بسته اینترنت انتخاباتی

چرا برای دریافت بسته اینترنت انتخاباتی نیاز به ثبت نام با کد ملی است؟

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در اینستاگرام توضیح داد که چرا برای دریافت بسته اینترنت رایگان انتخاباتی، ثبت نام افراد 18 سال به بالا با کد ملی لازم است.

بسته اینترنت رایگان 7 گیگابایتی برای ایام انتخابات ریاست جمهوری 1400 توسط اپراتورهای تلفن همراه به تمام مشترکان ارائه می‌شود. به این منظور، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی اینستاگرامی خود اعلام کرد تمامی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند با مراجعه به سایت www.icrgifts.ir، بر اساس رقم آخر کد ملی خود در روزهای مختلف اقدام به ثبت نام کنند تا این بسته اینترنت انتخاباتی به آنها ارائه شود.

شائبه‌ها درباره بسته اینترنت انتخاباتی

اما پس از اعلام جزئیات این بسته اینترنت رایگان 7 گیگابایتی، سوال‌های زیادی به وجود آمد و شایعه‌های زیادی درباره آن مطرح شد. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند اگر قرار است تمام مشترکان این بسته رایگان را دریافت کنند، دیگر چه نیازی به ثبت نام کردن است؟ از طرف دیگر، اپراتورهای تلفن همراه به اطلاعاتی مانند کد ملی مشترکان و وضعیت سیم کارت‌های فعال دسترسی دارند و خود آنها می‌توانستند این بسته هدیه را برای مشترکان خود فعال کنند و دیگر نیازی به ثبت نام با کد ملی نبود.

همچنین گفته شد که فقط افراد بالای 18 سال می‌توانند برای دریافت این بسته اینترنت رایگان اقدام کنند. دریافت کد ملی از مشترکان بالای 18 سال، شائبه‌های زیادی را به وجود آورد. کاربران می‌پرسند چرا برای ثبت نام از مردم کد ملی خواسته می‌شود و چرا این بسته فقط برای 18 سال به بالاها که حق رای دارند، فعال می‌شود. بعضی‌ها هم با مشکوک خواندن این اقدام، از دیگران می‌خواهند که برای دریافت این بسته اینترنتی ثبت نام نکنند.

یکی دیگر از فرضیه‌هایی که در این رابطه در شبکه های اجتماعی مطرح شد این بود که دولت با ثبت نام کردن مردم برای دریافت بسته اینترنت انتخاباتی می‌خواهد افرادی که رای می‌دهند و افرادی که رای نمی‌دهند را شناسایی کند. حالا آذری جهرمی با انتشار دو استوری در صفحه اینستاگرامی خود به این شائبه‌ها پاسخ داد و توضیحاتی را در رابطه با لزوم ثبت نام برای دریافت بسته رایگان 7 گیگابایتی ارائه کرد.

وزیر ارتباطات نوشت:

پرسیدند چرا برای فعال‌سازی بسته‌های رایگان ثبت نام می‌کنید و کد ملی می‌گیرید؟

چون ممکنه یکی مجموعا 10 تا سیم کارت داشته باشه و دیگری تنها یکی! این عادلانه نبود. به هر کد ملی فقط یک بسته و اون هم روی شماره‌ای که خود فرد درخواست میده فعال میشه. تا الان یک میلیون نفر ثبت نام کردند.

آذری جهرمی در استوری دیگر خود نیز نوشت:

پرسیدن چرا به زیر 18 ساله‌ها بسته رایگان نمیدین؟ برای رای؟

مطابق مقررات فعلی، مالکیت خط تلفن یا سیم کارت صرفا برای افراد 18 سال به بالا مقدور است. بسته‌ها هم روی سیم کارت ارائه می‌شود.