمت داشته‌اند.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین افزود در بیشتر خودروها، شرکت های خودروسازی ما در حال زیان دادن هستد. ایران خودرو مجبور شده تیراژ تولید پژو پارس را کاهش دهد، چون روی هر خودرو پژو پارس حدود ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌دهد. به همین دلیل خودروسازان سبد محصولات تولیدی خود را به سمت محصولات با زیان کمتر سوق می‌دهند و محصولات زیان‌ده را حذف می‌کنند.

شورای رقابت تخصص تعیین قیمت خودرو را ندارد

مجتبی رضاخواه، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت نیز می‌گوید سناریوهای مطرح شده در شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو غیر علمی است و این شورا اصلا تخصص لازم برای قیمت گذاری خودرو را ندارد. در واقع شورای رقابت در موارد مختلفی مانند قیمت اینترنت و خودرو تصمیم‌گیری می‌کند، در حالی که تسلطی بر جزئیات مسائل ندارد. وی همچنین عنوان کرد این شورا قیمت خودروهای داخلی را بر مبنای تورم بخشی در شش ماهه دوم سال قبل تعیین کرده، در حالی که در آن زمان نرخ ارز بالاتر بود و الان پایین آمده است. بنابراین دلیلی ندارد که قیمت خودرو را به دلیل تورم و گرانی سال قبل افزایش دهیم.

محمد باقری، یکی دیگر از اعضای ناظر مجلس در شورای رقابت هم گفت تا زمانی که قیمت‌ها تکلیفی باشند و انحصار وجود داشته باشد، بحث رانت نیز مطرح می‌شود. به گفته وی شکستن انحصار ایران خودرو و سایپا در بازار کشور ضروری است و قیمت‌گذاری خودرو باید با عرضه و تقاضا متناسب باشد، نه دستوری و تکلیفی. از سوی دیگر دولت و حاکمیت باید نظارت لازم را داشته باشند تا خودروسازان ما گران‌فروشی نکنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد خودروسازان بزرگ داخلی ما یعنی ایران خودرو و سایپا تا زمانی که به خواسته اصلی خود یعنی آزادسازی قیمت خودرو دست پیدا نکنند، راضی نمی‌شوند و در همین میان، برخی مسئولان را نیز با خود همراه کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا اينا ملت رو چي فرض كردن؟؟؟؟
    اي لعنت بر پدر و مادر اوني كه واردات خوررو رو ممنوع و تعرفه دار كرد… بخاطر توليد ملي و اين مزخرفات بايد 80 ميليون نفر از نعمت ماشين خوب بي بهره باشن و اين حرومزاده ها اينجوري مدعي باشن…. ما از عراق و افغانستان لياقتمون كمتره

    ملت يه بار ديگه بايد همت بكنن و تحريمشون كنن..تنها راه حل همينه. تمام