طولانی ترین جنگ های تاریخ

10 مورد از طولانی ترین جنگ های تاریخ ؛ نبرد خونین تا بی نهایت

در طول تاریخ جنگ های طولانی زیادی رخ داده است. ما در این مقاله 10 نمونه از طولانی ترین جنگ های تاریخ بشریت را معرفی خواهیم کرد.

از گذشته تا به امروز خصلت جاه طلبی انسان باعث شده که جنگ‌های زیادی در بگیرد. این جنگ‌ها دلایل مختلفی داشته‌اند که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به نمایش قدرت و تصرف کشوری جدید اشاره کرد. ما در ادامه این مطلب به 10 مورد از طولانی ترین جنگ های تاریخ اشاره خواهیم کرد. این جنگ‌ها برای دهه‌ها یا حتی قرن‌های متوالی به طول انجامیده‌اند و در جریان آن‌ها افراد زیادی به دنیا آمده با از دنیا رفته‌اند.

معرفی طولانی ترین جنگ های تاریخ

1- نبرد کارن / سال 1949 میلادی تاکنون / مدت جنگ: 67 سال (هنوز ادامه دارد)

طولانی ترین جنگ های تاریخ

یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ بشریت، جنگ کارن است. شروع این جنگ در سال 1949 میلادی بوده و هنوز تمام نشده است. کارن نام یکی از عظیم‌ترین اقوام جنوب شرق آسیا بوده و محل سکونت آن‌ها جنوب کشورهای تایلند و میانمار است. این جنگ یک نبرد داخلی است و بین دو گروه نیروهای مسلح تاتمادوا میانمار و اتحاد ملی کارن شکل گرفته است. نیروی مسلح تاتمادوا به عنوان نیروی مسلح رسمی میانمار شناخته می‌شود و اتحاد ملی کارن یک حزب سیاسی تشکیل شده از مردم کارن است که به وسیله ارتش ملی آزاد کارن که یک جناح مسلح است حمایت می‌شود. محل برگزاری این جنگ ایالت کارن میانمار است که در سال 1952 توسط دولت این کشور بنا نهاده شد. در جریان این جنگ تعداد زیادی از افراد از دنیا رفته و تعدادی نیز به کشورهای دیگر گریختند.

2- نبرد صد ساله / سال 1337 تا 1453 میلادی / مدت جنگ: 116 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

آغاز این جنگ بین دو خاندان اشرافی فرانسه یعنی خاندان والوا و خاندان پلانتاجنت بود که هرکدام مدعی بودند باید سلطنت فرانسه به آن‌ها واگذار شود. آغاز این جنگ باعث شد که سلطنت فرانسه بدون فرمانروا بماند، زیرا در جریان این جنگ پادشاهان خاندان کاپتی فرانسه از دنیا رفتند. خاندان والوا مدعی بودند که فرمانروای فرانسه و انگلستان هستند و خاندان پلانتاجنت که اصالتی فرانسوی داشتند کشور انگلستان را در قرن دوازدهم تحت سلطه خود قرار داده بودند. پنج نسل از پادشاهان دو خاندان مذکور از سال 1337 تا سال 1453 به منظور فرمانروایی بر فرانسه با هم نبرد کردند و شکست و پیروز‌ی‌های زیادی را تجربه کردند. در نتیجه جنگ صد ساله با پیروزی خاندان والوا همراه شد.

ژاندارک برای پیروزی خاندان والوا تلاش فراوانی را انجام داد و در نهایت موفق شد که شاهزاده چارلز را پادشاه فرانسه کند و همچنین محل تاج گذاری سنتی خاندان والوا یعنی اورلئان را از چنگ انگلیسی‌ها در بیاورد. پس از گذشت مدتی انگلیسی‌ها او را اسیر کردند و در سال 1431 میلادی به جرم جادوگری آتش زدند. با این وجود تلاش‌های ژاندارک جواب داد و حکومت همچنان در اختیار چارلز باقی ماند و نیروهای انگلیسی تا سال 1453 از این کشور بیرون شدند.

