کیفیت دوربین زیر نمایشگر / گوگل پیکسل ۶

کیفیت دوربین زیر نمایشگر با پتنت جدید گوگل بهبود خواهد یافت

کیفیت دوربین زیر نمایشگر پایین‌تر از انتظارات بوده است و حالا گوگل با پتنت جدید خود می‌خواهد سبب تغییری شگرف در این بخش بشود.

همانطور که در اواخر سال میلادی قبل گفتیم، گوگل شاید در حال کار روی یک گوشی پیکسل با دوربین زیر نمایشگر باشد. این کار می‌تواند آن‌ها را در رقابت بر سر تولید صفحه نمایش‌های واقعاً بی حاشیه و بدون ناچ از دیگران پیش بیاندازد. اما مسئله مهم کیفیت دوربین زیر نمایشگر است. درست همانند حسگر اثر انگشت، شرکت‌ها می‌خواهند لنز دوربین را زیر صفحه لمسی قرار دهند. البته شرکت‌هایی مثل سامسونگ در حال بررسی فناوری‌های خاص خود هستند، ولی گویا گوگل روش منحصربه‌فرد تری پیدا کرده است.

چگونه این مکانیزم باعث افزایش کیفیت دوربین زیر نمایشگر می‌شود؟

همانطور که در گوشی ZTE Axon 20 5G شاهد بودیم، دوربین زیر نمایشگر با چالش‌هایی همچون بهینه‌سازی نور و کیفیت تصویر مواجه است. اکسون ۲۰ اولین گوشی با دوربین زیر نمایشگر بود اما به دلیل حضور یک لایه شیشه اضافی،‌ کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی را در بهترین حالت می‌توان متوسط ارزیابی کرد.

چیزی که رویکرد گوگل را خاص می‌کند استفاده از یک نمایشگر دوم در برابر لنز دوربین است. بین نمایشگر دوم و لنز یک منشور مکانیکی نیز قرار خواهد گرفت. وقتی دوربین سلفی فعال شود، منشور می‌چرخد و نور از طریق یک دریچه کوچک به لنز منتقل می‌شود و هنگامی که کاربر از دوربین سلفی استفاده نکند، منشور مجدداً می‌چرخد تا این بار محتوای نمایشگر دوم را روی صفحه اصلی بتاباند.

کیفیت دوربین زیر نمایشگر / پتنت گوگل

با این روش نور بیشتری توسط لنز دریافت می‌شود که در نهایت به ایجاد یک تصویر ایده آل کمک خواهد کرد. تصاویر منتشر شده توسط وب‌سایت Let’sGoDigital بهتر می‌توانند مکانیزم منحصر به فرد گوگل برای افزایش کیفیت دوربین زیر نمایشگر را توضیح دهند.

کیفیت دوربین زیر نمایشگر / پتنت گوگل

بر خلاف سایر روش‌هایی که تاکنون دیده‌ایم، گوگل یک رویکرد مکانیکی را برای این کار انتخاب کرده است؛ چیزی که ممکن است مسئله عکس گرفته شده از زیر یک لایه شیشه را حل کند ولی احتمال موفق نشدن آن نیز به دلیل حرکت مکرر قطعات وجود دارد.

چه زمانی شاهد به‌کارگیری این مکانیزم خواهیم بود؟

گوگل پیکسل ۶ امسال معرفی خواهد شد و بعید است که شاهد استفاده از این ویژگی به خصوص در آن باشیم. هرچند؛ از آنجایی که پیکسل ۷ حداقل تا سال ۲۰۲۲ عرضه نخواهد شد، احتمال دارد که این مکانیزم به یکی از ویژگی‌های پرچمدار آینده گوگل تبدیل شود.

البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که ما صرفاً با یک پتنت روبرو هستیم و شرکت‌ها همیشه در حال ثبت پتنت های مربوط به فناوری‌های جدید خود هستند. اما این بدین معنی نیست که لزوماً از آن‌ها در محصولات خود استفاده خواهند کرد. محدودیت‌های سخت‌افزاری و مالی ممکن است عملی کردن ایده گوگل را چندین سال به تأخیر بیاندازد و شاید هم به زودی مورد استفاده قرار گیرد.