ویژگی های iOS 15

با ویژگی های iOS 15، تاریخ عرضه و دستگاه‌های دریافت کننده آن آشنا شوید

هفته آینده شاهد برگزاری رویداد WWDC اپل خواهیم بود. در این مقاله به ویژگی های iOS 15، تاریخ عرضه و دستگاه‌های واجد شرایط دریافت این نسخه سیستم عامل اپل می‌پردازیم.

تنها چند روز تا رویداد WWDC اپل باقی مانده است و می‌توان گفت به زودی شاهد iOS 15 خواهیم بود. این رویداد در تاریخ ۱۷ خرداد ماه برگزار خواهد شد و طبق عادت سال‌های گذشته انتظار داریم که اپل اکثر ویژگی های جذاب نسخه جدید iOS را طی این مراسم نشان دهد. اما؛ خیلی از ویژگی های جالب دیگری هستند که کاربران پس از منتشر شدن نسخه بتا توسعه دهندگان iOS 15 در روز معرفی، متوجهشان می‌شوند.

خب حالا از نسخه جدید سیستم عامل موبایلی اپل چه انتظاری داریم؟ iOS 14 یک به‌روزرسانی مهم تلقی می‌شد و علاوه بر ویژگی های زیادی که به ارمغان آورد، ویجت ها را نیز به صفحه اصلی اضافه کرد. به همین خاطر فکر نمی‌کنیم که iOS 15 در زمینه بصری تغییر زیادی را به ارمغان بیاورد. البته این موضوع نباید سبب ناراحت شدن شما بشود، زیرا ویژگی های زیادی در راه هستند.

تاریخ عرضه iOS 15

ویژگی های iOS 15 / تاریخ عرضه

اپل اعلام کرده است که رویداد WWDC ۱۷ خرداد امسال فقط به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و دید منحصر به فردی نسبت به آینده iOS، iPadOS، macOS، watchOS و tvOS به شما خواهد داد. در واقع در ۱۷ خرداد ماه شاهد عرضه نسخه بتا توسعه دهندگان iOS 15 خواهیم بود و نسخه نهایی نیز بدون شک همزمان با معرفی سری آیفون 13 (آیفون 12s) منتشر خواهد شد. معمولاً اپل از سری جدید گوشی‌های خود در اواخر شهریور ماه یا اوایل مهر ماه رونمایی می‌کند و ما نیز انتظار داریم که نسخه نهایی iOS نیز به محض عرضه این گوشی‌ها به بازار، آماده دانلود شوند.

ویژگی های iOS 15

ویژگی های iOS 15

شخصی سازی برنامه‌های پیش فرض

گفته می‌شود که اپل می‌خواهد امکانات شخصی سازی بیشتری را به سیستم عامل خود اضافه کند و به کاربران اجازه دهد برنامه‌های پیش فرض بیشتری را تغییر دهند. iOS 14 شروع کننده این روند بود. در این نسخه کاربران می‌توانستند به جای سافاری و Mail از برنامه‌های دیگری به عنوان برنامه پیش فرض استفاده کنند.  نسخه بتا iOS 14.5 به شما اجازه می‌دهد که برنامه پیش فرض موسیقی خود را نیز تغییر دهید و به عنوان مثال به جای اپل موزیک از اسپاتیفای استفاده کنید. به نظر می‌رسد که این روند در iOS 15 نیز ادامه‌دار باشد.

ویجت های تعاملی

در iOS 14 شاهد اضافه شدن ویجت ها بودیم که یک تغییر مثبت تلقی می‌شدند. اما؛ همچنان ویجت های سیستم عامل اپل به خوبی نمونه‌های اندرویدی نیستند و دلیل این اتفاق نیز تعاملی نبودن آن‌ها است. گفته می‌شود که iOS 15 ویژگی ویجت های تعاملی را با خود عرضه خواهد کرد. همچنین گفته می‌شود که ویجت های iOS 15 در اندازه‌های بیشتری عرضه خواهند شد. در حال حاضر کاربران فقط می‌توانند ویجت ها را در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ تنظیم کنند. اما ظاهراً اندازه‌های دیگری نیز در راه خواهد بود. این تغییرات سبب خواهد شد که ویجت های آی او اس 15 هم کاربردی‌تر باشند و هم قابلیت شخصی سازی بیشتری داشته باشند.

