اینترنت فیبرنوری

اینترنت فیبرنوری؛ راهنمای درخواست، دریافت و هزینه های خدمات

در این مطلب به توضیح تمام اطلاعاتی که در خصوص اینترنت فیبیرنوری نیاز دارید پرداخته‌ایم؛ اگر قصد تهیه اینترنت فیبرنوری را دارید با ما همراه باشید.

به طور معمول همگی ما شنیده‌ایم که اینترنت فیبرنوری از تکنولوژی بالاتری به نسبت اینترنت کابلی و DLS بهره می‌برد و فعال کردنش، از فعال کردن سیم کارت ایرانسل هم آسان‌تر است. از آنجایی که وزارت ارتباطات قول توسعه اینترنت هزار مگابیتی فیبرنوری را به صورت گسترده در سراسر کشور داده، در این مطلب می‌خواهیم با فیبرنوری و اینترنت فیبری به صورت کامل آشنا شویم. پس اگر قصد دارید از این نوع اینترنت استفاده کنید، تا پایان این مطلب همراه گجت نیوز باشید.

اینترنت فیبرنوری

اینترنت فیبرنوری چیست؟

اینترنت فیبرنوری که با نام اینترنت فیبر هم شناخته می‌شود یک اتصال باند پهن است که می‌تواند با کمترین زمان تاخیر، به سرعت ۹۴۰ مگابایت در ثانیه برسد. این درحالی است که حداکثر سرعت اینترنت DLS با کاربری اختصاصی تنها با ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. برای ارائه این فناوری به مشترکین باید از کابل فیبرنوری استفاده شود که به طور حیرت‌انگیزی می‌تواند داده‌ها را با سرعتی معادل ۷۰ درصد سرعت نور جابه‌جا کند. نکته مثبت دیگر این نوع اینترنت، کیفیت بالای کابل‌های فیبرنوری بوده که به شرایط آب و هوایی حساس نیستند و شاهد کاهش قطعی اینترنت فیبر هستیم.

اینترنت فیبرنوری

کابل فیبرنوری، مهم‌ترین زیر ساخت اینترنت فیبری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که تا به امروز مانع گسترش این شبکه پر سرعت اینترنت در سراسر کشور شده است، هزینه زیاد تهیه کابل فیبر نوری است.

کابل فیبر نوری که در زیر زمین، سطح زمین و زیر دریا انتقال داده می‌شود، هسته اصلی شبکه فیبرنوری را تشکیل می‌دهد.

فناوری ساخت کابل فیبر نوری به نسبت کابل‌های مسی که برای انتقال اینترنت DLS مورد استفاده قرار می‌گرفت بسیار متفاوت است. کابل‌های فیبر نوری از دسته‌هایی متشکل از هزاران رشته یا الیاف شیشه‌ای کوچک ساخته شده‌اند که اندازه هر فیبر در حد یک تار موی انسان است. بهتر است به یاد داشته باشید در کنار خرید اینترنت فیبر نوری مخابرات، آسیاتک، شاتل و یا دیگر شرکت‌ها، به یک مودم برای پشتیبانی مناسب از نوع اینترنت نیاز خواهید داشت. 

اینترنت فیبرنوری

سرعت اینترنت فیبر نوری چقدر است؟

کابل‌های فیبرنوری دارای بیشترین ظرفیت و پهنای باند برای اینترنت خانگی هستند.

سرعت این اینترنت به قدری بالا است که در مراکز تجاری پیشرفته دنیا شاهد سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه هستیم. سرعت این اینترنت برای مصارف خانگی هم بسیار بالاست به گونه‌ای که به طور میانگین سرعت این اینترنت در مصارف خانگی ۹۴۰ مگابایت بر ثانیه اندازه‌گیری شده است.

سرعت دانلود و آپلود اینترنت فیبر نوری به طرز چشمگیری از اینترنت کابلی و DLS بیشتر است. یکی دیگر از مزیت‌های فیبرنوری کاهش پینگ در بازی‌های آنلاین است به نحوی که استفاده از اینترنت و مودم فیبر نوری، بهترین انتخاب برای گیمینگ به شمار می‌رود.

به عنوان مثال سرعت دانلود یک فایل بزرگ رسانه (۶.۵ گیگابایت) با انواع مختلف اینترنت به صورت زیر اندازه‌گیری شده است:

  • اینترنت Dial -Up: یازده شبانه روز
  • اینترنت DLS: یک تا ۱۴ ساعت با توجه ظرفیت شبکه
  • اینترنت کابل: یک دقیقه تا ۱۴ ساعت با توجه به نوع تجاری و خانگی
  • اینترنت فیبر: چند ثانیه تا ۱ دقیقه

چگونه برای دریافت اینترنت فیبر نوری درخواست بدهیم؟

اگر مزایای ذکر شده بالا، شما را مشتقاق به ثبت درخواست، برای دریافت اینترنت فیبرنوری کرده است؛ در ادامه این مطلب نحوه دریافت اینترنت فیبر نوری را توضیح می‌دهیم.

