عنکبوت مریخ

انتشار تصویری عجیب از صدها عنکبوت سیاه در سیاره مریخ

در جدیدترین داده‌های ارسالی از مدارگرد آژانس فضایی اروپا تصویری شگفت‌آور از تعداد زیادی عنکبوت سیاه در سیاره مریخ دیده می‌شود. آیا مریخ می‌تواند میزبان حیات باشد؟

ناسا با کاوشگرهای خود سال‌ها سیاره مریخ را زیر نظر داشته است؛ اما نتوانسته هیچ موجود زنده‌ای را مشاهده کند. همچنین نشانه‌ای از یک تمدن باستانی نابود‌شده نیز دیده نمی‌شود. البته پیش از رفتن به مریخ نیز چنین چیزی کاملا مشخص بود؛ زیرا سیاره سرخ نمي‌تواند میزبان حیات باشد. هرچند حالا انتشار تصویر صدها عنکبوت سیاه در مریخ خبرساز شده است. آیا گونه جدید و خاصی از حیات توانسته در سطح این سیاره تکامل یابد؟

تصاویر عنکبوت های سیاه سیاره مریخ به یک پدیده فصلی ارتباط دارد

عنکبوت مریخ

متاسفانه باید شما را ناامید کنیم. عنکبوت های مریخی تنها نشانه‌هایی از یک پدیده فصلی هستند. در نتیجه این پدیده گاز کربن دی‌اکسید از سطوح پایینی فوران می‌کند. تصاویر ارسالی از مریخ توسط مدارگرد مارس اکسپرس و مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس آژانس فضایی اروپا ثبت شده‌اند. این تصاویر به‌منطقه‌ای در قطب جنوب سیاره سرخ تعلق دارند که به‌خاطر بافت خاص خود شهر اینکا نام گرفته است. گویی در این منطقه با ویرانه‌های باقی‌مانده از یک تمدن طرف هستیم.

اگر کمی به تصاویر ارسالی دقت کنید می‌توانید مجموعه‌ زیادی از نقاط سیاه‌رنگ را مشاهده کنید که پاهای کوچک دارند. دقیقا انگار تعداد زیادی عنکبوت از زیر مریخ بیرون آمده‌اند. هرچند موجودات فضایی مورد نظر ما تنها کانال‌هایی از گاز هستند که طول آنها از ۴۵ متر تا ۱ کیلومتر متفاوت است. در طول فصل بهار مریخ هوای نیم‌کره جنوبی شروع به‌ گرم‌شدن می‌کند. به همین‌خاطر لایه‌های یخ کربن دی‌اکسید تبدیل به‌گاز شده و به‌بیانی دیگر تصعید می‌شوند.

عنکبوت مریخ

تجمیع و حرکت گاز به‌سمت بالا سبب می‌شود که لایه‌های بالایی شکافته شوند. در نتیجه گویی چشمه‌ای از گاز ناگهان فوران می‌کند. طبیعتا این اتفاق سبب می‌شود که مقداری گرد‌غبار تیره نیز به‌سطوح بالایی پرتاب شوند. اینجاست که عنکبوت های سیاره مریخ به‌جهان قدم مي‌گذارند. البته این عنکبوت ها فقط از فضا کوچک به‌نظر می‌رسند. اگر روی سطح سیاره سرخ قدم بزنید با شکاف‌هایی مواجه خواهید شد که عرض آنها حتی تا یک متر نیز می‌رسد.

برای اولین‌بار چندسال پیش بود که تصاویری از اینکا سیتی منتشر شد. در همان زمان برخی از علاقه‌مندان به تئوری‌های توطئه ناسا را به‌پنهان کردن اطلاعات متهم کردند و گفتند که موجودات فضایی میلیون‌ها سال پیش در مریخ زندگی می‌کرده‌اند. حالا نیز تصاویر عنکبوت در سیاره مریخ می‌تواند حسابی جنجال به‌پا کند. هرچند ناسا همان زمان این اتهامات را رد کرد و گفت که اینکا سیتی احتمالا بازمانده یخ‌رودهای باستانی مریخ و دیواره‌های رسوبی است.

عنکبوت مریخ

در نهایت بررسی‌های بیشتر توسط مدارگرد مریخ نشان داد که اینکا سیتی بخشی از یک ساختار دایره‌ای شکل به عرض ۸۶ کیلومتر است. دانشمندان گمان می‌کنند که این ساختار در نتیجه برخورد یک شهاب‌سنگ شکل گرفته باشد. لبه‌های اطراف آن نیز می‌توانند مواد مذابی باشند که از پوسته مریخ به بیرون نشت کرده‌اند. طبیعتا وقتی یک سنگ فضایی غول‌پیکر به سطح مریخ برخورد بکند، می‌تواند دمای پوسته را حسابی بالا ببرید.

سابقه نشان داده است که همیشه برای مواردی همچون شهر مخروبه یا تصویر عنکبوت توضیح علمی وجود دارد و نمی‌توان خیلی راحت وجود حیات روی مریخ را به‌اثبات رساند.

بیشتر بخوانید:
تولید اکسیژن قابل تنفس در مریخ؛ ناسا بالاخره موفق شد کشف یک گاز مرموز در مریخ که فقط توسط موجودات زنده تولید می‌شود ساخت و ساز در مریخ نیازی به آهن ندارد؛ خاک آن مثل فولاد محکم است! اگر داوطلب سفر به مریخ هستید همین حالا در ناسا ثبت نام کنید این موجودات میکروسکوپی بزرگترین مانع انسان برای زندگی در مریخ هستند