فضاپیمای ویرجین گلکتیک برای اولین بار انسان‌ها را به فضا برد + ویدیو

فضاپیمای ویرجین گلکتیک برای اولین بار انسان‌ها را به فضا برد + ویدیو

در اقدامی رکوردشکن، فضاپیمای ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) به تازگی دو نفر را از ایالت نیومکزیکو آمریکا، به فضای خارج از جو زمین برد و راه را برای انجام سفرهای فضایی برای مردم، هموارتر کرد.

فضاپیمای ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) اخیرا دو سرنشین خود را از پایگاهی در ایالت متحده، به فضا منتقل کرد. این اقدام در سومین پرواز آزمایشی این فضاپیما انجام شد و باید گفت که شرکت ویرجین گلکتیک موفق شد تا برای اولین بار، انسان‌ها را از خاک ایالت نیومکزیکو آمریکا به خارج از جو سیاره ببرد.

وقتی حرف از فضانوردان به میان می‌آید، اکثر مخاطبان کسانی را تصور می‌کنند که درون لباس‌های حجیم و عجیب غریبی قرار گرفته‌اند و سوار بر راکت‌های فضایی، به سمت بیرون اتمسفر سیاره در حرکت هستند. با این وجود کمپانی هوافضای خصوصی ویرجین گلکتیک قصد دارد تا این تصورات را تغییر داده و عملا هر شخص معمولی را به یک فضانورد تبدیل کند. البته هر شخص معمولی که بتواند از پس هزینه بسیار زیاد سوار شدن بر تجهیزات این شرکت بربیاید.

با این حال پیش از انجام چنین کاری، باید ثابت شود که فضاپیمای ویرجین گلکتیک خطری برای جان سرنشینان ندارند و مقامات تصمیم گیرنده باید مطمئن شوند که سفر با این وسایل نقلیه کار خطرناکی نیست. در همین راستا، شرکت مورد نظر از مدتی پیش مشغول انجام آزمایش‌هایی بوده تا انسان‌ها را به سلامت، به ارتفاع مشخصی از سطح زمین ببرد و آن‌ها را بدون بروز هیچ مشکلی به زمین بازگرداند.

همان‌طور که اشاره شد، سومین پرواز آزمایشی انجام شده توسط این کمپانی در چند روز گذشته با موفقیت به پایان رسید و بشریت با رکوردشکنی جدید ویرجین گلکتیک، یک قدم به انجام سفرهای فضایی توریستی نزدیک‌تر شد.

موفقیت فضاپیمای ویرجین گلکتیک

به صورت کلی، این شرکت هوافضای خصوصی قصد دارد تا مفاهیم جا افتاده در مورد هوافضا و سفرهای خارج از جو زمین را به کلی تغییر دهد؛ به عنوان مثال به جای استفاده از موشک‌های فضایی، ویرجین گلکتیک فضاپیمای خود را سوار بر یک هواپیما به ارتفاع مدنظر دانشمندان شرکت برد. این هواپیما که با نام هواپیمای فضایی (Space Plane) هم شناخته می‌شود، مشابه بسیاری از وسیله‌های پروازی در باند مخصوص خود، از سطح زمین جدا شد و به ارتفاع تعیین شده رسید.

البته جالب است بدانید که طبق قوانین موجود در ایالت متحده، هر شخصی که از ارتفاعی بیشتر از 80 کیلومتری سطح زمین پرواز کند به عنوان فضانورد شناخته می‌شود. به این ترتیب فضاپیمای ویرجین گلکتیک هم با رساندن فضانوردان خود به ارتفاعی بیشتر از این مقدار، رکورد جدیدی را ثبت کرد. در واقع با وجود اخبار جنجالی منتشر شده در مورد اقدام اخیر ویرجین گلکتیک، سرنشینان فضاپیمای شرکت آن‌قدرها هم از سطح زمین دور نشده بودند.

در یکشنبه 22 می 2021، هواپیمای فضایی مورد نظر که وی ام اس ایو (VMS Eve) نام دارد تا ارتفاع 13.4 کیلومتری زمین پرواز کرد و پس از رسیدن به نقطه مشخص شده، فضاپیمای متصل شده به خود را در این ارتفاع رها کرد. این فضاپیما که به اسم وی اس اس یونیتی (VSS Unity) شناخته می‌شود، بعد از جدا شدن از هواپیمای مادر به کمک موتورهای موشکی خود راهش را ادامه داد.

فضاپیمای ویرجین گلکتیک در اولین پرواز موفقیت‌آمیز خود توانست مسافت بین ارتفاع 13.4 تا 89 کیلومتری سطح زمین را طی کرده و پس از عبور از مرز مشخص شده برای فضانوردی، به سلامت و بدون بروز مشکل خاصی مجددا به همان باندی برگردد که وی ام اس ایو از آن به هوا برخاسته بود.

ویدیو پرواز فضایی وی اس اس یونیتی

 

این فضاپیما علاوه بر دو خلبان، ظرفیت حمل شش مسافر را هم دارد. خلبان‌های سوار بر وی اس اس یونیتی، دیو مکی (Dave Mackay) و سی جی استراکو (CJ Sturckow) نام داشتند و گفته شده که استراکو اولین شخصی بوده که از سه ایالت مختلف آمریکا به فضا سفر کرده است.

با این تفاصیل رکوردشکنی ویژه ویرجین گلکتیک پرواز فضاپیمای وی اس اس یونیتی از خاک ایالت نیومکزیکو آمریکا بود. ویرجین گلکتیک برای اولین بار پرواز فضایی خود را از پایگاه جدیدی در این ایالت انجام داده بود و چنین اقدامی باعث شد تا نیومکزیکو به عنوان سومین ایالت فضایی آمریکا در نظر گرفته شود.

البته گفته شده که با وجود رکوردشکنی ویژه 22 می، موفقیت اخیر تنها بخشی از مسیر طولانی پیش روی فضاپیمای ویرجین گلکتیک برای انجام سفرهای توریستی است. در ادامه، شرکت هوافضای خصوصی مورد نظر قصد دارد تا چهار پرواز آزمایشی دیگر را انجام داده و در یکی از این پروازها، مسافرانی علاوه بر خلبان‌ها را سوار بر فضاپیما به خارج از جو زمین ببرد؛ گفته شده که یکی از این مسافران، بنیان‌گذار شرکت ویرجین گلکتیک، ریچارد برانسون (Richard Branson) خواهد بود.

از طرف دیگر، ویرجین گلکتیک به دنبال انجام تحقیقات علمی برای آژانس‌های فضایی مانند ناسا بوده و به نظر می‌رسد که در هرکدام از پروازهای آزمایشی انجام شده و پروازهای پیش رو، قراردادهایی بین ناسا و این شرکت برای چنین اقداماتی بسته شده‌اند. کمپانی مورد نظر قصد دارد تا از این طریق کسب درآمد کرده و با پایین آوردن هزینه انجام سفرهای فضایی، بحث تجاری‌سازی صنعت هوافضا را گسترش دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*