پس از گذشت بیست سال اولین تصاویر قمر گانیمد مشتری به زمین مخابره شدند

پس از گذشت بیست سال اولین تصاویر قمر گانیمد مشتری به زمین مخابره شدند

کاوشگر فضایی باسابقه جونو متعلق به آژانس فضایی آمریکا برای اولین بار در بیست سال گذشته تصاویر شگفت‌انگیزی از قمر گانیمد (Ganymede) سیاره مشتری ثبت کرده است.

به تازگی خبر رسیده که قمر گانیمد (Ganymede) سیاره مشتری جدیدترین سوژه عکس‌برداری کاوشگر فضایی جونو (Juno) ناسا شده است. جونو از سال 2011 به فضا فرستاده شده و طبق اطلاعات موجود، عکس‌برداری اخیر اولین باری بوده که گانیمد در بیست سال گذشته از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته است.

گانیمد قمری فوق‌العاده بزرگ بوده و جونو هم اخیرا دو عکس نمای نزدیک از این جرم آسمانی را به زمین ارسال کرد؛ این اولین باری بوده که در دو دهه گذشته، عموم مردم و علاقه‌مندان به دنیای خارج از جو زمین، نگاهی نزدیک به این قمر داشته‌اند. پرواز نزدیک جونو از کنار قمر مورد نظر در 7 ژوئن انجام شد و همان‌طور که انتظار می‌رود، هیچ وسیله ساخت دست بشر در بیست سال گذشته تا این حد به این جرم آسمانی نزدیک نشده بود.

قمر گانیمد بزرگ‌ترین ماه موجود در منظومه شمسی بوده و در کمال شگفتی، تنها قمر دارای میدان مغناطیسی که بشریت تا به امروز کشف کرده همین جرم آسمانی است. اطلاعات زیادی در مورد این ماه به دست آمده و دانشمندان می‌گویند که علاوه بر هسته فلزی، سطح گانیمد شامل آب و سنگ‌های سیلیکات می‌شود. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که تنها دو نوع ویژگی سطحی در این قمر وجود دارند؛ ویژگی اول شامل مقدار زیادی دهانه برخورد اجرام آسمانی با گانیمد می‌شود و نوع دوم ویژگی‌ها هم فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های بلند و درازی را در خود دارد.

قمر گانیمد از نمای نزدیک

پس از گذشت بیست سال اولین تصاویر قمر گانیمد مشتری به زمین مخابره شدند

همان‌طور که در تصاویر بالا می‌بینیم، این نوع از ویژگی‌های سطحی به خوبی در داده‌های تصویری جدید کاوشگر جونو ناسا قابل مشاهده هستند. آژانس فضایی آمریکا یک روز پس از پرواز نزدیک جونو از کنار گانیمد تصاویر مورد نظر را در اختیار عموم مردم قرار داد و گفته شده که برای ثبت این داده‌ها از دو دوربین مجزا قرار گرفته روی جونو استفاده شده است.

سطوح تاریک و روشن قمر گانیمد در این تصاویر به خوبی دیده می‌شوند و دهانه‌های عظیم شکل گرفته در اثر اصابت سنگ‌های سرگردان با این ماه هم جلوه خاصی به تصاویر داده‌اند. آنچه در بالا دیدیم برای به وجود آمدن نمایی بهتر به شکل خاکستری درآمده‌اند، چرا که کاوشگر فضایی جونو ناسا برای ثبت تصاویر از نوعی فیلتر سبز رنگ استفاده کرده بود. همین فیلتر باعث شد تا شیارهای شگفت‌انگیز اطراف گانیمد هم به زیبایی ثبت شوند.

ناسا اعلام کرده که به زودی از فیلترهای قرمز و آبی خود برای ثبت تصاویر دیگری از گانیمد استفاده می‌کند تا در نهایت یک تصویر رنگی کامل از این جرم آسمانی غول‌آسا در اختیار عموم مردم و دانشمندان قرار بگیرد. برای اینکه ابعاد عظیم گانیمد را بهتر درک کنیم، گفته شده که هرکدام از پیکسل‌های این تصاویر مساحتی در حد یک کیلومترمربع را پوشش می‌دهند.

در تصویر دوم این مقاله قسمت تاریک قمر گانیمد هم قابل رویت است؛ این قسمت همانند نیمه تاریک قمر زمین، خورشید را نمی‌بیند و همیشه در تاریکی قرار دارد. از طرف دیگر، رزولوشن این عکس هم از تصویر اول مقاله کمی کوچک‌تر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*