3- نبردهای سلوکیان و ایران / سال 238 تا 129 سال پیش از میلاد / مدت جنگ: 109 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ ، نبردهای سلوکیان و ایرانیان بوده است. این جنگ مجموعه‌ای از نبردهای اشکانیان و امپراطوری سلوکیان است که در نتیجه آن اشکانیان پیروز و سلوکیان از ایران بیرون رانده شدند. به دنبال این پیروزی بزرگ فرمانروایی ایران به اشکانیان رسید. ایرانی‌ها از سمت شرق و یونانی‌ها از سمت غرب دائما به قلمرو وسیع سلوکیان که از سوریه تا رود سند ادامه داشت حمله می‌کردند و در نتیجه آن دو حاکم سلوکی در پارت و باختران از شرایط نابسامان موجود سوءاستفاده کردند و اعلام کردند که ایالات تحت سلطه آن‌ها کاملا مستقل است. البته تعدادی از قبایل ایرانی پس از مدتی به منظور انتقام‌جویی پارت را مورد هدف قرار دارند و آن را تحت سلطه خود قرار دادند و سپس اقوام خود را پارت‌ها نام‌گذاری کردند.

در همین حین سلوکیان بخش عظیمی از قلمرو خود را از سرزمین ماد و ایران از دست دادند. علت این امر جنگ سختی بود که بین آن‌ها و بطلمیوسیان مصری در گرفته بود. پس از گذشت مدتی و در 209 سال قبل از میلاد انتیاکوس سوم، یکی از پادشاهان سلوکی برای انتقام از پارت‌ها و پس گرفتن قلمرو از دست رفته سلوکیان با آن‌ها به نبرد پرداخت و در نهایت پارت‌ها را مغلوب کرد و از آن‌ها به عنوان رعیت در سرزمین تحت فرمانروایی خود استفاده کرد. البته پس از سال‌ها رومی‌ها در نبردی به نام ماگنزی انتیاکوس را شکست دادند و قلمروهای سلوکیان را تحت سلطه خود قرار دادند. از آن پس اشکانیان سرزمین پارت را تحت کنترل خود درآوردند و قلمروهای سلوکیان را تصاحب کردند. در 139 سال قبل از میلاد، اشکانیان در جریان یک نبرد سخت و عظیم سلوکیان را شکست دادند و نهایتا دیمتریوس سوم را به اسارت گرفتند و حکومت خود را آغاز کردند.

4- نبرد استقلال هلند / سال 1568 تا 1648 میلادی / مدت جنگ: 80 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

جنگ استقلال هلند که به آن جنگ هشتاد ساله نیز گفته می‌شود در سال 1568 میلادی آغاز شد و در سال 1648 میلادی پایان یافت. آغاز این جنگ با شورش هفده ایالت هلند بر علیه پادشاه آن زمان اسپانیا یعنی شاه فیلیپ دوم بود. در آغاز این جنگ، نبرد توسط نیروهای شاه فیلیپ دوم مدیریت شد و شورشیان نیز سرکوب شدند؛ اما شورشیان با گذشت زمان قدرت بیشتری پیدا کردند و در سال 1572 منطقه بریله را تحت سلطه خود درآورند. فتح این منطقه برای شورشیان یک پیروزی بزرگ بود. نهایتا و در سال 1648 شورشی‌ها اعلام استقلال کردند و برای خود نام ایالت‌های متحد را برگزیدند که پس از گذشت سال‌ها به جمهوری هلند تغییر نام پیدا کرد.

5- نبردهای سلجوقیان و بیزانسی‌ها / سال 1048 تا 1308 میلادی / مدت جنگ: 260 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

