انتشار سلفی مریخ نورد ژورونگ چین در سیاره سرخ

آژانس فضایی چین اخیرا تصاویر شگفت‌انگیزی را از مریخ نورد ژورونگ (Zhurong) منتشر کرده که این ربات را در کنار سایر تجهیزات آن، در سطح سیاره سرخ نشان می‌دهند.

سلفی مریخ نورد ژورونگ (Zhurong) چین منتشر شد. این کاوشگر در تابستان گذشته به مقصد سیاره سرخ به فضا ارسال شده بود و به تازگی تصاویری دیدنی توسط تجهیزات تعبیه شده در آن ثبت شده‌اند. در بررسی این تصاویر با گجت نیوز همراه باشید.

طبق اطلاعات موجود، این تصاویر که شامل یک پانوراما از محل فرود ژورونگ هم می‌شوند، به کمک نوعی دوربین مخصوص ثبت شده‌اند که از کاوشگر جدا شده بود. آژانس فضایی چین (CNSA) اعلام کرده که این دوربین قابلیت جدا شدن از کاوشگر را دارد و به همین دلیل، سلفی تهیه شده از مریخ نورد توسط این دوربین، در نوع خود منحصر به فرد است.

گفته شده که مریخ نورد ژورونگ دوربین مورد نظر را در فاصله 10 متری قرار داد و سپس، به محل اولیه خود بازگشت تا برای ثبت تصاویر ژست بگیرد. در مرحله بعدی این تصاویر به صورت وایرلس به کاوشگر ارسال شدند تا از طریق آن، به مدارگرد مریخی چینی‌ها در مدار سیاره سرخ فرستاده شده و از آنجا به زمین مخابره شوند.

همان‌طور که می‌دانیم، سال جاری میلادی شامل فرودهای متعددی به سطح سیاره سرخ بود و پیش از رسیدن ژورونگ به مقصدش، آژانس فضایی ناسا در تاریخ 18 فوریه گذشته کاوشگر استقامت خود را به این جرم آسمانی رسانده بود. علاوه بر استقامت، هلیکوپتری مریخی به نام نبوغ هم به سیاره سرخ فرستاده شد و انسان توانست تا برای اولین بار، یک وسیله را در سطح جرم آسمانی دیگری به غیر از زمین به پرواز درآورد.

سلفی مریخ نورد ژورونگ

انتشار سلفی مریخ نورد ژورونگ چین در سیاره سرخ

کاوشگر استقامت ناسا در دهانه جزرو مریخ فرود آمده بود. با این حال، طبق اطلاعات موجود چینی‌ها مریخ نورد خود را در محلی به نام یوتوپیا پلانیتیا (Utopia Planitia)، در نیم کرده شمالی سیاره سرخ فرود آوردند. ژورونگ از طریق فضاپیمای تیانون 1 (Tianwen-1) چین به مریخ فرستاده شد و در تاریخ 15 می گذشته، روی سطح مقصدش فرود آمد.

انتشار سلفی مریخ نورد ژورونگ چین در سیاره سرخ

پس از فرود، مریخ نورد ژورونگ در 22 می از روی پلتفرم خود (تصویر بالا) پایین آمد و به این ترتیب، چین پس از آمریکا به دومین کشوری در جهان تبدیل شد که به مریخ کاوشگر فرستاده و ربات خود را با موفقیت، در سطح جرم آسمانی مورد نظر به حرکت در آورده است.

به گزارش CNSA، از آن زمان تاکنون ژورونگ به صورت مداوم مشغول انجام تحقیقات علمی بوده و گفته شده که تمامی تجهیزات به کار رفته روی کاوشگر هم در حال حاضر به حالت تمام فعال در آمده‌اند. به نظر می‌رسد که این مدت زمان برای راه‌اندازی مجدد تجهیزات مورد نظر از کاوشگر استقامت ناسا سریع‌تر بوده و تنها به تازگی خبر رسیده که آژانس فضایی آمریکا اولین قدم‌ها برای شروع رسمی ماموریت مریخ نورد استقامت را برداشته است.

پلتفرم فرودی ژورونگ

انتشار سلفی مریخ نورد ژورونگ چین در سیاره سرخ

با این وجود، جالب است بدانید که طول عمر پروژه چینی‌ها و مریخ نورد ناسا با هم بسیار تفاوت دارند؛ گفته شده که استقامت حداقل برای دو سال در سطح سیاره سرخ ماموریت انجام می‌دهد و حتی صحبت‌هایی در مورد تمدید بیشتر این ماموریت مطرح شده است. از طرف دیگر، به گفته دانشمندان آژانس فضایی چین، مریخ نورد ژورونگ تنها برای 90 روز مریخی که کمی بیشتر از سه ماه زمینی بوده، قادر به فعالیت خواهد بود. این تقریبا معادل سه ماه زمینی است از طرف دیگر، مدارگردی که ژورونگ از طریق آن، با دانشمندان چینی در ارتباط بوده هم طول عمر چندان زیادی نخواهد داشت؛ طبق اطلاعات موجود، این مدارگرد تنها توانایی فعالیت به مدت یک سال مریخی، معادل 687 روز زمینی را دارد.

انتشار سلفی مریخ نورد ژورونگ چین در سیاره سرخ

در میان اهدافی که برای رسیدن به آن‌ها، آژانس فضایی چین چنین رباطی را به سیاره سرخ فرستاده می‌توان به تهیه تصاویر کیفیت بالای سه بعدی از سطح مریخ اشاره کرد. به علاوه، CNSA قصد دارد تا به کمک تجهیزات سوار شده در کاوشگر ژورونگ، ترکیبات سنگ‌های این جرم آسمانی را هم به شکلی دقیق مورد آنالیز قرار دهد. از طرف دیگر، تجهیزاتی در این مریخ نورد تعبیه شده‌اند که می‌توان به کمک آن‌ها ساختارهای زیر سطحی سیاره را بررسی کرد و عملا، هر ردی از یخ و یا میدان مغناطیسی سیاره را شناسایی کرد.

از زمان رسیدن مریخ نورد ژورونگ به مقصدش، آژانس فضایی چین دو سری داده را در این رابطه منتشر کرده است. سری اول اطلاعات در اواسط ماه می گذشته منتشر شد و سری دوم هم به تازگی همراه با تصاویری که در این مطلب دیدیم، در اختیار عموم قرار گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*