قوانین جدید اندروید

قوانین جدید اندروید مشابه با قابلیت شفافیت ردیابی برنامه اپل معرفی می‌شوند

قوانین جدید اندروید تلاش خواهند کرد تا با ارائه رویکردی مشابه قابلیت شفافیت ردیابی برنامه اپل به حفاظت بیشتر از داده‌های کاربران و حریم خصوصی آن‌ها کمک کنند.

گوگل امروز یک اطلاعیه جدید پیرامون قوانین آینده اندروید و شفافیت داده کاربران را منتشر کرد. اگرچه این کار را نمی‌توان (حداقل به صورت واضح) پاسخی به قابلیت شفافیت ردیابی برنامه اپل دانست که با به‌روزرسانی iOS 14.5 ارائه شد، ولی پیش اعلام گوگل درباره ایجاد بخش امنیت در گوگل پلی در آینده می‌تواند عملاً هر دو سیستم عامل را در برخی از معیارهای پیشرو حریم خصوصی در یک سطح قرار دهد.

بخش جدید گوگل پلی برای برنامه‌ها کاربران را قادر خواهد ساخت تا متوجه شوند یک برنامه مشخص چه داده‌هایی را جمع آوری می‌کند و یا به اشتراک می‌گذارد و آیا آن داده‌ها امن هستند. همچنین کاربران نسبت به جزئیات دیگری که بر حریم خصوصی و امنیت تأثیرگذار خواهند بود نیز آگاهی پیدا خواهند کرد.

قوانین جدید اندروید

سوزان فری که از معاونین بخش مهندسی و محصولات و امنیت اندروید است در این هفته نوشته‌ای را درباره نحوه تأثیرگذاری قوانین جدید گوگل پلی و اندروید بر کاربران و توسعه دهندگان منتشر کرد. اندروید در حال حاضر از سیستمی بهره می‌برد که برنامه‌ها کاربران را درباره مجوزهایی که دنبال می‌کنند همچون اطلاعات مکانی، مخاطبین، اطلاعات شخصی، صدا، فایل‌های ذخیره سازی، و دسترسی به دوربین آگاه می‌سازند. حالا قرار است کمی شفاف‌تر شده و در گوگل پلی به صورت فهرست آورده شود.

برنامه‌ها چه چیزی را نشان خواهند داد؟

گوگل از توسعه دهندگان می‌خواهد این اطلاعات را در توضیحات برنامه خود در گوگل پلی با کاربران به اشتراک بگذارند: چه نوع داده‌ای جمع آوری و ذخیره می‌شود و چطور از آن داده استفاده خواهد شد. به نظر ساده می‌آید.

چه نوع داده‌ای جمع آوری و ذخیره خواهد شد:

  • موقعیت مکانی
  • تصاویر و ویدیوها
  • فایل‌های صوتی
  • فایل‌های ذخیره سازی
  • مخاطبین و اطلاعات شخصی

داده‌ها چگونه مورد استفاده برنامه یا توسعه دهنده / گروهی که برنامه را ساخته قرار خواهد گرفت.این مورد نیز احتمالاً شامل شفاف سازی اشتراک داده با منابع شخص ثالث خواهد شد.

قوانین جدید اندروید

گوگل پلی همچنین در بخش امنیتی جدید هر برنامه اطلاعات زیر را فهرست وار خواهد آورد. قوانین جدید اندروید مشخص خواهند کرد که:

  1. آیا از اقدامات امنیتی (همچون رمزنگاری داده) برای داده‌های کاربران استفاده می‌شود؟
  2. آیا خط مشی‌های مربوط به خانواده گوگل در رابطه با داده کاربر رعایت می‌شود؟
  3. آیا برنامه به این داده‌ها برای کارکرد نیاز دارد یا اینکه کاربران در به اشتراک گذاری آن مختار هستند؟
  4. بخش امنیتی برنامه توسط یک شخص ثالث مستقل تائید شود.
  5. حذف داده‌ها به عنوان گزینه‌ای برای کاربر در هنگام حذف برنامه مذکور وجود داشته باشد.

چه زمانی بخش امنیت به گوگل پلی اضافه خواهد شد؟

در ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ گوگل اطلاعیه اولیه‌ای را درباره قوانین جدید اندروید منتشر کرد. از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ این قوانین جدید برای مطالعه توسعه دهندگان و عموم افراد در دسترس خواهند بود. از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ توسعه دهندگان می‌توانند اقدام به اعلام اطلاعات خود به شکل اعلام شده در گوگل پلی کنسول کنند.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کاربران بخش جدید گوگل پلی را مشاهده خواهند کرد. در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ گوگل مهلتی را برای توامی برنامه‌های جدید و فعلی اعلام خواهد کرد تا بر اساس قوانین جدید اندروید اطلاعات مربوطه را اعلام کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*