جدیدترین پرتاب استارلینک 52 ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس را به مدار زمین برد

جدیدترین پرتاب استارلینک 52 ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس را به مدار زمین برد

شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس در تازه‌ترین پرتاب استارلینک تعداد 52 ماهواره اینترنتی جدید خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داده است.

جدیدترین پرتاب استارلینک از طرف شرکت هوافضای اسپیس ایکس، در روز گذشته انجام شد؛ این پرتاب 52 ماهواره از سری تجهیزات اینترنتی اسپیس ایکس را بدون هیچ مشکلی به مدار زمین برد و بشریت را یک قدم به برخورداری از اینترنت ماهواره‌ای در سراسر جهان نزدیک‌تر کرد.

در کنار این ماهواره‌های استارلینک دو محموله دیگر هم سوار بر موشک اسپیس ایکس به فضا فرستاده شدند. طبق اطلاعات موجود موشک فالکون 9 به کار رفته برای پرتاب، هفت پرواز را قبل از این انجام داده بود و در ساعت 18:56 یکشنبه 15 می به وقت ساحل شرقی آمریکا، پرواز هشتم خود را از مرکز فضایی کندی در خاک آمریکا عملی کرد. جالب است بدانید که پس از رساندن ماهواره‌ها به مدار زمین، راکت فالکون 9 مورد نظر به سلامت روی یک پهپاد دریایی فرود آمد تا برای ماموریت‌های آینده مجددا مورد استفاده قرار بگیرد.

تازه‌ترین پرتاب استارلینک

مطمئنا خبر شگفت‌انگیز موفقیت اسپیس ایکس در ارسال انسان‌ها به فضا را که در سال گذشته رخ داد، شنیده‌اید. در اتفاق مورد نظر این شرکت هوافضای خصوصی موفق شد تا پس از سال‌ها، فضانوردان آمریکایی را از خاک این کشور به مدار زمین ببرد و به وابستگی فضایی ایالات متحده به روسیه پایان دهد.

با این تفاصیل ارتباط اتفاق جالب‌توجه سال پیش به جدیدترین پرتاب استارلینک موشکی بوده که هردوی این ماموریت‌ها را انجام داده است. در حقیقت موشکی که سال گذشته داگ هرلی و باب بهنکن را از خاک آمریکا و سوار بر کپسول دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد، همان راکتی است که در روز گذشته، 52 ماهواره اینترنتی را وارد مدار زمین کرد.

تا پیش از ظهور اسپیس ایکس و عملی شدن ایده استفاده مجددا از راکت‌ها، آژانس‌های فضایی‌ مجبور بودند تا هزینه بسیار زیادی برای دسترسی به فضا پرداخت کنند، چرا که موشک‌های به کار رفته تنها برای یک مرتبه قابل استفاده بودند. با این حال اسپیس ایکس توانست در مدتی کوتاه چالش مورد نظر را برطرف کند و در نهایت به جایی برسد که یک موشک را هشت مرتبه به فضا فرستاده و مجددا آن را روی زمین فرود آورد.

جدیدترین پرتاب استارلینک 52 ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس را به مدار زمین برد

در مورد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که به عنوان ایده‌ای شگفت‌انگیز برای ارائه اینترنت جهانی به تمامی قسمت‌های سیاره در نظر گرفته می‌شود، باید گفت که اسپیس ایکس قصد ندارد تا پرتاب‌های پروژه مورد نظر را کاهش دهد. در واقع برنامه اصلی این بوده که تا پایان فاز ابتدایی پروژه تعداد 40 هزار ماهواره استارلینک در فضا قرار بگیرد.

آینده استارلینک

البته عملی کردن چنین کاری نمی‌تواند با سرعت بالا انجام شود و اسپیس ایکس با وجود جدیدترین پرتاب استارلینک در روز گذشته، تا اواسط سال 2027 پروژه خود را به اتمام نمی‌رساند. امکان قرار دادن این تعداد ماهواره اینترنتی در مدار سیاره با سرعتی بیشتری از سرعت کنونی وجود ندارد و هم‌اکنون تعداد 10 هزار نفر از نسخه آزمایشی اینترنت ارائه شده توسط این شرکت استفاده می‌کنند. اسپیس ایکس هم به این مشتریان اولیه هشدار داده که در مراحل آزمایشی پروژه سرعت اینترنت آن‌ها می‌تواند کاهش یابد و یا برای بازه‌های زمانی نامشخص دسترسی آن‌ها به صورت کلی قطع شود.

تنها در سال جاری میلادی 15 پرتاب استارلینک با موفقیت انجام شده است. حدودا 9 دقیقه پس از شروع پرواز ماموریت روز گذشته، مرحله اول بدنه راکت فالکون 9 به کار رفته، جدا شد و بدون هیچ مشکلی روی پهپاد آبی در نظر گرفته شده فرود آمد. در نهایت، سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با انجام چنین پرتاب‌های موفقیت‌آمیزی به صورت جهانی در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

از طرف دیگر کشورهای گوناگون به غیر آمریکا با اسپیس ایکس مذاکراتی داشته‌اند تا هرچه سریع‌تر پوشش اینترنتی برای آن‌ها ارائه شود. به عنوان مثال به تازگی اعلام شد که انگلستان در مذاکرات خود با این شرکت هوافضای خصوصی به دنبال عملی کردن پروژه‌ای با نام “Project Gigabit” بوده تا بتواند از این طریق برای مناطق روستایی خود اینترنت سریع و ارزان فراهم کند. البته در حال حاضر اکثر مشتری‌های فاز آزمایشی استارلینک در آمریکای شمالی قرار دارند، اما به زودی کاربران دیگری در سراسر دنیا اینترنت ماهواره‌ای مورد نظر را به کار می‌گیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*