دریچه تسلا

محققان برای افزایش کارایی موتور خودرو از طرح دریچه تسلا استفاده خواهند کرد

محققان قصد دارند برای افزایش کارایی وسایل نقلیه آینده از طرح دریچه تسلا استفاده کنند. این طرح نیکولا تسلا که یک قرن قبل طراحی شده می‌تواند از هدر رفت انرژی جلوگیری کند.

محققان دانشگاه نیویورک اخیرا طرح شیر آب یک طرفه نیکولا تسلا موسوم به دریچه تسلا (Tesla valve) که حدود یک قرن قبل طراحی شده بود را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند با استفاده از آن می‌توان کارایی موتور وسایل نقلیه آینده را افزایش داد و همچنین از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری کرد.

افزایش کارایی موتور خودرو با طرح دریچه تسلا

دریچه تسلا

نیکولا تسلا در سال 1920 میلادی طرح دریچه مجرای آب را که امروزه آن را با نام دریچه تسلا می‌شناسند، به ثبت رساند. این طرح از مجموعه حلقه‌های به هم پیوسته تشکیل شده که باعث حرکت مایع بدون هیچ قطعه متحرکی و فقط در یک جهت می‌شود. بر اساس این طرح، اگر بخواهید یک مایع را از انتهای دریچه تسلا حرکت دهید، مایع به دور خود حلقه خواهد زد و جریان مایع کند می‌شود، اما اگر مایع از سر دریچه تسلا جریان یابد، به صورت آزادانه حرکت خواهد کرد.

لیف ریستروف، استادیار دانشگاه نیویورک در این خصوص عنوان کرد با وجود اینکه بسیاری نیکولا تسلا را به عنوان نابغه جریان‌های الکتریکی و مدارهای الکتریکی می‌شناسند، باید بدانیم که او برای کنترل جریان‌ها یا جریان‌های سیالات نیز طرح‌های مختلفی را به ثبت رساند که حتی امروزه هم از کارایی بالایی برخوردارند. این استادیار دانشگاه نیویورک به همراه تیم خود با هدف آزمایش طرح دریچه تسلا توانستند نسخه‌ای به طول 30 سانتی‌متر را از طرح اصلی تسلا بسازند. تیم ریستروف پس از ساخت این طرح موفق شدند جریان را در فشارهای مختلف در هر دو جهت اندازه بگیرند.

دریچه تسلا

بررسی‌های این محققان نشان می‌دهد طرحی که توسط آنها ساخته شده هنگام جریان مایع در جهت اشتباه باعث می‌شود سرعت مایع دو برابر کندتر شود. در ثبت اختراع این طرح تسلا آمده که این طرح می‌تواند آب را در عبور از جهت اشتباه به میزان 200 برابر کندتر کند. همچنین نتایج آزمایش این محققان حاکی از آن است که طرح شیر تسلا هنگامی که جریان آن به شکل ضرباهنگی یا نوسانی باشد، بهترین عملکرد را خواهد داشت.

محققان اعلام کردند این عمل ضرباهنگی به فرآیند تبدیل مبدل‌های جریان متناوب به جریان مستقیم شباهت زیادی دارد؛ این طرح که تسلا آن را نیز ثبت اختراع کرده می‌تواند جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کند. زمانی که برق جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل شود، الکترون‌ها با معکوس کردن جهت خود به شکل یک حلقه جریان پیدا خواهند کرد. ریستروف در ادامه بیان کرد این همان شیوه‌ای است که تسلا برای طرح دریچه خود در نظر گرفته بود؛ چرا که وی همواره به دنبال پیاده‌سازی این ایده‌ها با جریان الکتریکی بوده و عجیب نیست که از این ایده برای طرح شیر آب خود استفاده کرده باشد.

نتایج آزمایش‌های این محققان حاکی از است که طرح دریچه تسلا می‌تواند از هدر رفت انرژی حاصل از ارتعاشات موتورها در پمپاژ بهینه موثر سوخت، خنک‌کننده‌ها، روان‌کننده‌ها و سایر مایعات جلوگیری کند. طبق اعلام محققان به همان شکل که اختراع های تسلا در خصوص جریان‌های متناوب باعث ایجاد نوآوری‌های جدیدی نظیر جاده‌های شارژکننده خودروهای الکتریکی شده است، از طرح دریچه تسلا نیز می‌توان برای افزایش کارایی موتور خودروهای آینده استفاده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*