نبردهای سلجوقیان و بیزانسی‌ها، یکی از طولانی ترین جنگ‌ های تاریخ بشریت بود که 260 سال طول کشید و در نتیجه آن ترک‌های سلجوقی امپراطوری بیزانس را شکست دادند و سوریه و آسیای صغیر را تحت سلطه خود درآوردند. این نبردها نقطه آغاز جنگ‌های صلیبی بود. سلجوقیان بعد از آن که در سال 1055 میلادی بغداد را تحت سلطه خود درآوردند، اقدام به گسترش قلمرو خود تا غرب کردند و آلب ارسلان که یکی از سلاطین سلجوقی بود سرزمین ارمنستان را در سال 1064 فتح کرد. بیزانسی‌ها در سال 1067 میلادی و در زمانی که سلجوقیان قصد کردند آسیای صغیر را مورد حمله قرار دهند به آن‌ها ضد حمله زدند و توانستند ترک‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کنند. البته بیزانسی‌ها در سال 1071 و در جریان نبرد ملازگرد از سلجوقیان شکست خوردند و ترک‌ها امپراطور بیزانس را دستگیر کردند. این پیروزی برای سلجوقیان بسیار ارزشمند بود؛ اما با وجود این پیروزی فرمانروایی آسیای صغیر همچنان در اختیار بیزانسی‌ها باقی ماند و سلجوقیان 20 سال بعد، شبه جزیره آناتولی را فتح کردند.

نخستین جنگ صلیبی با محاصره اورشلیم توسط سلجوقیان آغاز شد. بیزانسی‌ها با گذشت نزدیک به صد سال از جنگ ملازگرد و در جریان نخستین جنگ صلیبی، سلجوقیان را از بخش‌های ساحلی آسیای صغیر بیرون کردند و قسمت‌هایی از قلمرو از دست رفته را مجددا تحت فرمانروایی خود درآوردند. با این وجود، در جریان جنگ‌های صلیبی بعدی خسارت‌های جبران ناپذیری به بیزانسی‌ها وارد شد و شهرها و روستاهای آنان توسط جنگجویان و مسیحیان حاضر در جنگ صلیبی غارت شد.

6- نبردهای روم و ایران / 92 سال پیش از میلاد تا 629 سال پس از میلاد مسیح / مدت جنگ: 721 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

نبردهای روم و ایران نیز یکی از طولانی ترین جنگ‌های تاریخ بشریت است که 721 سال طول کشید. این جنگ در واقع مجموعه‌ای از نبردهای دو امپراطوری ایرانی اشکانیان و ساسانیان با امپراطوری روم بود. نخستین جنگی که بین رومی‌ها و ایرانی‌ها شکل گرفت، نبرد اشکانیان با امپراطوری روم بود. پس از اتمام جنگ رومی‌ها با اشکانیان، آن‌ها بر علیه ساسانیان وارد جنگ شدند. سپس  اعراب در سال 629 پس از میلاد به جنگ ورود پیدا کردند و هر دو امپراطوری ساسانیان و روم شرقی را به زانو درآوردند و به این جنگ خاتمه دادند. بخش‌های مرزی ایران در جریان این جنگ دچار هیچ آسیبی نشدند، این در صورتی بود که دو امپراطوری مذکور دائما قلعه‌ها، استان‌های نزدیک مرز و شهرها را تحت محاصره قرار می‌دادند یا آزاد می‌کردند. با این حال جنگ‌های ایران و روم اوضاع اقتصادی هر دو کشور را به شدت وخیم نمود و باعث شد که این دو کشور توان دفاع در برابر حمله اعراب را نداشته باشند.

7- جنگ اروکانی / سال 1536 تا 1818 میلادی / مدت جنگ: 282 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

جنگ اروکانی نیز یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ بشریت بود که 282 سال طول کشید. این نبرد از سال 1536 میلادی آغاز شد و در سال 1818 میلادی پایان یافت. در جریان این جنگ اسپانیایی‌ها به منظور سلطه بر آمریکای جنوبی،‌ برای چند مرتبه به مردم ماپوچه که از ساکنان بومی آن منطقه به شمار می‌رفتند حمله کردند. مردم ماپوچه در سال 1536 و در زمانی که اسپانیایی‌ها به دنبال پیدا کردن تنگه ماژولان بودند، آن‌ها را مورد حمله قرار دادند و نگذاشتند که به راه خود ادامه دهند. اسپانیایی‌ها که تعدادشان از مردم ماپوچه کمتر بود به دلیل در اختیار داشتن سلاح‌های قوی جان بسیاری از مردم ماپوچه را گرفتند و تعداد باقی مانده را وادار به عقب نشینی کردند. جنگ بین این دو گروه برای سال‌های زیادی به طول انجامید و نهایتا مردم ماپوچه به کمک موانع طبیعی توانستند از این جنگ سربلند بیرون بیایند و استقلال خود را حفظ کردند. البته مبادلات تجاری بین دو طرف باوجود جنگ همچنان ادامه یافت.

