مودم های تولید داخل

گلایه وزیر ارتباطات از مودم های تولید داخل: سرعتشان پایین است

وزیر ارتباطات به‌تازگی از کیفیت پایین مودم های تولید داخل گلایه و انتقاد کرده است. آیا واردات مودم های خارجی آزاد خواهد شد؟

یکی از چالش‌های همیشگی پیش روی کاربران ایرانی، ضعف اینترنت بوده که طی سال‌های اخیر نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه بدتر هم شده است. سرعت و کیفیت پایین اینترنت همواره یکی از دغدغه‌های کسب و کارهای اینترنتی و کاربرانی بوده که زندگی اجتماعی و اقتصادی آنها وابسته به اینترنت است.

اگرچه طی یکی دو سال اخیر، طرح و برنامه اینترنت فیبر نوری بر سر زبان‌ها افتاده، اما به‌نظر می‌رسد مودم‌های فعلی که در بازار موجود است، قابلیت پشتیبانی از نسل جدید را ندارد. عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صراحتا اعلام کرده در شهرهایی که فیبر نوری راه افتاده، کاربران قادر به استفاده از اینترنت پرسرعت هستند؛ اما احتمالا مودم‌های آنها از این قابلیت پشتیبانی نکند!

مودم های تولید داخل کیفیت ندارند!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با زیر سوال بردن کیفیت مودم های تولید داخل، خاطرنشان کرده که باید برای استفاده از قابلیت‌های جدیدی که تدارک دیده شده از تجهیزات به‌روز و مدرن بهره گرفت. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، چند سالی است که واردات مودم های خارجی مثل سایر کالاها به کشور ممنوع شده و در این بازه زمانی، تولیدکنندگان داخلی در تلاش بوده‌اند که مودم‌های خود را با کیفیت مطلوب روانه بازار کنند.

مودم‌های تولید داخل

متاسفانه نیاز امروز بازار بیشتر از عرضه‌ای است که شرکت‌های تولیدکننده مودم دارند و از طرف دیگر، مودم‌های قاچاق هم‌اکنون تا دلتان بخواهد در بازار یافت می‌شوند. مسئله اینجاست که وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر، بودجه کلان و تلاش فراوانی در راستای تبلیغ پروژه فیبر نوری کرده و انتظار می‌رود که کاربران بتوانند از قابلیت جدیدی که به‌منصه ظهور رسیده استفاده کنند؛ ولی شوربختانه نتیجه زحمات این وزارتخانه با مودم‌های سطح پایین از بین رفته است. جالب است بدانید که دی ماه سال گذشته اعلام شد که خرید اشتراک فیبر نوری تنها با پرداخت هزینه مودم امکان‌پذیر است؛ اما کدام مودم؟

عیسی زارع پور در سخنرانی‌های اخیر خود تأکید کرده که برخی از مودم های تولید داخل از بعضی فرکانس‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. مدتی پیش، رئیس هیئت مدیره گروه شاتل از کیفیت پایین مودم های تولید ملی انتقاد کرده و گفته بود که استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت داخلی، اجباری است.

سندیکای صنعت مخابرات هم در برابر انتقاد تند رئیس هیئت مدیره شاتل واکنش تندتری نشان داده و گفته بود ما بدون داشتن دلایل موجه، مانع از ورود کالای خارجی نمی‌شویم! با این حال، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، انتقادات آقای شانه‌ساززاده را قابل بررسی دانسته بود. محمدحسن شانه‌ساززاده چندی پیش گفته بود:

متاسفانه جلوی واردات مودم را گرفته‌اند و مجبوریم از مودم‌های بی‌کیفیت استفاده کنیم. شب عید 50 درصد مودم‌ها را جمع‌آوری کردیم و مودم جدید تحویل دادیم. امروز به آقای وزیر عرض کردیم که مودم بی‌کیفیت، تمام زحمت‌های ما را از بین می‌برد. انشالله دولت و وزارتخانه فکری بکنند. مردم چرا باید تاوان بی‌کفایتی یک واحد را پس بدهند؟

عیسی زارع پور

البته عیسی زارع پور پس از اظهارات شانه‌ساززاده خاطرنشان کرده که منظور ایشان مودم های فیبر نوری با 400 تا 500 هزار مشترک است و عمومیت به تمامی مودم‌ها ندارد؛ ولی به هر حال، قابلیت‌های تجهیزات داخل به‌گونه‌ای نیست که سرعت‌های بالا را پوشش دهند. وزیر ارتباطات ادامه داد:

بخشی از صحبت‌های این مدیر اپراتور درست است؛ چون همین الان مودم های خارجی هم اگر نتوانند در فرکانس 2.4 کار کنند که فرکانس معمولی وای فای است، نمی‌توانند سرعت بیش از 100 گیگاهرتز را ارائه دهند. فرکانس 5.6 که استاندارد وای فای 6 و 7 است، می‌تواند سرعت‌های تا یک گیگ را هم ارائه دهد. در حال حاضر وای فای 7 استاندارد جدید تا 10 گیگ هم می‌تواند ارائه دهد. مودم باید مودمی باشد که این قابلیت را داشته باشد.

به‌گفته وزیر، برخی از مودم‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، فرکانس‌های مذکور را پشتیبانی نمی‌کنند؛ ولی ساپورت آنها در برنامه تولیدکنندگان گنجانده شده و باید حواس وزارتخانه به تولید داخل باشد تا محصولی به دست کاربران برسد که کیفیت لازم را داشته باشد و قابلیت‌هایی متناسب با نیاز مشترکان ارائه دهد.

عیسی زارع پور در بخشی از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد مشکل از مودم‌ها نیست؛ چرا که شبکه در حال توسعه خود برای ارائه خدمات فیبر نوری است و مشترکانی که می‌توانند از فیبر نوری استفاده کنند تا سرعت هزار هم برایشان در دسترس خواهد بود. با این اوصاف هم‌اینک باید تولیدکنندگان تمرکز خود را روی توسعه قابلیت‌هایشان بگذارند و تا زمانی که به سطح قابل قبولی برسیم باید از واردات بهره بگیریم.

سندیکای مخابرات از تولیدکنندگان داخلی دفاع می‌کند

مودم‌های تولید داخل

حامی تولیدکنندگان مودم های ملی، سندیکای صنعت مخابرات ایران است که باور دارد برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش فاوا و تحول اقتصاد دیجیتال باید به متولیان این حوزه کمک کرد. به‌عقیده سندیکای فوق، این‌که از تولیدکنندگان مودم انتقاد شود و از یک شرکت خاص نام ببریم، هم برای فیبر نوری بد است و هم تولیدات داخلی را تخریب می‌کند.

به‌گفته دبیر و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سندیکا، فرامرز رستگار، ما قائل به این هستیم که به موازات استفاده از تولیدات داخلی، واردات نیز با رعایت سهم شایسته تولید داخل از بازار، انجام پذیرد. در راستای تأیید صحبت‌های آقای رستگار، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات خبر داده که اپراتورها می‌توانند تا 80 درصد واردات داشته باشند؛ البته باید برای آزادسازی واردات، کیفیت  محصول نیز مد نظر قرار بگیرد.

همچنین بخوانید:
مودم وای فای شیائومی ۷۰۰۰ با قابلیت پشتیبانی هم‌زمان از ۶۰۰ دستگاه معرفی شد چگونه بهترین عملکرد و کیفیت را از شبکه وای فای خانگی خود به‌دست آوریم مهمترین دلایل قطع شدن وای فای و راه حل برطرف کردن مشکل ۹ کار خطرناک که امنیت روتر شما را تهدید می‌کنند