ابررایانه سیمرغ

پیوستن ایران به جمع دارندگان ابررایانه با رونمایی از ابررایانه سیمرغ

قرار است که ابررایانه سیمرغ به طور رسمی در روز یکشنبه رونمایی شود. رونمایی از سیمرغ ایران را به جمع کشورهای دارنده ابررایانه اضافه می‌کند.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری ارتباطات به تازگی اعلام کرده است که مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ، با حضور رئیس دانشگاه امیرکبیر، مسئولان وزارت علوم و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز 26 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

بر اساس تازه‌ترین اظهارات وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اکنون ما فاصله چندانی با افتتاح ابررایانه سیمرغ نداریم. ایران چندین سال است که در تلاش برای توسعه ابررایانه است و اولین طرفی که برای مشارکت در این حوزه اعلام آمادگی کرده، دانشگاه امیرکبیر بوده است. لازم به ذکر است که چند دانشگاه دیگر نیز برای توسعه ابررایانه تلاش‌های زیادی را انجام داده‌اند.

نقش ابررایانه سیمرغ در تصمیم‌گیری‌های کشور

ابررایانه سیمرغ

یزدانیان با اشاره به تأثیرگذاری ابررایانه‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کشور عنوان کرد که کشور مرتبا در حال تولید داده‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و تمام تصمیم‌ها باید مطابق با بررسی این داده‌ها اتخاذ شود. از این رو موضوع ابررایانه از سال‌ها قبل مورد توجه کشورهای خارجی بوده است و آن‌ها به منظور تحلیل داده‌ها و اتخاذ تصمیمات منطقی و تسلیم آن‌ها به توسعه سامانه‌هایی مشغول شده‌اند.

ابررایانه دارای دامنه گسترده‌ای است و ما در بحث ابررایانه‌ها با داده‌های مختلی روبه‌رو هستیم که باید مورد بررسی قرار بگیرند و مطابق با آن‌ها باید به متخصصان راه‌کارهایی ارائه شود. برای نمونه‌ای از این داده‌ها می‌توان به داده‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و داده‌های علمی و کاربردی در طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها اشاره کرد.

رده‌بندی سالانه 500 ابررایانه بزرگ جهان

در دنیا ابررایانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند و سالانه ابررایانه‌های قدرت‌مندی با صرف هزینه‌های قابل توجهی به تولید می‌رسند. لازم به ذکر است که سالانه 500 نمونه از بزرگ‌ترین ابررایانه‌های جهان، رده‌بندی و اعلام می‌شوند.

در جهان کنونی یکی از اصلی‌ترین عناصر قدرت نرم در اختیار داشتن ابررایانه است و کشورهای دارنده ابررایانه می‌توانند داده‌های خود را به طور مستقل و سریعا مورد بررسی قرار دهند و مطابق با آن‌ها اقدام به اتخاذ تصمیم‌هایی کنند که باعث بهتر شدن وضع کشورشان می‌شود.

متخصصان ایرانی که نیازمند پردازش اساسی داده‌ها هستند، به منظور تحلیل داده‌ها به ناچار باید از کشورهای دارنده این فناوری نوبت بگیرند و برای مدت زیادی در صف انتظار بمانند. این در صورتی است که کشورمان نیازمند اتخاذ تصمیم‌های سریع است.

رئیس پژوهشگاه IC با اشاره به اهمیت در اختیار داشتن ابررایانه در ابعاد پتافلاپ و ترافلاپس اظهار کرد که این به معنای پردازش بالا است و  ایران در حال حاضر قادر به پردازش‌های پایین است؛ اما این ابررایانه زمانی بسیار مهم می‌شود که ما احتیاج به قدرت پردازش بالا داشته باشیم.

ابررایانه سیمرغ

وی با اشاره به این موضوع که دانشگاه امیرکبیر طراحی و پیاده‌سازی ابررایانه سیمرغ را با استفاده از توان متخصصان و دانش داخلی از یک سال قبل آغاز کرده است، عنوان کرد که طراحی این ابررایانه توسط مهندسان ایرانی انجام شده است، اما قسمتی از تجهیزات سخت افزاری آن از کشورهای دیگر وارد شده است. ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ در حال حاضر نیم پتافلاپ است و به دنبال توسعه‌هایی که صورت می‌گیرد ظرفیت پردازشی آن یک پتافلاپ می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پاسخگویی یک پتافلاپ به تمام نیازهای کشور عنوان کرد که با بررسی 500 ابررایانه بزرگ جهان در می‌یابیم که در حال حاضر تنها ده کشور دنیا از جمله چین و آمریکا از این فناوری بهره می‌برند. با این وجود ایران با رونمایی از ابررایانه سیمرغ به جمع دارندگان ابررایانه اضافه می‌شود و این امکان برای دانشگاهیان و محققان فراهم می‌شود که از قسمتی از خدمات این ابررایانه در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی بهره ببرند.

یزدانیان ضمن اشاره به تأثیرگذاری ابررایانه سیمرغ در صنعت فیلم‌سازی و پویانمایی بیان کرد که در حال حاضر کیفیت پویانمایی داخل کشور از پویا‌نمایی‌های بعضی از کشورهای دیگر پایین‌تر است و قطعا استفاده از این ابررایانه باعث پیشرفت صنعت پویانمایی کشور و تولید محتوای داخلی می‌شود. از این ابررایانه می‌توان در حوزه‌های مختلفی از جمله موضوع‌های ترافیکی و هواشناسی و همچنین مدل‌های اقتصادی مانند رمزارز، بازار ارز، مواد غذایی و انرژی بهره برد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*