اسپانیایی‌ها در جریان نبرد استقلال شیلی مغلوب مردم شیلی شدند و به ناچار از این کشور خارج شدند و دیگر هیچ‌گاه به آن بازنگشتند. خروج اسپانیایی‌ها از شیلی باعث شد که جنگ مردم ماپوچه با اسپانیایی‌‌ها خاتمه پیدا کند. البته این انتقال قدرت برای مردم ماپوچه چندان خوشایند نبود، زیرا حکومت شیلی نیز پذیرای آن‌ها نبود و آن‌ها را وادار به خروج از کشور کرد و در نهایت اقتصاد مردم ماپوچه به طور کلی نابود شد و اکثر آن‌ها از شدت بیماری و گرسنگی جان خود را از دست دادند.

8- نبردهای عثمانیان و بیزانسی‌ها / سال 1265 تا 1479 میلادی / مدت جنگ: 214 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

یکی از جنگ‌های حساسی که تاریخ به خودش دیده است نبرد عثمانیان و بیزانسی‌ها بود که 214 سال طول کشید. شروع این نبرد در سال 1265 و پایان آن سال 1479 میلادی بود. در نتیجه این جنگ عثمانیان موفق شدند که امپراطوری بیزانس را شکست دهند و قلمرو آن‌ها را فتح کنند. پایتخت بیزانس یعنی قسطنطنیه تا سال 1204 به مرکز جنگ صلیبی چهارم تبدیل شده بود. سلجوقیان روم از شرایط بحرانی بیزانس سوءاستفاده کردند و قلمرو این امپراطوری در غرب آسیای صغیر را تحت سلطه خود درآوردند. البته در سال 1261 میلادی امپراطوری نیسا مجددا پایتخت بیزانس را از امپراطوری لاتین پس گرفت. در طول این دوره امپراطوری بیزانس با خطرات زیادی دست و پنجه نرم کرد که اصلی‌ترین آن‌ها خطری بود که عثمان اول (یکی از بیک‌های ترک) برای این امپراطوری ایجاد کرد. بیک در تاریخ کشور ترکیه به معنای فرمانروا یا شاه است. عثمان اول، لقب سلطان عثمانی را برای خود برگزید و شهر تراس بیزانس را تا سال 1380 میلادی به طور کامل تحت فرمانروایی خود درآورد. قلمروهای امپراطوری بیزانس تا سال 1400 بسیار کاهش یافت و تا سال 1479 میلادی و به دنبال خاتمه یافتن جنگ‌های عثمانیان و بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها سرتاسر نواحی شرقی دریای مدیترانه را تحت سلطه خود قرار دادند.

9- نبردهای مذهبی ایبری / سال 711 تا سال 1492 میلادی / مدت جنگ: 781 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

از جنگ های مذهبی ایبری تحت عنوان بازپس‌گیری آندلس نیز یاد می‌شود. این جنگ مجموعه‌ای از نبردهای مجمع‌الجزایر ایبری است. این نبرد از آنجایی که 781 سال طولی کشید به عنوان یکی از طولانی ترین جنگ‌ های تاریخ شناخته می‌شود. جزایر ایبری در حال حاضر شامل پرتغال و اسپانیا می‌شود. طرفین نبرد ایبری مسیحیان و مسلمانان آفریقایی-اسپانیایی بودند که از آنها تحت عنوان مورها یاد می‌شد. هدف اصلی دو طرف مذکور از آغاز این جنگ فتح شبه جزیره ایبری بود. در جریان جنگ‌های ایبری و در سال 711 میلادی، مورها موفق شدند که از دریای مدیترانه رد شوند و به اروپا برسند و مناطق زیادی را تصرف کنند. آغاز رسمی جنگ‌های ایبری در سال 718 و همراه با شکست خوردن مسلمانان از شاه کریستین بود که از آن تحت عنوان نبرد کووادونگا یاد می‌شود.