اینترنت فیبرنوری

با توجه به اینکه شبکه‌ها و زیر ساخت‌های اینترنت فیبری در کشور گسترده نشده و شهر به شهر و منطقه به منطقه در حال تجهیز شدن به این تکنولوژی هستند؛ در گام نخست شما باید وضعیت اینترنت فیبر نوری شهر و منطقه‌ای را که در آن ساکن هستید استعلام بگیرید.

اگر مطلع شدید منطقه‌ای که در آن اسکان دارید تحت پوشش اینترنت فیبرنوری قرار دارد، می‌توانید برای دریافت اینترنت فیبر نوری ثبت درخواست کنید.

ثبت درخواست، برای دریافت این نوع اینترنت به سه شیوه صورت می‌پذیرد:

مراجعه حضوری به دفتر امور مشترکین: برای اینکار لازم است با استفاده از گوگل مپ یا لیست نمایندگی‌های شهر خود، نزدیک‌ترین دفتر امور مشترکین را شناسایی و به صورت حضوری به آنجا مراجعه کنید.

تماس با شماره ۲۰۲۰: در این روش با استفاده از تلفن ثابت خانگی با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرید. در ادامه مطابق راهنمایی‌های اپراتور پیش بروید و برای ثبت درخواست دریافت اینترنت، عدد ۱ را فشار دهید. اکنون درخواست خود را به همراه شماره موبایل بیان کنید. کارشناسان اداره مخابرات درخواست شما را برسی می‌کنند و در صورت امکان، درخواست شما را با موفقیت ثبت می‌کنند.

مراجعه به سایت طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها: به این منظور می‌توانید به سایت www.iranfttx.ir مراجعه کنید. پس از ورود به سایت مورد نظر به پنجره «وضعیت پوشش» مراجعه کنید.

اینترنت فیبرنوری

اگر محل سکونت شما در محدوده سبز رنگ قرار داشت دو گزینه اپراتور(های) دارای پوشش و اپراتور(های) دارای تعهد برای شما به نمایش گذاشته می‌شود.

اینترنت فیبرنوری

با کلیک بر روی گزینه اپراتورهای دارای پوشش امکان ثبت سرویس برای شما وجود خواهد داشت و اپراتورهای دارای تعهد امکان ثبت خدمت برای شما خواهد بود.

اینترنت فیبرنوری

در مرحله بعد برای آنکه بتوانید درخواستتان را به ثبت برسانید کافیست شماره تلفن به همراه مد امنیتی ارسال شده را وارد کنید و منتظر تایید شدن ثبت درخواست اینترنت فیبرنوری باشید.

اینترنت فیبرنوری

چه شرکت هایی روی فیبر نوری اینترنت می‌دهند؟

شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت فیبر نوری با توجه به شهر و استان متفاوت هستند. برای مثال در شهر تهران اپراتورهایی مانند مخابرات، شاتل، آسیاتک، صبانت و … این نوع اینترنت را ارائه می‌کنند. با توجه به این مورد، بهترین راه برای اطلاع از پشتیبانی فیبر نوری توسط شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی، تماس با آن‌ها است.

تعرفه اینترنت فیبرنوری مخابرات

تا به اینجا، با مزایای اینترنت فیبر نوری آشنا شدیم؛ اما هزینه بسته‌های این نوع اینترنت چقدر است؟

قیمت بسته‌های اینترنت فیبر نوری نیز به مانند سایر اینترنت‌ها، به سرعت و حجم بسته درخواستی شما مرتبط است که در جدول زیر می‌توانید تعرفه در نظر گرفته شده مخابرات برای سال 1402 را مشاهده کنید.

تعرفه اینترنت فیبرنوری با سرعت 20 تا 30 مگابیت

حجم ترافیک بین‌الملل قیمت ماهیانه (تومان)
50 گیگ80 هزار تومان
80 گیگ110 هزار تومان
140 گیگ140 هزار تومان

تعرفه اینترنت فیبرنوری با سرعت 30 تا 50 مگابیت

حجم ترافیک بین‌الملل قیمت ماهیانه (تومان)
120 گیگ135 هزار تومان
160 گیگ145 هزار تومان
350 گیگ250 هزار تومان

تعرفه اینترنت فیبرنوری با سرعت 50 تا 100 مگابیت

حجم ترافیک بین‌الملل قیمت ماهیانه (تومان)
180 گیگ162 هزار تومان
250 گیگ180 هزار تومان
500 گیگ300 هزار تومان

