کاهش قیمت موبایل

کاهش قیمت موبایل در بازار ایران ؛ گوشی ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان شد

خرید و فروش گوشی تلفن همراه در ماه اردیبهشت ۱۴۰۰ به شدت کاهش یافته و این مسئله باعث کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت موبایل در بازار ایران شده است.

در یکی دو ماه اخیر میزان تقاضا برای خرید موبایل بسیار کمتر از قبل شده است و همین موضوع باعث کاهش قیمت موبایل در بازار تلفن همراه شده است. بازارها هر سال با شروع ماه رمضان با رکود و کاهش قیمت‌ها همراه می‌شوند و بازار موبایل نیز در این ماه رکود چشم‌گیری را تجربه می‌کند. اما در طی دو سال گذشته پیدایش و فراگیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن باعث شده است که میزان تقاضا برای این محصول به شدت کاهش یابد و از طرف دیگر افزایش واردات موبایل طی ماه‌های اخیر باعث شد که قیمت این محصول کاهش بی سابقه‌ای را تجربه کند.

آمارهای به دست آمده مشخص می‌سازد که بیشترین میزان خرید و فروش تلفن همراه در امسال در ماه‌های اسفند و فروردین انجام شده است و پس از آن آمار خرید و فروش به شدت کاهش یافته است. همچنین نوسان‌های ایجاد شده در نرخ ارز نیز در ماه‌های اخیر زیاد بوده و به همین خاطر مردم تصور می‌کنند که کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. از این رو افراد صبر می‌کنند تا نرخ ارز کاهش بیشتری را تجربه کند تا از قیمت موبایل نیز کاسته شود و بعدا به تهیه و خرید این محصول بپردازند.

کاهش قیمت موبایل به دنبال افزایش واردات

بانک مرکزی در دی ماه سال 1399 ارز خود را در اختیار شرکت‌های واردکننده قرار داد و همین امر باعث شد که قیمت تلفن همراه 15 درصد کاهش پیدا کند. این کاهش 15 درصدی، موبایل را به ارزان‌ترین قیمت خود در طول 6 ماه گذشته رسانده است. در اسفند سال 1399، یک میلیون و 900 هزار دستگاه موبایل به کشور وارد شد و همچنین در فرودین ماه سال جاری نیز نزدیک به 1 میلیون دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شد.

به دنبال افزایش واردات، واردکنندگان موبایل به ناچار تلفن‌های همراه خود را با قیمتی ارزان‌تر از قیمت اصلی کالا به فروش رساندند و عنوان کردند که سود آن‌ها به 2 درصد رسیده است؛ در حالی که تا پیش از این میزان سود آن‌ها 10 درصد بوده است. دلیل فروش زیر قیمت تلفن همراه دپوی تلفن همراه و بیش از حد بودن این کالا در بازار بود.

محمدرضا علویان، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در نخستین روزهای اردیبهشت ماه عنوان کرد که به تازگی مشکل ثبت کالا گریبان واردکنندگان موبایل را گرفته است. با توجه به ازدیاد تلفن همراه در بازار چنانچه واردکنندگان از ثبت سفارش باز بمانند، این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها تغییر پیدا کند. همچنین تخمین زده شده است که قیمت موبایل تا پایان بهار همچنان نزولی باشد.

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که در اردیبهشت ماه خرید تلفن همراه با کاهش چشم‌گیر مواجه شده و قیمت موبایل در بازار ایران مجددا با کاهش 10 تا 15 درصدی همراه شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*