قدرتمندترین اشعه لیزر جهان

محققان کره جنوبی موفق به ساخت قدرتمندترین اشعه لیزر جهان شدند

محققان مرکز CoReLS در انستیتو IBS کره جنوبی توانستند قدرتمندترین اشعه لیزر جهان را بسازند. این لیزر از قدرتی شبیه نور خورشید بهره می‌برد.

محققان مرکز CoReLS در انستیتو IBS کره جنوبی موفق به ساخت قدرتمندترین اشعه لیزر جهان شدند. قدرت این لیزر با متمرکز کردن تمام نوری که از خورشید به زمین می‌رسد در یک نقطه 10 میکرومتری قابل برابری است. محققان کره جنوبی شدت این لیزر را به اندازه 1023 وات به ازای هر سانتی متر مربع (W/cm2) اعلام کردند.

جزئیاتی از قدرتمندترین اشعه لیزر جهان

قدرتمندترین اشعه لیزر جهان

این محققان کره‌ای اعلام کردند قدرت این لیزر با متمرکز کردن تمام نوری که از خورشید به زمین می‌رسد در یک نقطه میکرومتری قابل مقایسه است. گفتنی است ۱۰ میکرومتر حدودا به اندازه یک گلبول قرمز خون (۶ تا ۸ میکرومتر) است. این محققان برای ساخت چنین لیزری از یک سیستم بسیار پیچیده از آینه‌ها، لنزها، حسگرها و تقویت کننده‌های برق استفاده کردند.

قدرتمندترین اشعه لیزر جهان

گفتنی است محققان دانشگاه میشیگان در سال 2004 میلادی توانستند قدرتمندترین لیزر جهان را با شدت ۱۰۲۲ W/cm2 بسازند، اما اکنون محققان کره‌ای پس از یک دهه توانستند این رکورد را بشکنند. نام چانگ هی، مدیر CoReLS در خصوص این لیزر عنوان کرد در حوزه‌های چالش‌بر‌انگیز آزمایش‌های علمی به ویژه در حوزه الکترودینامیک کوانتومی (QED) می‌توان به کمک این لیزر اقدامات مهمی را به انجام رساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*