تغییر سریع و آسان ظاهر اشیا با اختراع جدید دانشمندان MIT + ویدیو

تغییر سریع و آسان ظاهر اشیا با اختراع جدید دانشمندان MIT + ویدیو

دانشمندان دانشگاه معروف ام آی تی (MIT) به تازگی فناوری برای تغییر ظاهر اشیا توسعه داده‌اند که با استفاده از ماده‌ای قابل برنامه‌ریزی و طول موج خاصی از نور کار می‌کند.

تغییر ظاهر اشیا کاری نیست که با فناوری کنونی بتوان آن را به راحتی انجام داد. به عنوان مثال اگر شما یک کیس برای تلفن همراه خود تهیه کنید، برای عوض کردن طرح و رنگ آن مجبور خواهید بود تا مجددا یک کیس دیگر با ظاهر دلخواه خود بخرید. با این حال دانشمندان ام آی تی (MIT) اخیرا اختراع شگفت‌انگیزی را توسعه داده‌اند که امکان عوض کردن الگوی، رنگ و طرح موجود روی هر جسمی را فراهم می‌کند.

محققان ام آی تی سیستمی را طراحی کرده‌اند که به کمک نور و نوعی ماده مخصوص قابل برنامه‌ریزی کار می‌کند. یکی از استفاده‌های مهمی که برای چنین سیستمی در نظر گرفته شده، ساخت نمونه‌های اولیه از محصولاتی بوده که هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند. سیستم مورد نظر به ما این امکان را می‌دهد تا ظاهر اجسام مختلفی که با ماده قابل برنامه‌ریزی پوشیده شده‌اند را در کمترین زمان ممکن تغییر دهیم.

این روش سریع و راحت تغییر ظاهر اشیا کرومو آپدیت (ChromoUpdate) نام‌گذاری شده و دستگاهی که چنین سیستمی را پیاده می‌کند، از پروژکتور ماورا بنفش و ماده خاص حساس به نور برای عملی کردن ایده مورد نظر استفاده می‌کند. نور تابیده شده از پروژکتور می‌تواند خواص انعکاسی ماده‌ای که سطح اجسام با آن پوشیده شده را تغییر داده و تنها در عرض چند دقیقه رنگ و طرحی جدید را به وجود بیاورد.

تغییر ظاهر اشیا در چند دقیقه

 

به گفته محققان ام آی تی کسانی که در حوزه طراحی محصولات برای شرکت‌های مختلف کار می‌کنند، با استفاده از سیستمی که در بالا ویدیو آن را دیدیم می‌توانند به راحتی و بدون صرف وقت روی رنگ کردن و طراحی، نمونه‌های اولیه خود را برای ارائه آماده کنند. محققان این دانشگاه پیش از اختراع اخیر، ماده قابل برنامه‌ریزی به کار رفته را ساخته بودند؛ این ماده با نام فوتو کروملون (PhotoChromeleon) شناخته می‌شود و بدون استفاده از آن نمی‌توان ظاهر اجسام را در چند دقیقه تغییر داد.

فوتو کروملون اولین محصولی بود که امکان برنامه‌ریزی مجدد طرح موجود روی سطح اجسام را فراهم می‌کرد و با کیفیتی بالا و با استفاده از چندین رنگ مختلف، تغییر ظاهر اشیا را امکان‌ پذیر می‌کرد. در تحقیقات پیشین، تیم ام آی تی از نوعی جوهر استفاده می‌کرد که سطح اجسام با آن پوشانده می‌شد؛ با این حال پیش از توسعه سیستمی که به تازگی توسط دانشگاه ام آی تی معرفی شده، سرعت فرآیند مورد نظر بسیار پایین بود و عملا 20 دقیقه طول می‌کشید تا بتوان با استفاده از نور طرحی را روی سطح اجسام پیاده کرد.

افزایش سرعت فرآیند

با این تفاصیل فناوری به کار رفته در سیستم کرومو آپدیت، از طریق دست‌کاری فرآیند به کار گیری نور ماورا بنفش، باعث شده تا سرعت پروسه مدنظر دانشمندان به مراتب بیشتر شود. به عنوان مثال یکی از دلایل کندی فرآیند فوتو کروملون نسبت به کرومو آپدیت، استفاده از لامپ‌های ال ای دی (LED) بود. در سیستم جدید، پروژکتورهای فرابنفش میزان نور دریافتی در قسمت‌های مختلف سطح اجسام را به دقت تنظیم کرده و از این طریق، طرح‌هایی با جزئیات شگفت‌انگیز را به وجود می‌آورند.

به این ترتیب برای ایجاد طرح‌های سیاه و سفید با استفاده از پروژکتور مورد نظر، تنها چند ثانیه زمان لازم خواهد بود و در صورتی که کاربر به دنبال ایجاد طرحی رنگی باشد، سیستم کرومو آپدیت دانشگاه ام آی تی در عرض چند دقیقه این طرح را روی هر سطحی پیاده می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*