طی قرن‌های بعد نیز مسیحیان و مروها جنگ‌های زیادی را با هم آغاز کردند که هر دو طرف پیروزی و شکست‌های زیادی را تجربه کردند. کلیسای کاتولیک که معتقد بود این نبرد مانند جنگ های صلیبی است پس از سپری شدن چند سال از شروع جنگ، به آن لقب جنگ مقدس را داد. جالب توجه است که در این جنگ چند تن از سربازان درجه‌دار کلیسای کاتولیک نیز حضور یافتند. تا ابتدای صده 1400 میلادی،‌ قلمرو مورها بسیار کوچک شده بود. این جنگ با ازدواج ملکه ایزابل اول از کاستیا و شاه فردیناند از آراگون خاتمه یافت. بعد از این ازدواج، نیروی مسلح ایزابل و فردیناند مشغول به جنگ با مورها شدند و در سال 1492 گرنادا را از چنگ مورها در آوردند و پرونده این جنگ‌ها را برای همیشه بستند.

10- نبرد سیلی و هلند / سال 1651 تا 1986 میلادی / مدت جنگ: 335 سال

طولانی ترین جنگ های تاریخ

نبرد سیلی و هند از تمام نبردهایی که تا به حال معرفی کردیم عجیب‌تر بود. این جنگ که 335 سال طول کشید از سال 1651 میلادی آغاز شد. هلندی‌ها که برای مدت زیادی با انگلیسی‌ها هم پیمان بودند، قصد کردند که از پارلمان حمایت کنند. طرفداران شاهزاده چارلز اول که تا پیش از این با هلندی‌ها مراوده داشتند، معتقد بودند که این تصمیم هلند یک خیانت است و برای نشان دادن ناراحتی خود تمام کشتی‌های هلندی را مورد حمله قرار دادند. لازم به ذکر است که تا سال 1651 میلادی تعداد محدودی از طرفداران چارلز اول در بعضی از جزایر کوچک انگلستان باقی ماندند و بقیه آن‌ها از انگلستان اخراج شدند. در چنین شرایطی هلندی‌ها نیز که طرفداران چارلز اول خسارت زیادی را به آن‌ها وارد کرده بودند، قصد کردند که به منظور انتقام گرفتن نیروهای دریایی هلند را به مقابله با طرفداران شاهزاده بفرستند.

به فرمانروای هلندی‌ها که ترامپ نام داشت این اختیار واگذار شده بود که در صورت سرباز زدن طرفداران شاهزاده از پرداخت خراج با آن‌ها نبرد کند. اظهارات موجود حاکی از آن است که طرفداران شاهزاده خراج نپرداختند و ترامپ تصمیم گرفت با آنان نبرد کند؛ اما از آنجایی که از تعداد طرفداران شاهزاده کاسته شده بود و دیگر نمی‌شد از آن‌ها به عنوان منبع درآمد استفاده کرد، ترامپ نبردی را با آن‌ها آغاز نکرد. پس از گذشت مدتی نیروهای طرفدار شاهزاده تصمیم گرفتند که خود را تسلیم پارلمانی‌ها کنند و اعلان جنگ نیز به کلی منتفی شد. روی دانکن، یکی از محققان محلی پس از سپری شدن سه قرن از اتفاق‌های مذکور در خصوص مجمع‌الجزایر سیلی نوشته‌ای را یافت و سفیران هلند را به منظور مذاکره بر سر یک آتش بس موقت به انگلیس دعوت کرد و در تاریخ 17 آوریل 1986 میلادی جنگ میان مجمع‌الجزایر سیلی و هلند مطابق با یک صلح‌نامه به طور رسمی تمام شد تا عملا این نبرد بدون خونریزی و کشت و کشتار به پایان برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. سلام متأسفانه زمان این جنگ ها اشتباه نوشته شده
    و مقاله کلاً اشتباه هستش. باید می‌نوشتید دشمنی بین قوم های یک منطقه چند سال ادامه داشت
    مثلاً فرانسوی ها با آلمانی ها 60 سال دشمن بودند و از هم کینه و نفرت داشتند ولی در کل جنگ شان 10 سال زمان بُرد (با تلفات چند میلیونی جنگ جهانی اول و دوم)
    که کل آلمان و فرانسه با ویرانی شهر ها و کشتار های زیاد و خسارت های هنگفت با خاک یکسان گشت
    ولی دیگه نمیشه گفت 60 سال باهم جنگیدن که

