توافق نامه اسپیس ایکس با گوگل

همکاری اسپیس ایکس با گوگل سبب بهبود کیفیت اینترنت استارلینک خواهد شد

همکاری اسپیس ایکس با گوگل را می‌توان در واکنش به گزارش‌های اخیر درباره سرعت متغیر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک – Starlink و در راستای برطرف کردن تأخیر زمانی آن دانست.

اسپیس ایکس توافق نامه جدیدی را با گوگل امضا کرده است تا بتواند مشکل تأخیر زمانی(Latency) در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را برطرف کند. بر اساس این توافق نامه، اسپیس ایکس می‌تواند ایستگاه‌های زمینی جدید استارلینک را در دیتا سنتر های گوگل قرار دهد. همچنین این کار می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را در اختیار SpaceX قرار دهد. پروژه استارلینک هم‌اکنون در مرحله بتا قرار دارد و می‌خواهد با استفاده از مجموعه‌ای از ماهواره‌های در حال چرخش در مدار زمین و از طریق یک ترمینال با قابلیت تنظیم خودکار، اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران قرار دهد.

ایلان ماسک، بنیان گذار اسپیس ایکس نسبت به قابلیت‌های استارلینک خوش‌بین است. وی ادعا می‌کند که این سرویس نه تنها در حد و اندازه اینترنت ارائه شده توسط سایر شرکت‌ها خواهد بود، بلکه از بسیاری از آن‌ها نیز برتر است. علاوه بر این خیلی از کاربران روستایی را از خدمات ارائه شده فاجعه بار ISP های سنتی نجات خواهد داد.

توافق نامه اسپیس ایکس با گوگل

برای رسیدن به این هدف استارلینک نه تنها به شبکه‌ای پایدار از ماهواره‌ها نیاز دارد، بلکه می‌بایست مشکل تأخیر زمانی یا همان سرعت پاسخگویی شبکه را نیز رفع کند. با توجه به اینکه کاربران اولیه این سرویس سرعت‌های فوق‌العاده متفاوتی را گزارش کرده‌اند، رفع این مشکل خیلی چالش برانگیز به نظر می‌رسد و اسپیس ایکس نیز در نظر دارد از ظرفیت کلاد گوگل برای حل این مشکل استفاده کند.

بر اساس این توافق، ایستگاه‌های زمینی استارلینک در محدوده مراکز داده گوگل قرار خواهند گرفت تا با استفاده از گوگل کلاد ارتباط نزدیک‌تری با لبه شبکه (Network Edge) ایجاد شود. گوگل در بیانه‌ای در این باره گفت: « شبکه خصوصی کلاد پر ظرفیت گوگل از ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای جهانی استارلینک پشتیبانی خواهد کرد تا کاربران بتوانند تجربه بی نقصی از کلاد و اینترنت داشته باشند. ما می‌خواهیم امکان ارائه اپلیکیشن های مهم سازمانی را در تقریباً هر مکانی محقق کنیم.»

توافق نامه اسپیس ایکس با گوگل

البته توافق نامه اسپیس ایکس با گوگل نمی‌تواند جایگزین یک راه حل نهایی برای مشکل سرعت پاسخگویی اینترنت باشد. درست است که برنامه‌ها و خدماتی همچون گیمینگ ابری و تماس تصویری که به سطح بالایی از عملکرد پایدار نیاز دارند، بهبود خواهند یافت. ولی؛ فقط پوشش شبکه پایدارتر و راه‌هایی برای کاهش تاخیر زمانی در خود شبکه می‌تواند این مشکل را به طور کامل رفع کند.

هرچند برای کسب و کار هایی که می‌خواهند از اینترنت استارلینک برای برنامه‌ها و خدمات ابری خود استفاده کنند، این یک خبر خیلی خوب است. گوگل انتظار دارد که خدمات جدید متمرکز بر مشتریان سازمانی، از نیمه دوم سال جاری به صورت تجاری آماده عرضه شوند.

البته برای اولین بار نیست که شاهد همکاری‌هایی از این دست هستیم. مایکروسافت نیز سال گذشته قراردادی را با اسپیس ایکس امضا کرد که بر اساس آن از اینترنت استارلینک برای اتصال مراکز داده آژور استفاده می‌شود. این قرارداد سبب انعطاف پذیری بیشتری در مورد انتخاب محل مراکز داده مایکروسافت خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*