واکسن کووید 19 مدرنا

واکسن کووید 19 مدرنا از 100 درصد نوجوانان در مقابل کرونا محافظت می‌کند

نتایج مقاله‌ای جدید نشان داده که واکسن کووید 19 مدرنا کارایی صد درصدی برای مصون کردن نوجوانان در مقابل ویروس مرگبار کرونا دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

کارایی واکسن کووید 19 مدرنا برای محافظت از نوجوانان موضوع تحقیق جدیدی بوده که از عملکرد شگفت‌انگیز این دارو برای مصون کردن افراد بین 12 تا 18 سال در مقابل ویروس کرونا خبر می‌دهد. در واقع گفته شده که مدرنا می‌تواند تا میزان 100 درصد از نوجوانان را واکسینه کند. در کنار انتشار این خبر، اطلاعاتی در مورد تلاش‌های سازنده واکسن برای گسترش سن واکسیناسیون به افراد زیر 18 سال پخش شده است.

کمپانی مدرنا از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) درخواست کرده تا جوازهای لازم برای شروع واکسیناسیون نوجوانان را صادر کند. در حال حاضر تنها جواز صادر شده برای استفاده از این واکسن کرونا برای به کار گیری دارو روی افراد بالای 18 سال بوده و سازمان غذا و دارو این اجازه را تحت برنامه‌ای اضطراری به شرکت مدرنا داده است. با این وجود به نظر می‌رسد که به زودی واکسن کووید 19 مدرنا برای به کار گیری در گروه‌های سنی پایین‌تر هم تایید خواهد شد.

طبق اطلاعات موجود، در تحقیق جدید بیش از 3 هزار نوجوان در گروه‌های مختلف دو دوز از واکسن کرونا mRNA-1273 مدرنا و یا دارونما را دریافت کردند. در ادامه، کارایی این دارو برای محافظت از داوطلبان در مقابل موارد ابتلا به کووید 19 بررسی شد و فاکتورهایی مانند ابتلا مجدد و یا شدت ابتلا به بیماری هم در این افراد زیر نظر گرفته شد.

واکسن کووید 19 مدرنا برای نوجوانان

در کمال شگفتی، دیده شد که در گروهی از داوطلبان که برای آن‌ها از داروی اصلی استفاده شد، هیچ یک از نوجوانان بعد از دریافت دوز دوم به بیماری کووید 19 مبتلا نشدند. این مسئله کارایی صد درصدی واکسن را برای گروه سنی مورد نظر نشان می‌دهد و گفته شده که تا 14 روز پس از تزریق دوز دوم، هیچ کدام از داوطلبان علائمی از آلودگی به ویروس کرونا نداشتند؛ بازه 14 روزه در نظر گرفته شده زمان رسمی برای رسیدن فرد به حالت واکسینه شدن کامل به حساب می‌آید.

در میان گروهی که به جای واکسن کووید 19 مدرنا به آن‌ها دارونما تزریق شده بود هم تنها چهار داوطلب به این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی مبتلا شدند. برای تحقیق اخیر دانشمندان پارامترهایی را در نظر گفتند که تا پیش از این، به منظور تعیین کارایی داروها روی بزرگ‌سالان مهم قلمداد می‌شدند.

 

البته از آنجایی که نوجوانان مصونیت طبیعی بیشتری در مقابل ویروس کرونا دارند، حساسیت تحقیقات انجام شده کمی افزایش یافته بود و علائم خفیف‌تری که ابتلا به کووید 19 را تایید می‌کنند هم مدنظر دانشمندان قرار داشت. با این حال حتی زمانی که چنین پارامترهای حساس‌تری در نظر گرفته شدند، کارایی واکسن کرونا مدرنا برای افراد 12 تا 18 سال همچنان 93 درصد بود.

واکسن کووید 19 مدرنا

آثار جانبی

در مورد آثار جانبی که در داوطلبان بروز کرده بود، گفته شده که واکسن کووید 19 مدرنا تقریبا همان نشانه‌هایی را به وجود می‌آورد که در تحقیقات انجام شده روی بزرگ‌سالان دیده شده‌اند. درد موضعی در ناحیه تزریق واکسن شایع‌ترین اثر جانبی گزارش شده بود و سردرد، خستگی و نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزای شدید هم بعد از تزریق دوز دوم دیده شدند.

مدرنا اعلام کرده که تا دوازده ماه داوطلبان خود را زیر نظر خواهد گرفت تا احتمال بروز هر نوع مشکلی در اثر تزریق واکسن کرونا بررسی شود. از طرف دیگر چنین اقدامی کارایی واکسن را هم در درازمدت مشخص می‌کند. نتایج نهایی تحقیقات اخیر در ماه میلادی آینده در اختیار دانشمندان سراسر جهان و همچنین تصمیم‌گیرندگان بین‌المللی قرار خواهد گرفت. همان‌طور که اشاره شد، مدرنا درخواست خود برای تعمیم جواز کنونی واکسن، برای به کار گیری در نوجوانان را هم به سازمان غذا و دارو ارسال کرده است.

پس از صدور تاییدیه FDA همه چیز به اقدامات بعدی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) وابسته خواهد بود و نحوه استفاده از واکسن کووید 19 مدرنا برای مصون کردن نوجوانان در مقابل کرونا در هرکدام از ایالت‌های مختلف آمریکا هم توسط این سازمان مشخص می‌شود.

واکسینه کردن افراد زیر 18 سال

پیش از مدرنا، کمپانی فایزر اقدام مشابهی را در ماه می گذشته، برای کسب تاییدیه‌های واکسن کرونا خود انجام داد؛ در این راستا، فایزر نشان داد که داروی تولید شده می‌تواند به خوبی برای واکسینه کردن افراد بین 12 تا 15 سال به کار گرفته شود. به علاوه، قبل از این اقدام هم مجوز لازم برای به کار گیری واکسن کرونا فایزر در افراد بالای 16 سال صادر شده بود.

از همان ابتدای پاندمی کرونا موضوع واکسینه کردن نوجوانان و کودکان در مقابل ویروس کرونا جنجال‌های زیادی به همراه داشت و ادعاهای غلطی در مورد مصونیت کامل و طبیعی این بخش از جوامع در مقابل کووید 19 مطرح می‌شد. با این حال تحقیقات دانشمندان با گذشت بیش از 16 ماه از شروع همه‌گیری نشان داده که نوجوانان و کودکان هم می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند، اما علائم بروز کرده در این افراد ملایم‌تر خواهد بود. البته این موضوع در مورد انواع اولیه ویروس کرونا صادق بود و در خصوص رشته‌های جدیدی از کرونا که با نام کرونا انگلیسی یا هندی شناخته می‌شوند، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

به این ترتیب نمی‌توان اهمیت واکسینه کردن نوجوانان و کودکان را نادیده گرفت و از آنجایی که امکان انتشار کووید 19 در محیط‌هایی مانند مدارس وجود دارد، باید هرچه زودتر اقداماتی برای تایید واکسن‌های موجود برای افراد زیر 18 سال انجام شود. واکسن کووید 19 مدرنا هم در این راستا مشغول کسب تاییدیه‌های مورد نیاز است.