راکتور هسته ای

بیل گیتس و وارن بافت برای ساخت یک راکتور هسته ای پیشرفته همکاری می‌کنند

بیل گیتس و وارن بافت ، دو تن از ثروتمندترین مردان جهان برای ساخت راکتور هسته ای پیشرفته ناتریوم به صورت مشترک 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دو شرکت ترا پاور (TerraPower) و شرکت پاسیفیکورپ (PacifiCorp) که به ترتیب به بیل گیتس و وارن بافت تعلق دارند اعلام کردند با سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری قصد دارند نسل جدید راکتور هسته ای پیشرفته ناتریوم (Natrium) را در ایالت وایومینگ بسازند. یک راکتور هسته ای پیشرفته کوچک و و ماژولار می‌تواند نسبت به راکتورهای سنتی با سوخت‌های مختلفی کار کند، به همین دلیل علاوه بر اینکه به منابع انرژی متناوب نظیر باد و نور خورشید کمک می‌کنند، باعث کاهش انتشار کربن نیز خواهند شد.

جزئیات ساخت راکتور هسته ای ناتریوم

کریس لوزک، رئیس و مدیرعامل شرکت فترا پاور اعلام کرد فناوری ناتریوم برای حل چالش‌های آینده در نظر گرفته شده است که شرکت‌های بزرگ با افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه انرژی می‌توانند اهداف کربن‌زدایی را عملی کنند و آلاینده‌ها را کاهش دهند. در حال حاضر مکان دقیق احداث نیروگاه ناتریوم اعلام نشده است، اما تا پایان سال جزئیات ساخت و مکان دقیق آن مشخص خواهد شد.

راکتور هسته ای

مارک گوردون، فرماندار ایالت وایومینگ در این خصوص عنوان کرد از اینکه این ایالت برای طرح آزمایشی راکتور هسته ای پیشرفته ناتریوم انتخاب شد بسیار خوشحالیم؛ چراکه این ایالت مکان مناسبی برای این نوع امکانات نوآورانه محسوب می‌شود و نیروی کار حرفه‌ای برای کار روی این پروژه مشتاقانه در انتظار احداث آن هستند.

گفتنی است بیل گیتس نخستین بار در سال قبل از سیستم ناتریوم سخن گفت و اعلام کرد پروژه آزمایشی ناتریوم از یک راکتور سریع خنک‌شونده سدیمی 345 مگاواتی با سیستم ذخیره انرژی بر پایه نمک مذاب بهره می‌برد. این فناوری ذخیره‌سازی می‌تواند انرژی کافی برابر با نیاز 400 هزار خانه را تامین کند. شرکت‌های ترا پاور و پاسیفیکورپ اعلام کردند راکتور هسته ای پیشرفته ناتریوم قادر است به آسانی با منابع تجدیدپذیر ادغام شود و با سرعت زیادی انتشار کربن را کاهش دهد و صرفه اقتصادی زیادی را به همراه داشته باشد. همچنین هزینه‌های ساخت این نیروگاه به دلیل سادگی، ماژولار بودن و کوچک‌تر بودن کمتر از نیروگاه‌های سنتی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*