کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو از بازنشستگی می‌گوید: شاید دیگر هیچ فیلمی نسازم!

کوئنتین تارانتینو اعتقاد دارد که فیلم آخر اکثر کارگردانان به‌شدت سطحی و ضعیف است؛ به همین دلیل، احتمال دارد دیگر هیچ فیلمی نسازد.

تارانتینو را به‌عنوان یکی از نوابغ زنده سینما می‌شناسند. این فیلم‌ساز ۵۸ ساله با ساخت آثار جریان‌سازی مثل «سگ‌های انباری»، «پالپ فیکشن» و «بیل را بکش» به یکی از اساتید سینمای پست‌مدرن تبدیل شده است. او تا امروز ۹ فیلم را کارگردانی کرده اما آیا فیلم دهم را نیز خواهد ساخت؟ کوئنتین تارانتینو در پادکست Pure Cinema راجع‌به برنامه‌های آینده‌اش صحبت کرد. طبق گفته‌های این کارگردان صاحب سبک، هنوز در مورد بازنشستگی‌اش تصمیمی نگرفته است اما می‌خواهد از پیوستن به اپیدمی فیلم‌سازانی که با اثر آخرشان تمام دوران کاری خود را زیر سوال می‌برند، جلوگیری کند.

آخرین فیلم کوئنتین تارانتینو یعنی «روزی روزگاری در هالیوود» به‌طور کلی مورد استقبال قرار گرفت و به عقیده برخی از منتقدان، جزو بهترین کارهای او به‌شمار می‌رفت. تارانتیو می‌گوید: «اگر همین حالا از دنیای سینما کناره‌گیری کنم خیلی بهتر است تا فیلم بعدی‌ و آخرم به یک فاجعه تبدیل شود زیرا از وضعیت فعلی‌ام رضایت دارم.»

تارانتینو در این رابطه می‌گوید:

بسیاری از کارگردانان شاخص تاریخ سینما، سه فیلم مانده به آخرشان شگفت‌انگیز بوده است. مثل سه‌گانه‌ای باشکوه برای پایان دادن به یک عمر فعالیت هنری. واقعاً اگر دان سیگل با فیلم بی‌نظیر «فرار از آلکاتراز» به کار خود پایان می‌داد چه اتفاقی می‌افتاد؟ خدای من! چه میراث بزرگی از خود باقی می‌گذاشت. اما دو فیلم بعدی‌اش به مراتب آثار ضعیف‌تری بودند که احتمالاً تنها برای مسائل مالی ساخته شده‌اند. این همان موضوع مهمی است که دوست ندارم برای کوئنتین تارانتینو اتفاق بیفتد!

تارانتینو ادامه می‌دهد:

از کارگردانان دوران کلاسیک و عصر طلایی هالیوود در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی گرفته تا فیلم‌سازان جدیدتر که آخرین آثارشان را در اواخر دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی ساخته‌اند، اکثرشان در فیلم آخر ناموفق بودند و عناوین سطحی و ضعیفی را تولید کرده‌اند.

اگر کوئنتین تارانتینو فیلم دیگری را کارگردانی کند و از قضا با استقبال گسترده از طرف مخاطبان و منتقدین روبه‌رو شود، در فهرست معدود فیلم‌سازانی قرار خواهد گرفت که اثر آخرشان هم موفق بوده است. این کارگردان پرطرفدار هنوز هیچ برنامه‌ای برای تولید عناوین سینمایی ندارد اما در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، اعلام کرد که می‌خواهد نهایتاً یک فیلم دیگر بسازد.

کوئنتین تارانتینو

اولین فیلم تارانتینو سگ‌های انباری (Reservoir Dogs) نام داشت که در سال ۱۹۹۲ اکران شد. یک تریلر جنایی تمام‌عیار با المان‌های کمدی سیاه که موفقیت‌های بسیاری را نصیب او کرد. کوئنتین تارانتیو مسیر فیلم‌سازی‌اش را با فیلم شاهکار داستان عامه‌پسند (Pulp Fiction) در سال ۱۹۹۴ و جکی براون در سال ۱۹۹۷ ادامه داد. دو جلد اصلی بیل را بکش (Kill Bill) هم در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ راهی سالن‌های سینما شدند.

او در سال ۲۰۰۷ فیلم ضد مرگ (Death Proof) را کارگردانی کرد و دو سال بعد، فیلم جنجالی حرامزاده‌های لعنتی (Inglorious Basterds) را ساخت. در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ نیز به ترتیب دو مورد از بهترین فیلم‌هایش را با نام‌های جنگوی زنجیرگسسته (Django Unchained) و هشت نفرت‌انگیز (The Hateful Eight) کارگردانی کرد. آخرین فیلم کوئنتین تارانتینو تا این لحظه، روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) نام دارد که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. او برای دو فیلم پالپ فیکشن و جنگوی زنجیرگسسته، موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

کوئنتین تارانتیو طی مصاحبه‌اش در پادکست Pure Cinema، به رمان «روزی روزگاری در هالیوود» و چگونگی پرداختن به ماجراهای مرموز شخصیت‌های ریک دالتون و کلیف بوث هم اشارات کوچکی کرد. باید منتظر باشیم و ببینیم این کارگردان دوست‌داشتنی چه برنامه‌هایی برای آینده‌اش خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*