خرید دوربین عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی

اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین را دارید احتمالا این سوال در ذهنتان پیش آمده است که چه دوربینی بخرم؟ کدام ویژگی و امکانات دوربین‌ها اهمیت بیشتری دارد؟

به نظر ما بهترین دوربین برای افراد مبتدی، دوربینی است، که امکان تعویض لنز داشته باشد، استفاده از آن آسان و مقرون به صرفه باشد، مجبور نباشید یک سال بعد مجدد هزینه کلانی برای خرید دوربین دیگری پرداخت کنید و عکس یا ویدیو خروجی آن کیفیت لازم را داشته باشد.

خب این حرف‌ها در دنیای دوربین به ویژگی‌ها و امکانات تخصصی باید ترجمه شود تا بدانیم کدام دوربین می‌تواند نیازهایمان را برطرف کند.

اگر به تازگی عکاسی را شروع کرده‌اید، ممکن است در اوایل کار تمایلی به سرمایه‌گذاری زیاد برای خرید دوربین نداشته باشید که خوب با این حال دوربین‌هایی با قیمت مناسب برای شروع کار وجود دارند و نیازی به هزینه زیاد در این خصوص نیست.

اگر شما هم به دنبال خرید دوربین هستید و با انواع دوربین و نکات مهم هنگام خرید آن آشنایی ندارید، با ما همراه باشید تا مهم‌ترین ویژگی‌های یک دوربین خوب را بررسی کنیم.

چه دوربینی بخریم؟

خرید دوربین بستگی به نیاز و سطح شما در عکاسی دارد. این که چه دوربینی با چه امکاناتی برای شما مناسب است؟ بودجه شما برای خرید چقدر است؟ و سوالات متعدد دیگر. در حالت کلی اگر بخواهیم بیان کنیم، دوربین‌ها انواع مختلفی دارند.

مانند:

  • دوربین‌های DSLR
  • دوربین‌های بدون آینه
  • دوربین‌ها کامپکت برای مصارف خانگی
  • دوربین‌های ورزشی

دوربین عکاسی

ویژگی‌های مهم برای خرید مناسب دوربین عکاسی

در خرید دوربین عکاسی ویژگی‌های بسیار زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. تعدادی از آن‌ها اولویت بالاتری به هنگام خرید دارند و ما در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

دوربین عکاسی چند مگاپیکسلی بخریم؟

اگر بخواهیم مگاپیکسل در دوربین عکاسی را معرفی کنیم، در واقع باید بگوییم که مگاپیگسل تعداد پیکسل‌هایی است که تصویر ثبت شده را می‌سازند. یعنی هرچه مگاپیکسل بالاتر باشد، عکس‌هایی که چاپ می‌کنید، می‌توانند کیفیت بالاتری داشته باشد و در ابعاد بزرگتری هم چاپ یا منتشر شود.

حواستان باشد که دوربین‌های موبایل با دوربین‌های حرفه‌ای تفاوت زیادی دارند و نباید مثل دوربین‌های موبایل انتظار عدد مگاپیکسل بالایی داشته باشید.

مثلا یک دوربین با سنسور ۲۴ مگاپیکسل به مراتب عکس با کیفیت‌تری نسبت به موبایلی با سنسور ۶۴ مگاپیکسلی به شما می‌دهد.

هرچند مگاپیکسل مهم است اما همه چیز نیست.

فرمت عکس RAW

دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه می‌توانند با فرمت JPEG و RAW عکس‌ها را ذخیره کنند.

اما بعضی از دوربین‌ها به فرمت JPEG محدود هستند. تفاوت این دو فرمت در این است که در فرمت RAW همه اطلاعات یا به عبارتی طبف رنگ و نور به طور کامل ذخیره می‌کند.

در حالی که برای فرمت JPGE محدودیت‌هایی وجود دارد. در کل اگر عکاسی را برای مسیر حرفه‌ای زندگیتان انتخاب کرده‌اید برای این‌که در کار خود انعطاف بالاتری داشته باشید و بتوانید حرفه‌ای‌تر رفتار کنید دوربینی را انتخاب کنید که از فرمت RAW پشتیبانی می‌کند.

تقریبا تمام دوربین‌های بدون آینه و DSLR از این فرمت پشتیبانی می‌کنند.

سایز سنسور

هرچه سایز سنسور دوربین شما بیشتر باشد، کیفیت نهایی عکس‌های شما بیشتر خواهد بود. سنسورهای حرفه‌ای و متداول امروزی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • APS-C
  • فول فریم

در DSLRهای پیشرفته از فول فریم و در DSLRهای معمولی و دوربین‌های بدون آینه از APS-C استفاده شده است.

