مریخ نورد ژورونگ چین

مریخ نورد ژورونگ چین روی سیاره سرخ فرود آمد

مریخ نورد ژورونگ چین با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد. چین پس از آمریکا به دومین کشوری تبدیل شد که توانسته یک مریخ نورد را روی سیاره سرخ فرود آورد.

ماموریت تیانون-۱ به عنوان نخستین ماموریت بین سیاره‌ای کشور چین در بامداد 25 اردیبهشت 1400 با موفقیت به انجام رسید. ماموریت تیانون-۱ در ماه فوریه 2020 سوار بر موشک لانگ مارچ بی ۵ خود را به مدار مریخ رساند. این فضاپیما که به آن مریخ نورد ژورونگ متصل بود پس از 3 ماه حضور در مدار سیاره سرخ خود را از مدارگرد جدا و به سمت سطح مریخ حرکت کرد و سرانجام در سطح منطقه Utopia Planitia فرود آمد.

جزئیاتی از ماموریت مریخ نورد ژورونگ چین

مریخ نورد ژورونگ چین

مریخ نورد ژورونگ چین به مدت 90 روز در سطح مریخ حضور خواهد داشت و ترکیبات این سیاره را برای کشف نشانه‌های از آب مورد بررسی قرار خواهد داد. انتظار می‌رود این مریخ نورد آب‌های یخ‌زده زیر سطح منطقه Utopia Planitia را بررسی کند. گفتنی است ماموریت وایکینگ ۲ ناسا نیز در سال 1976 در این منطقه فرود آمده بود.

این مریخ نورد از 6 چرخ، ۲ دوربین پانوراما، یک رادار نفوذ به زمین و یک ردیاب مغناطیسی بهره می‌برد و برای بررسی سنگ‌ها به یک لیزر ویژه و برای بررسی آب‌وهوا به ابزار مخصوصی مجهز شده است. چین قصد دارد نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح این سیاره را به زمین برگرداند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*