باز طراحی بخش تنظیمات

منوی تنظیمات iOS در چند سال اخیر تغییر زیادی را به خود ندیده است و بیشتر شاهد اضافه شدن ویژگی‌ها و منوهای جدید به آن بوده‌ایم. اتفاقی که در نهایت از خلاقیت موجود در آن کم کرد. باز طراحی منوی تنظیمات می‌تواند جان دوباره‌ای به iOS دهد.

صفحه همیشه روشن و باز طراحی صفحه قفل

یکی از بزرگ‌ترین شایعاتی که درباره آیفون 13 مطرح شده استفاده از صفحه همیشه روشن است. گفته می‌شود این ویژگی مشابه نمونه مورد استفاده در اپل واچ خواهد بود و اپل می‌خواهد به دلیل صرفه‌جویی در مصرف باتری، نرخ تازه‌سازی آیفون جدید را تا یک هرتز نیز کاهش دهد. صفحه همیشه روشن بدون شک یک ویژگی سخت‌افزاری است و شاهد اضافه شدن آن به آیفون‌های قدیمی نخواهیم بود، اما باید در iOS 15 نیز تغییراتی ایجاد شود تا پذیرای این ویژگی باشد. همچنین گفته می‌شود که صفحه قفل iOS نیز تغییر خواهد کرد تا به گونه بهتری اعلانات را نشان دهد.

حریم شخصی

اپل در iOS 14.5 توجه ویژه‌ای به بحث حریم خصوصی داشت. در این نسخه تمامی داده‌های وبگردی در حالت امن از سرورهای اپل می‌گذرند تا به عنوان نوعی پروکسی از داده‌های شما در برابر شرکت‌های تبلیغاتی محافظت کند. احتمالاً شاهد ویژگی های مشابهی با این مورد در iOS 15 نیز خواهیم بود.

دستگاه‌های دریافت کننده iOS 15

ویژگی های iOS 15

معمولاً نسخه‌های جدید iOS برای برخی از آیفون‌های قدیمی عرضه نمی‌شوند. البته چنین اتفاقی برای iOS 14 رخ نداد و این نسخه از سیستم عامل اپل برای همان دستگاه‌هایی منتشر شد که از iOS 13 نیز پشتیبانی می‌کردند. اما؛ چنین اتفاقی برای نسخه بعدی iOS تکرار نخواهد شد.

iOS 15 برای آخرین آیفون‌هایی که دارای جک هدفون بودند (آيفون 6s، آیفون 6s پلاس و آيفون SE) منتشر نخواهد شد. همچنین تنها دستگاه‌هایی می‌توانند آن را دریافت کنند که به تراشه A10 و نسخه‌های جدیدتر مجهز شده‌اند.

دستگاه‌های زیر به احتمال زیاد iOS 15 را دریافت خواهند کرد:

  • آیفون 12 پرو مکس
  • آيفون 12 پرو
  • آیفون 12 مینی
  • آيفون 12
  • آيفون 11
  • آيفون 11 پرو
  • آیفون 11 پرو مکس
  • آيفون XS
  • آیفون XS Max
  • آيفون XR
  • آيفون X
  • آیفون 8
  • آیفون 8 پلاس
  • آيفون 7
  • آيفون 7 پلاس
  • آیفون SE 2020
  • آیپاد تاچ نسل 7

دیگر ویژگی های iOS 15

شایعات تائید نشده دیگری نیز منتشر شده است که گویا اپل می‌خواهد برنامه پیام‌رسانی آیفون را به یک شبکه اجتماعی مشابه با واتس‌اپ تبدیل کند. همچنین؛ گفته می‌شود که کاربران می‌توانند حالت فعلی خود را انتخاب کنند تا نحوه دریافت اعلانات تغییر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*