فیبر نوری

چند سال طول می‌کشد تا همه ایران به فیبر نوری مجهز شود؟

چه مدت زمانی لازم است تا شبکه فیبر نوری در سراسر کشور گسترش یابد؟ توضیحات وزیر ارتباطات در این خصوص در ادامه مطلب ذکر شده است.

در مراسم آئین رونمایی و بهره‌برداری از طرح‌های آماده افتتاح مخابراتی که چند روز پیش برگزار شد، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش‌های جهادی دولت سیزدهم در خصوص گسترش فیبرنوری در تمامی نواحی ایران بیان کرد فیبرنوری‌سازی خطوط ارتباطی، به‌عنوان یک حرکت جهادی در دولت سیزدهم آغاز شده است و با تلاش‌های شبانه‌روزی سعی می‌کنیم تا پایان این دولت، تمام نقاط ایران را به فیبر نوری مجهز کنیم. به این ترتیب تا پایان سال 1407 تمام ایران می‌توانند از مزایای فیبر نوری بهره‌مند شوند.

توسعه فیبر نوری در ایران توسط مخابرات و 9 اپراتور دیگر

وی در ادامه سخنان خود توضیح داد گسترش فیبر نوری در تمامی نقاط ایران از توانایی‌های شرکت مخابرات ایران خارج است و اگر این شرکت بخواهد به‌تنهایی در این راستا فعالیت کند، ده سال باید منتظر بمانیم. به‌منظور کاهش زمان توسعه این طرح به دو یا نهایتا سه سال، 9 اپراتور دیگر را تشویق به انجام این کار کردیم تا در کنار شرکت مخابرات، مجموعه‌ای قدرتمند برای فیبرنوری‌سازی کل ایران در اختیار داشته باشیم. فیبرنوری‌سازی کشور سبب ایجاد زیرساختی جدید می‌شود که با استفاده از آن می‌توان کاربرد‌های جدیدی فراهم کرد.

فیبر نوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود افزود در این پروژه، شرکت مخابرات ایران نقش کلیدی‌ بر عهده دارد. پروانه مخابرات به‌زودی صادر می‌شود و با توجه به تجربه و تخصص و زیرساختی که وجود دارد، حتما تا 3 سال آینده این پروژه را به سرانجام خواهیم رساند. وی بیان کرد با نقشی که مخابرات در شبکه انتقال دارد، اگر بخواهیم سرعت جابه‌جایی دیتا را افزایش دهیم، حتما باید ظرفیت شبکه انتقال کشور را افزایش دهیم و این امر با گسترش فیبر نوری در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود به گره خوردن زندگی مردم به فناوری اشاره کرد و بیان کرد بسیاری از نیازهای روز مردم کشور توسط تجهیزاتی پاسخ داده می‌شوند که توسط نخبگان و دانشمندان داخلی طراحی و توسعه داده شده‌اند. در آینده نیز با وجود فناوری‌هایی نظیر کلان داده و هوش مصنوعی، زندگی امروزی بشر دچار دگرگونی‌های ویژه‌ای خواهد شد. در چنین شرایطی کار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار سخت خواهد بود که بخواهد خود را با پیشرفت جهان همگام باشد.

عیسی زارع پور

عیسی زارع پور افزود:

در ۲ سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه ارتباطات رخ داده است. برای نخستین بار در لایحه بودجه یک تبصره مستقل داشتیم. این اتفاق بزرگی است و سنگ بنای تحولات آینده به‌حساب می‌آید.

وی در ادامه سخنان خود گفت دولت مکلف شده سالیانه ۵۰۰ هزار نیروی ماهر را تربیت کند. درباره هوش مصنوعی و دولت هوشمند نیز تکالیفی مشخص شده است که همه این‌ها باعث توسعه فناوری در زندگی مردم می‌شود. دولت هوشمند یک انقلاب در نظام اداری کشور است. همه این اتفاقات نیازمند یک زیرساخت پرسرعت و با کیفیت است که در برنامه هفتم توسعه بندهای بسیار خوبی به آن اختصاص یافته است. یکی از آن بندها توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها است؛ به‌طوری‌که تکلیف شده که تا پایان برنامه هفتم توسعه باید همه ساختمان‌ها در شهرها به فیبرنوری متصل شوند. در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار مشترک فیبرنوری در کشور داریم و بیش از ۶ میلیون پوشش ایجاد شده است. باید کارها را طوری برنامه‌ریزی کنیم که در راستای تحقق‌ بخشی به اهداف خود پیش برویم.

در ادامه این سخنرانی، زارع پور به وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور اشاره کرد و گفت در حال حاضر و با توجه به عملکرد دولت‌های پیشین وضعیت رضایت‌بخشی نداریم و زیرساخت‌های جدید آن‌گونه که باید توسعه نیافته‌اند. وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد که به‌دنبال مقصر وضعیت کنونی اینترنت نیست، اما عملکردشان سبب شده تا در رتبه‌بندی‌های جهانی، اینترنت ثابت ایران جزو چند کشور انتهایی باشد که این جایگاه شایسته مردم ایران نیست.

وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود از اهمیت شرکت مخابرات گفت و در این خصوص بیان کرد از ابتدای دولت سیزدهم، شرکت مخابرات را یک سرمایه ارزشمند دانسته‌ایم و از آن حمایت کرده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که در سال 1400 مبلغی در حدود 700 میلیارد تومان به این شرکت کمک کردیم و گاهی اوقات در شرایط سخت، اولویت را به شرکت مخابرات داده‌ایم. این موارد کمک‌هایی است که دولت از آبروی خودش صرف کمک به شرکت مخابرات کشور کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*