ارگونومی دوربین

اگر قرار است فعالیت حرفه‌ای با دوربین عکاسی داشته باشید. باید به ارگونومی دوربین هنگام خرید دقت کنید.

وزن دوربین یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید برای طولانی مدت به مچ دست شما فشار نیاورد و سنگینی آن مانعی نشود برای این که با دنیای عکاسی خداحافظی کنید. شاید انتخاب یک دوربین سبک‌تر با قابلیت حمل و البته شاید با کیفیت‌ کمتر برای ابتدای مسیر بهتر از یک دوربین با وزن زیاد باشد.

برای خرید دوربین شرایط آب و هوایی که قرار است در آن عکاسی کنید در نظر بگیرید اگر قرار است همیشه در آب و هوای شرجی و بارانی باشید، شاید باید دوربینی با بدنه محکم و آلیاژی انتخاب کنید.

برای شروع عکاسی و خرید دوربین از ابعاد دوربین غافل نشوید. این‌که دوربینی خوش دست باشد و در دست‌های شما جا شود مزیت بزرگی است. چون بهتر می‌توانید بر عکاسی تسلط داشته باشید.

فوکوس دوربین‌  

برای تمرکز روی یک سوژه به فوکوس نیاز دارید که به هنگام نیاز به فوکوس با فشار دادن دکمه شاتر دوربین بتواند سوژه مورد نظر را شناسایی کند و دقت و عملکرد سریعی نسبت به آن داشته باشد.

فوکوس دوربین بین دو حالت خودکار هوشمند و دستی تنظیم می‌شود. در حالت هوشمند که خودش سوژه را تشخیص می‌دهد امکان دارد آن نقطه‌ای که مد نظرتان است از فوکوس خارج شود که می‌تواندی از حالت دستی استفاده کنید.

دوربین‌های کامپکت و ورزشی معمولا فقط حالت فوکوس خودکار را دارند.

لنزهای دوربین

قابلیت تعویض لنز دوربین برای هرشخصی که عکاسی را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب می‌کند ضروری است.

دوربین‌های DSLR قابلیت تعویض لنزهای متعدد را دارند و برای انتخاب لنز دستتان باز است. در دوربین‌های بدون آینه نیز امکان تعویض لنز وجود دارد منتها نسبت به دوربین‌های DSLR محدودیتی دارد.

اما اگر دوربین کمپاکت استفاده می‌کنید متاسفانه باید بگوییم که لنزهای آن قابل تعویض نیستند و  اگر قصد جدی دنبال کردن عکاسی را دارید، متاسفانه گزینه مناسبی انتخاب نکرده‌اید. چون این دوربین محدودیت‌هایی برای عکاسی حرفه‌ای دارد.

دوربین عکاسی

قابلیت کنترل دستی ISO و…

دوربین‌هایی که قابلیت کنترل دستی دارند دست هنرمند را برای انتخاب میزان نور عکس باز می‌گذارند تا خودتان سرعت شاتر، ایزو و دیافراگم را انتخاب کنید. در دوربین‌های تمام اتوماتیک شما اختیاری در تنظیم این موارد ندارید. معمولا دوربین‌های حرفه‌ای مانند DSLR قابلیت کنترل دستی دارند. اما دوربین‌های خانگی و ورزشی‌ها تنظیمات محدودی به شما می‌دهند.

قابلیت اتصال

دوربین‌های حرفه‌ای که قابلیت اتصال وای فای، بلوتوث و NFC دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی عکس‌هایتان را به تلفن همراه و سایر دستگاه‌های دیجیتال منتقل کنید.

کارت حافظه

دوربین‌ها انواع مختلفی از کارت‌ها را پشتیبانی می‌کنند. مثلا در دوربین‌ها حرفه‌ای از کارت‌های SDXC یا CF استفاده می‌شود که ظرفیت و سرعت بالایی دارند.

در دوربین‌های کامپکت هم امکان دارد از کارت‌های حافظه میکرو اس دی پشتیبانی شود.

بهتر است در هنگام خرید با توجه به ظرفیت و استفاده‌ای که قرار است از دوربین برای ذخیره سازی استفاده کنید کارت حافظه مناسب خود را انتخاب کنید.

از کجا دوربین عکاسی بخریم؟

حالا که تا این‌جا با همراه بودید، ما از شما دعوت می‌کنیم تا برای انتخاب یک دوربین مناسب و حرفه‌ای به سایت نورنگار سر بزنید و با بررسی دوربین‌ها، دوربین مناسب خود را برای خرید انتخاب کنید. اگر سوال و یا مشاوره‌ای لازم داشته باشید مشاوران نورنگار پاسخگوی شما خواهند بود.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*