کشف گونه نادری از آهن در دندان گهواره دریایی دانشمندان را شگفت‌زده کرد

کشف نوع نادری از آهن در دندان گهواره دریایی دانشمندان را شگفت‌زده کرد

کشف آهن در دندان گونه‌ای از نرم‌تنان به تازگی خبرساز شد؛ دانشمندان می‌گویند که این نوع ماده معدنی تا به امروز در بدن جانداران زنده کشف نشده است.

به تازگی، خبر کشف آهن در ماده تشکیل دهنده دندان جانداری به نام گهواره دریایی (chiton) سر و صدای زیادی به پا کرده است. این جاندار بزرگ جزو دسته نرم‌تنان بوده و به نظر می‌رسد که کشف بی‌سابقه اخیر تبعات جالب‌توجهی را به دنبال خواهد داشت.

محققان دانشگاه نورث وسترن آمریکا این ماده معدنی کمیاب را درون دندان گهواره دریایی پیدا کردند؛ گهواره‌های دریایی معمولا در خطوط ساحلی و در میان سنگ‌ها یافت می‌شوند. نام ماده معدنی مورد نظر سانتاباربارایت (santabarbarait) بوده که تا پیش از کشف جدید محققان آمریکایی، هیچ نمونه‌ای از آن درون بدن جانداران زنده یافت نشده بود.

کشف آهن نادر مورد نظر در دندان گهواره دریایی که با همین دندان‌ها، سنگ‌ها را می‌جود، به محققان کمک خواهد کرد که مکانیسم چنین قابلیت جالب‌توجهی در این نرم‌تنان را بهتر درک کنند. محققان در جریان پژوهش خود، از نوعی جوهر الهام گرفته شده از مواد زیستی استفاده کردند تا با استفاده از پرینت سه بعدی، مواد فوق‌العاده سخت، بادوام و مقاومی را که بر اساس مواد کشف شده در دندان‌های این نرم‌تن یافت شده بود، به وجود آوردند.

کشف آهن در دندان گهواره دریایی

همان‌طور که اشاره شد، پیش از پیدا کردن این ماده معدنی نادر درون دندان‌های گهواره دریایی، دانشمندان تنها نمونه‌های مشابهی از آن را در نمونه‌های زمین شناسی یافته بودند و همین مقادیر هم بسیار اندک و محدود بودند. به این ترتیب، کشف آهن نادر اخیر اولین باری بوده که در میان مواد زیستی و در بدن موجودات زنده، چنین ماده‌ای دیده شده است.

در مورد جزئیات ماده گفته شده که وجود مقدار زیادی آب در آن باعث می‌شود تا بدون بالا رفتن چگالی دندان‌ها، استحکام آن‌ها بیشتر شده و عملا، وزن موجود بیش از حد زیاد نشود. دندان‌های گهواره دریایی یکی از سخت‌ترین مواد کشف شده در کل طبیعت بوده که به نوعی ساختار نرم و زبان مانند متصل است. این ساختار در قسمت بیرونی گهواره دریایی قرار گرفته و موجود با ساییدن آن به بدنه سنگ‌ها، جلبک‌ها و مواد غذایی دیگر را از آن‌ها جدا می‌کند.

چاپ سه بعدی

کشف گونه نادری از آهن در دندان گهواره دریایی دانشمندان را شگفت‌زده کرد

برای تحقیق اخیر، دانشمندان گونه خاص و نسبتا غول‌آسایی از گهواره دریایی را مورد بررسی قرار دادند. این جاندار ابعاد بزرگی داشته و با رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز خود با نام مستعار تکه گوشت متحرک شناخته می‌شود. در طول بررسی‌ها، محققان از کشف آهن سانتاباربارایت در ساختاری خبر دادند که قسمت تیز دندان‌ها را به بخش زبان مانند و نرم بدن گهواره دریایی وصل می‌کند.

این ساختار چیزی شبیه ریشه دندان‌های انسان است. در انتهای پژوهش، محققان نوعی جوهر واکنشی را توسعه دادند که از آهن و یون‌های فسفاتی تشکیل شده بود که با پلیمرهای بیولوژیکی استخراج شده از دندان گهواره دریایی مخلوط شده بودند. گفته شده که اگر بلافاصله بعد از مخلوط کردن، از جوهر برای پرینت اجسام استفاده شود، بهترین نتیجه ممکن به دست می‌آید. در این شرایط نانو ذراتی که در پلیمر بیولوژیکی شکل می‌گیرند به سرعت قوی شده و حالت سیالیت به خود می‌گیرند. در پایان خشک کردن محصول نهایی با جریان هوا ماده‌ای را به ما می‌دهد که فوق‌العاده قوی و مستحکم است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سبحان الهس
    یا من فی البحار عجائبه
    ای آنکه شگفتیهاش در دریاهاست