  2. یه دفعه بگید آثار تمدن موجود که در غار کلماکره و بقیه ی غارهای لرستان کشف شده و مربوط به شصت هزار سال پیش هست رو عربها بجا گذاشتن دیگه

  3. سلام جناب مصطفی معصوم پور اعراب اگه منظورت نژاد عرب هست
    باید بگم قبلا سارگون از نژاد اعراب باستان و بعدها اشور بنی پال از نژاد اعراب بودن
    جناب اشور بنیپال طبق سنگ نبشته گفته اجداد من اکاد و سومریان هستن
    سارگون هم از قوم اکاد یا اگاد هستش
    و هر دو قوم سومر و اگاد
    به عبارتی اجداد اشور بنی پال هستن
    عربیا یا عرب تنها و یک قبیله از نژاد اکاد هست که طبق تاریخ سومر و بعدها اکاد از شرق عربستان به بین النهرین مهاجرت کردن و اولین تمدن و بعدها اولین امپراطوری بنیان نهادن
    پس قبل اینکه امپراطور روم و ایران وجود داشته
    باشه فقط امپراطوری سارگون و اشوریان و بعدها بابلی خیانتکار به وجود اومدن که همه از نژاد اعراب بودن

  4. اعراب کجا بودن!!!
    اسیای صغیر از اناتولی تا دریای عرب از مازندران و کرمانشاه و عیلام و همدان و اسداباد و تهران و دامغان و خوزستان و بخشی از سوریه و کیش و قشم و شمال غرب و جنوب غرب ایران همه زیر نظر اولین امپراطور جهان اشور بنی پال (عرب سومری و اکدی ) بودن
    و مجموعا سلسله اشوری و بابلی نزدیک 1300بر این مناطق حکومت کردن
    انوقت شماها کجا بودین!
    ای اشور بزرگ کجایی که این داره به نسل اعراب متمدن توهین میکنه
    لطفا سنگ نوشته ها بخونید در کامیاران و کرمانشاه و دهلران بخونید تا عبرتی برای نادانان باشه که اعراب کجا بودن و چی شدن

  5. اعراب کجا بودن !!!
    پس قوم سومر و اگاد و اشور کجایی بودن !!!
    1)سارگون بزرگ اولین پادشاه جهان عرب بود و سامی نژاد و از قوم سومر بود که غرب ایران و تا همدان و حتی دریای خزر و کوههای زاگرس و اسداباد زیر سلطه اش بود و نزدیک 500سال سلسله اگاد حکومت کرد و شمال تا جنوب ایران زیر سلطه اش بود راستی اون موقع پارس ها کجا بودن!

  6. لعت به تازی های حیوان صفت گداگشنه جنایتکار که دستشان به خون چندصد هزار ایرانی آلوده است .تاریخ هیچگاه رفتار وحشیانه آن قتلها خونخوار پست فطرت که ب پیر و جوان رحم نکردند هر توحشی را انجام دادند فراموش نخواهد کرد

    • سلام
      طرفدار جنگ نیستم ولی به کشتار هم باشد حملۀ مغول که از اعراب صد بدتر و وحشیانه بود
      وانگهی در طول تاریخ در خاورمیانه و مرتبط با قلمرو ایران کشت و کشتار زیاد بوده حالا چرا شما فقط روی این یکی زوم می‌کنید؟
      و السلام

  7. ۹۲ سال قبل از میلاد اعراب کجا بودند که ایران و روم رو شکست بدن؟ تاریخ رو تحریف میکنید؟