مالیات بر خودرو

مجلس طرح مالیات بر خودرو را تصویب کرد

مجلس طرح مالیات بر خودرو را تصویب کرد که طبق آن بر اساس مدت تملک، اگر فردی خودرو خریداری کند و سپس آن را به فروش برساند، می‌بایست از محل سود این معامله درصدی را به عنوان مالیات بپردازد.

کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسید. از این پس بر اساس مدت تملک اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری کند و پس از مدتی آن را به فروش برساند، می‌بایست درصدی را از محل سود معامله به عنوان مالیات بپردازند. گفتنی است مالیات بر عایدی سرمایه یکی از پایه‌های مالیاتی محسوب می‌شود که با کارکردهای تنظیم‌گرانه خود قادر است در تنظیم بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، طلا و ارز نقش موثری را داشته باشد.

بر اساس این طرح، مازاد ارزش دارایی در زمان انتقال آن نسبت ارزش تملکش به عنوان عایدی سرمایه محسوب می‌شود و هر نوع نقل و انتقال دارایی‌های زیر در هنگام انتقال در تمام مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری اقتصادی و ویژه اقتصادی مشمول مالیات خواهد شد:

  1. املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل
  2. انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی
  3. طلا، شمش طلا، طلای آب شده، زیورآلات از جنس طلا، پلاتین و جواهر آلات
  4. انواع ارز خارجی

گفتنی است اگر واحد مسکونی یا وسیله نقلیه مورد معامله فقط واحد مسکونی یا وسیله نقلیه تحت تملک اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال و بیش از یکسال در تملک وی باشد، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

جزئیات طرح مالیات بر خودرو 

بر اساس طرح مالیات بر عایدی خودرو، نگهداری انواع خودرو در کمتر از یکسال معادل 30 درصد مشمول مالیات خواهد شد و در صورت نگهداری بیش از یکسال، سالانه ۱۰ واحد درصد از نرخ کم و مالیات مربوطه از سال چهارهم به بعد با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه خواهد شد.

سایر نرخ‌های مالیات بر عایدی سرمایه

بر اساس طرح جدید مجلس، املاک در صورت نگهداری کمتر از یکسال مشمول ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه خواهند شد. همچنین با نگهداری املاک بیش از یکسال، سالانه سه واحد درصد از نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کم می‌شود و از سال دوازدهم به بعد با نرخ ثابت 4 درصد مشمول مالیات خواهد شد. همچنین اراضی بایر نیز می‌بایست معادل ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند.

نگهداری سایر دارایی‌ها نظیر طلا، ارز و جواهرآلات که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه محسوب می‌شوند نیز باید به شرح زیر مالیات پرداخت کنند:

  1. با نگهداری کمتر از یکسال معادل ۳۰ درصد
  2. با نگهداری بیش از یک تا دو سال سالانه ۲۰ درصد
  3. بیش از دو سال معادل ۱۰ درصد