تعرفه اینترنت فیبرنوری با سرعت ویژه 300 مگابیت

حجم ترافیک بین‌الملل قیمت ماهیانه (تومان)
400 گیگ240 هزار تومان
700 گیگ340 هزار تومان

بسته‌های اینترنت فیبر نوری ارائه شده توسط شرکت مخابرات دارای دو ویژگی هستند:

  • تمامی سرویس‌های اینترنت ذکر شده در جدول بالا پس پرداخت بوده و بجز دو بسته آخر قابلیت پیش پرداخت را نیز دارند.
  • در تمامی بسته‌های فیبرنوری ارائه شده 2 برابر ترافیک بین الملل، ترافیک داخلی نیز ارائه می‌شود.

هزینه فیبرکشی اینترنت فیبرنوری چقدر است؟

یکی از نگرانی‌هایی که افراد را بابت خرید اینترنت فیبرنوری مشغول خود می‌کند، هزینه فیبر کشی اینترنت فیبرنوری است. تا چند وقت پیش متقاضیان اینترنت فیبرنوری، برای فیبرکشی این نوع اینترنت تا منازل خود باید هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کردند، اما اکنون خرید اشتراک فیبرنوری با پرداخت هزینه مودم میسر شده است.

در واقع برخلاف تصورات، هزینه فیبرکشی اینترنت فیبرنوری چندان زیاد نبوده و اپراتورهای ارائه دهنده این سرویس حاضرند در ازای خرید از آنها هزینه کابل کشی اینترنت فیبر نوری را به جای شما متقبل شوند. با این توضیحات، مشخص است که هزینه فیبر نوری احتمالا روی دوش شما نخواهد بود.

هزینه مودم فیبرنوری چقدر است؟

قیمت مودم‌های فیبرنوری از 1 میلیون تومان برای مدل‌های پایه آغاز شده و تا 18 میلیون تومان برای کاربری حرفه‌ای خانگی ادامه دارد.

مودم‌های فیبرنوری در دو نوع ONU و ONT تولید می‌شوند که ماهیت کاری یکسانی دارند، این مودم‌ها از لحاظ تفاوت‌هایی در کاربرد، محل نصب و نوع استفاده تفکیک شده‌اند. مودم‌های ONT برای محیط‌هایی با متراژ پایین مانند منازل، ادارات، محل کار و کافی‌شاپ‌ها مناسب هستند و مودم‌های ONU برای مراکز با متراژ بالا نظیر مدارس و فرودگاه‌ها کاربرد دارند.

سوالات متداول اینترنت فیبرنوری

حداقل و حداکثر سرعت اینترنت فیبر نوری در ایران چقدر است؟

حداقل سرعت اینترنت فیبرنوری در ایران به ادعای شرکت مخابرات ایران، 20 مگابیت بر ثانیه و بیشترین سرعت 1 گیگابیت است که تنها به مشترکین ویژه واگذار می‌شود.

مخابرات چه سرویس‌هایی را بر روی بستر اینترنت فیبر نوری ارائه می‌کند؟

سرویس‌های اینترنت پرسرعت، سیپ فون، سیب ترانک و آی پی تی وی از سمت مخابرات ارائه می شوند.

آیا می‌توان بر روی اینترنت فیبر نوری ای پی استاتیک گرفت؟

شما می‌توانید با مراجعه به امور مشترکین مخابرات، بر روی سرویس خود در خواست IP Static دهید.

چه مودمی برای اینترنت فیبر نوری مناسب است؟

مودمی که برای استفاده از سرویس‌های اینترنت فیرنوری تهیه می‌کنید، باید با استانداردهای مرکز مخابراتی سازگار باشد. در ایران در اکثر مراکز از مودم‌های برند هواوی استفاده می‌شود.

اینترنت فیبر نوری بهتر است یا اینترنت همراه سیم کارت؟

این دو نوع اینترنت به دلیل کاربرد متفاوت قابل مقایسه نیستند، اما هزینه اینترنت فیبرنوری به مراتب کمتر است اما در عین حال با سیم کارت، می‌توانید از ویژگی‌هایی مانند مکالمه رایگان ایرانسل بهره ببرید.

آیا اینترنت فیبر نوری ارزش هزینه کردن را دارد؟

با توجه به موارد گفته شده، راه‌اندازی اینترنت فیبرنوری هزینه چندانی ندارد و به دلیل هزینه پایین تعرفه‌ها و سرعت بالای انتقاتل داده گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:
چند سال طول می‌کشد تا همه ایران به فیبر نوری مجهز شود؟ خرید اشتراک فیبر نوری فقط با پرداخت هزینه مودم