ماهی جدید

کشف یک ماهی جدید در ماداگاسکار که از دایناسورها قدیمی‌تر است

کشف یک ماهی جدید در ماداگاسکار که از دایناسورها قدیمی‌تر هستند باعث تعجب محققان شد. این ماهی که با نام تهی خار شناخته می‌شود در معرض انقراض قرار دارد.

صیادان که در ماداگاسکار برای شکار کوسه از تورهای عمیق دریایی مجهز به فناوری پیشرفته استفاده می‌کنند اخیرا به جای کوسه توانستند یک ماهی جدید را کشف کنند. این ماهی که با نام تهی خار شناخته می‌شود از دایناسورها قدیمی‌تر بوده و بسیار نادر است.

جزئیات کشف یک ماهی جدید در ماداگاسکار

این ماهی جدید در واقع تهی خار یا ماهی فسیلی زنده چهار پا (coelacanth) است که به رنگ آبی روشن بوده و قدمت آن به پیش از دایناسورها برمی‌گردد. همچنین وزن این ماهی در بلوغ کامل به اندازه یک انسان متوسط می‌رسد. طبق اعلام محققان ظاهر این ماهی‌ها در 420 سال اخیر با تغییرات زیادی مواجه نشده و اکنون این ماهیان که به شدت در معرض خطر قرار دارند در سواحل شرقی جنوب آفریقا و اطراف جزیره ماداگاسکار مجددا رویت شدند. اخیرا به دلیل شکار بی‌رویه در این مناطق بسیاری بر این باور بودند این ماهیان منقرض شدند، اما اکنون خبر کشف مجدد آنها باعث هیجان محققان شده است.

ماهی تهی خار جزو نادرترین ماهی های روی سیاره زمین شناخته شده و همچنین محققان آنها را باستانی‌ترین ماهی‌های گوشتی‌باله زنده می‌دانند. تهی‌خارها فقط دو گونه زنده دارند و هر دو گونه نیز با انقراض شدید مواجه هستند. به همین دلیل این ماهی‌ها در معرض خطرترین راسته جانوری در جهان معرفی شدند. در گذشته محققان تصور می‌کردند تهی‌خارها در کرتاسه پسین به طور کامل منقرض شدند، اما در سال 1938 نخستین گونه از آنها در نزدیکی کرانه‌های آفریقای جنوبی کشف شد. البته متاسفانه تا به امروز برای حفظ آنها اقدامات مهمی به انجام نرسیده است.

با توجه به این که قدمت تهی‌خارها به 420 میلیون سال می‌رسد و طی این سال‌ها با تغییرات اندکی مواجه شدند، محققان آنها را یکی از فسیل‌های زنده در جهان می‌دانند. در حال حاضر به دلیل تقاضای زیاد برای باله‌ها و روغن کوسه شاهد هجوم بی‌سابقه ماهی‌گیران به سمت آب‌های عمیق‌تر در ماداگاسکار هستیم و به همین دلیل این ماهیان باستانی مجددا کشف شدند و توانستند نگاه‌ها را به خود جلب کنند.

شکارچیان کوسه در ماداگاسکار با استفاده از تورهای عمیق مجهز به فناوری پیشرفته به شکار کوسه می‌پردازند و به همین دلیل این ماهیان که در عمق 100 تا 500 متری اقیانوس زندگی می‌کنند در تور صیادان گرفتار می‌شوند. بررسی‌های جدید محققان حاکی از آن است که افزایش محبوبیت شکار کوسه در ماداگاسکار باعث می‌شود تهی‌خارها به صورت کامل منقرض شوند؛ چرا که تهی‌خارهای صید شده ماده‌های باردار بودند و همین موضوع نگرانی محققان را افزایش داده است. در همین راستا محققان تاکید کردند نمی‌توان در این منطقه برای حفظ نجات تهی‌خارها ممنوعیت صید ایجاد کرد و به همین دلیل می‌بایست اقدامات دیگری برای حفظ این ماهیان در نظر گرفته شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*