ماه گرفتگی

ماه گرفتگی و ابرماه خرداد 1400 را از دست ندهید

رصد ماه گرفتگی و ابرماه را در این هفته از دست ندهید. علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه دو پدیده ماه گرفتگی و ابرماه را رصد کنند.

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی طی هفته جاری فرصت خواهند داشت تا دو پدیده ماه گرفتگی و ابرماه را رصد کنند. در تاریخ 25 مه سال 2021 برابر با سه شنبه 4 خرداد 1400 کره ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود با سیاره زمین می‌رسد که باعث جزر و مدهای زیادی نیز خواهد شد. در این شب علاقه‌مندان می‌توانند شاهد پدیده ابرماه در آسمان باشند.

ابرماه هنگامی رخ می‌دهد که ماه در مدار بیضوی خود به دور زمین در نزدیک ترین فاصله با سیاره ماه قرار بگیرد. گفتنی است مدار حرکت ماه به دور زمین به شکل دایره کامل نبوده و بلکه دارای یک حالت بیضی است و به همین دلیل کره ماه گاهی به زمین نزدیک و گاهی نیز از این سیاره دور می‌شود.

رصد ماه گرفتگی در روز سه‌شنبه و چهارشنبه

کارشناسان نجوم اعلام کردند علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی در اقیانوسیه، هاوایی، شرق آسیا و قطب جنوب می‌توانند در شب‌های 25 تا 27 ماه مه 2021 برابر با سه شنبه 4 خرداد تا پنجشنبه 6 خرداد 1400 در آسمان پدیده ماه گرفتگی را همزمان با نزدیک شدن ماه به زمین رصد کنند. این ماه گرفتگی دو روز به طول خواهد انجامید؛ چراکه منطقه‌ای که قابل رصد است از خط روزگردان عبور خواهد کرد.

ماه گرفتگی

گفتنی است ماه گرفتگی یا خسوف زمانی رخ خواهد داد که کره ماه در حالت بدر و در وضعیت مقابله باشد و در این زمان سایه زمین روی آن قرار بگیرد؛ به بیانی دیگر زمانی که ماه وارد مخروط سایه زمین شود یا سیاره زمین بین کره ماه و خورشید قرار بگیرد، پدیده خسوف اتفاق خواهد افتاد.

ماه گرفتگی

ابتدا تا پایان این خسوف کامل حدود 5 ساعت به طول خواهد انجامید. البته طبق اعلام کارشناسان این زمانبندی به منطقه زمانی که افراد در آن قرار دارند نیز بستگی زیادی دارد. در آسیا کسوف در نزدیکی طول ماه و در شب اتفاق خواهد افتاد، اما در در ساحل غربی قاره آمریکا، گرفتگی در ساعت‌های اولیه صبح و  نزدیک غروب ماه رخ می‌دهد. ساکنان استرالیا، نیوزیلند، هاوایی، جزایر اقیانوس آرام جنوبی و جنوب غربی آلاسکا بهترین دید را برای مشاهده این پدیده نجومی خواهند داشت.