گوشی های تقلبی

خبر توزیع گسترده گوشی های تقلبی در بازار ایران تکذیب شد

اخیرا خبری مبنی بر توزیع گسترده گوشی های تقلبی در بازار ایران منتشر شد که رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان این خبر را تکذیب کرد.

طی هفته گذشته خبری در خصوص واردات و عرضه گوشی های غیر اصل و فیک در بازار ایران منتشر شد که حواشی زیادی را به همراه داشت. در همین راستا بسیاری از مردم از ذی‌نفعان دولتی و نهاد‌های نظارتی بر زنجیره تامین و عرضه موبایل انتظار داشتند تا نسبت به بررسی و تایید یا تکذیب چنین خبرهایی واکنش نشان دهند. در همین راستا رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان این خبر را تکذیب کرد.

تکذیب خبر توزیع گوشی های تقلبی در بازار

معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در این خصوص بیان کرد بررسی‌های اولیه در مورد اصالت IMEI نمونه‌هایی از گوشی‌های مورد ادعا انجام شد که توسط شرکت سازنده تایید شدند و موضوع تقلبی بودن این مدل از گوشی‌ها منتفی و ادعای مطرح شده اثبات نشد. وی در ادامه گفته‌های خود افزود:

لازم است برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و ایجاد اخلال در سطح بازار، منتشرکنندگان این نوع خبر‌ها قبل از اینکه وزارتخانه را به سکوت یا مماشات متهم کنند، بررسی‌های کارشناسی دقیق از طریق دستگاه‌های ذی‌صلاح قانونی انجام داده و در صورت اثبات ادعا نسبت به طرح و پیگیری آن اقدام کنند.

گفتنی است گوشی موبایل به دلیل برخورداری از شناسه 15 رقمی خاص یا همان IMEI به عنوان شفاف‌ترین کالای وارداتی کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل در حال حاضر می‌توان با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* به آسانی نام شرکت واردکننده قانونی و تاریخ شروع گارانتی آن را مشاهده کرد. با وجود این ویژگی، امکان توزیع کالای بدون نام و نشان توسط واردکننده وجود ندارد.