تازه‌ترین تصویر هوایی کاوشگر کنجکاوی ناسا خبرساز شد

تازه‌ترین تصویر هوایی کاوشگر کنجکاوی ناسا خبرساز شد

به تازگی تصویر کاوشگر کنجکاوی ناسا توسط یکی از مدارگردهای مریخی این آژانس فضایی، از مدار سیاره مورد نظر ثبت شده است؛ در بررسی خبر تهیه این تصویر هوایی با ما همراه باشید.

مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) اخیرا تصویر کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) آژانس فضایی آمریکا را از مدار مریخ به ثبت رساند. این تصویر هوایی کنجکاوی را در حال بالا رفتن از کوه مرکو مریخ نشان می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید، مریخ نورد مورد نظر مدت‌هاست که در سطح سیاره سرخ مشغول کاوش و جابه‌جایی بوده و تاکنون تصاویر و داده‌های فراوانی توسط تجهیزات مختلف به کار رفته در آن تهیه و به زمین مخابره شده‌اند. در همین رابطه، تصویر هوایی که اخیرا خبرساز شده هم این کاوشگر را در قسمتی از کوه مرکو (Mont Mercou) به نمایش گذاشته است. گفته شده که نام انتخاب شده برای این قسمت از مریخ به واسطه شباهت برآمدگی آن به کوهی با همین نام در کشور فرانسه است.

ارتفاع مدارگرد ناسا به هنگام ثبت تصویر کاوشگر کنجکاوی حدودا 270 کیلومتر بر فراز سطح سیاره سرخ بوده و تاریخ ثبت این عکس هم 18 آوریل گذشته است. برای این کار از وسیله‌ای به نام تصویربردار علمی کیفیت بالا استفاده شده که در کمال شگفتی می‌تواند اجسامی به کوچکی یک میز آشپزخانه را از ارتفاع چند صد کیلومتری مدار مریخ، ببیند. البته کنجکاوی به مراتب از یک میز آشپزخانه بزرگ‌تر بوده و ابعاد آن حدودا به اندازه یک اتومبیل معمولی است.

جدیدترین تصویر کاوشگر کنجکاوی

تازه‌ترین تصویر هوایی کاوشگر کنجکاوی ناسا خبرساز شد

از سال 2014 تا به امروز مریخ نورد کنجکاوی مشغول بالا رفتن از منطقه‌ای به نام کوه شارپ (Mount Sharp) در دهانه گیل (Gale Crater) سطح مریخ بوده است. این کوه مرتفع‌ترین قسمت در دهانه بوده و ماموریت کنجکاوی از همان ابتدا هم جستجو برای یافتن نشانه‌هایی از حیات میکروبی در گذشته پررمز و راز سیاره سرخ بود.

از ماه مارس گذشته بود که کنجکاوی کاوش خود در منطقه کوه مرکو را آغاز کرد؛ دانشمندان ناسا می‌گویند که در دو سال اول فعالیت مریخ نورد، شواهد کافی برای تایید این موضوع که دهانه گیل در میلیاردها سال پیش نوعی دریاچه در سطح مریخ بوده را به دست آورده است. گفته شده که آب موجود در این دریاچه و سایر شرایط جوی موجود به اندازه‌ای بوده‌اند که مقدمات لازم برای پیدایش حیات در این جرم آسمانی را فراهم کنند.

آینده کاوش‌های کنجکاوی

انتشار تازه‌ترین تصویر کاوشگر کنجکاوی از چشم مدارگرد شناسایی مریخ ناسا گوشه‌ای از دستاوردهای این مریخ نورد را به ما یادآوری می‌کند. در طول ماموریت چندین ساله کنجکاوی، شواهدی از وجود مواد ارگانیک در سطح سیاره سرخ پیدا شد و از طرف دیگر، دانشمندان به کمک داده‌های جمع‌آوری شده توسط این ربات به پیدا کردن جواب این سوال پرداختند که دلیل افزایش میزان متان موجود در اتمسفر مریخ چیست؟

جالب است بدانید که با وجود ارسال کاوشگر دیگری به نام استقامت از سوی ناسا به سیاره سرخ، دانشمندان آژانس فضایی آمریکا قصد ندارند تا ماموریت کنجکاوی را خاتمه دهند. گفته شده که این مریخ نورد تا چندین سال دیگر در سطح سیاره سرخ کاوش خواهد کرد و اطلاعات بیشتری در مورد همسایه زمین در منظومه شمسی جمع‌آوری می‌کند. این‌طور که به نظر می‌رسد، تپه‌های دورتر از کوه مرکو حاوی مقادیر زیادی سولفات هستند و طبق اطلاعات موجود، کنجکاوی قصد دارد تا در آینده نزدیک این تپه‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

البته باید گفت که ناسا در حال حاضر تنها آژانس فضایی نیست که در سطح مریخ کاوشگر فرود آورده است. در ماه جاری میلادی دانشمندان چینی خبر دادند که مریخ نورد تیانون 1 آن‌ها با موفقیت روی جرم آسمانی مورد نظر فرود آمده و به زودی کار خود برای کاوش مریخ را شروع می‌کند. با انجام این کار چین دومین کشوری در دنیا شده که کاوشگری را روی مریخ به سطح رسانده و ربات مورد نظر را برای مدتی مشخص سالم نگه داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*