ثبت نام سفر مریخ

اگر داوطلب سفر به مریخ هستید همین حالا در ناسا ثبت نام کنید

سفر به فضا می‌تواند رویای بسیاری از انسان‌ها باشد. اگر داوطلب سفر به مریخ هستید، می‌توانید در برنامه ناسا ثبت نام کرده و زندگی در جهانی دیگر را تجربه کنید.

چندین سال است که ناسا و سایر آژانس‌های فضایی امکان سفر به مریخ و زندگی در آن را بررسی می‌کنند. همانطور که می‌دانید شرایط زندگی در سیاره سرخ چندان مساعد نیست و باید موانع متعددی برداشته شوند. اگر از این مشکلات هراسی ندارید و عاشق فضا هستید، می‌‌توانید به‌عنوان داوطلب سفر به مریخ ثبت نام کنید.

برنامه ناسا برای ثبت نام افراد داوطلب سفر به مریخ

ثبت نام سفر مریخ

در سال ۱۹۶۹ بود که ناسا توانست اولین انسان را به ماه بفرستد. پس از چندین ماموریت موفق، کم‌کم علاقه به انجام سفرهای فضایی کاهش یافت و دولت آمریکا نیز بودجه ناسا را محدود کرد. همین باعث شد که عصر کاوش‌های فضایی با سرعتی بسیار کم‌تر پیش برود و ناسا نیز روی ارسال فضاپیماهای بدون‌ سرنشین تمرکز کند.

هرچند که در طول چند سال اخیر شرایط کاملا تغییر کرده است و مجددا از سفر به ماه صحبت می‌شود. ناسا برنامه آرتمیس را پیش‌رو دارد که بر اساس آن انسان ابتدا روی ماه فرود خواهد آمد و سپس به سمت مریخ خواهد رفت. در واقع قرار است در ماه پایگاه‌های دائمی ساخته شوند تا انسان با هزینه و محدودیت‌های کمتر بتواند به سایر بخش‌های منظومه شمسی سفر کند.

البته این برنامه بلندپروازانه با دو دسته مشکل مواجه است. دسته اول مربوط به ارسال فضاپیما به مریخ و فرود موفق در این سیاره می‌شوند و دسته دوم مشکلات زندگی طولانی‌مدت در این سیاره را در نظر دارند. در حال حاضر ناسا می‌خواهد با ثبت نام افراد داوطلب سفر به مریخ مشکلات پس از فرود را بررسی کند.

ثبت نام سفر مریخ

توجه داشته باشید که فرستادن انسان به مریخ هزینه‌ای سرسام‌آور دارد و البته این افراد نیز حداقل تا مدت زیادی قادر به بازگشت به زمین نخواهند بود. بنابراین نمی‌تواند هیچ‌چیزی اشتباه پیش برود. به‌همین منظور ناسا نسخه‌ای مصنوعی از مریخ را به مساحت ۱۵۷ متر مربع در مرکز فضایی جانسون در تگزاس آماده کرده است. مریخ مصنوعی ناسا با چاپگرهای سه‌بعدی آماده شده‌ و قرار است سه‌ گروه مختلف از افراد را در بازه‌های زمانی یکساله در خود جای دهد.

در حال حاضر ناسا از افراد داوطلب سفر به مریخ دعوت کرده است تا به‌عنوان دومین گروه در پروژه CHAPEA ثبت نام کنند. این افراد در تمام مدت شرایط سخت زندگی در مریخ را تجربه خواهند کرد تا اطلاعات بیشتری از تاثیر فیزیکی و روانی سیاره سرخ روی بدن انسان به‌دست آید. مدل‌ شبیه‌سازی‌شده مریخ Mars Dune Alpha نام دارد و قرار است در این مرحله میزبان ۴ نفر باشد.

ثبت نام سفر مریخ

در این مرکز بخش پزشکی، ایستگاه پرورش مواد غذایی، گالری و قسمت استراحت وجود دارد. افراد داوطلب باید به‌طور مرتب آزمایش‌های مدنظر ناسا را انجام دهند و خود نیز در ارزیابی‌های پزشکی شرکت کنند. آنها همچنین باید با مشکلاتی همچون محدودیت منابع، خرابی تجهیزات، تاخیر 22 دقیقه‌ای در ارسال و دریافت پیام (دقیقا زمان مورد نیاز برای ارسال پیام از مریخ به زمین) و دیگر عوامل استرس‌زا محیطی کنار بیایند.

علاوه بر اینها، از داوطلبان خواسته خواهد شد در پیاده‌روی‌های شبیه‌سازی‌شده فضایی، عملیات روباتیک، تعمیر و نگهداری از زیستگاه و ورزش روزانه شرکت کنند. وظیفه پرورش گیاه و استفاده از آن به‌عنوان غذا نیز بر عهده داوطلبان خواهد بود.

ثبت نام سفر مریخ

فرصت ثبت نام به‌عنوان داوطلب سفر به مریخ تا ۲ آوریل (۱۴ فروردین) اعلام شده است. ماموریت این افراد نیز در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد. ناسا در اطلاعیه خود اعلام کرده است که افراد داوطلب باید علاقه زیادی به ماجراجویی‌های منحصر‌به‌فرد و سخت داشته باشند و همچنین مایل باشند به پروژه ناسا در ارسال اولین انسان به مریخ کمک کنند.

این افراد می‌بایست حداقل ۳۰ و حداکثر ۵۵ ساله بوده و به‌زبان انگلیسی صحبت کنند. مورد آخر به‌منظور برقراری ارتباط مناسب بین سایر افراد حاضر در پروژه و اتاق کنترل عملیات ضروری است. همچنین افراد سیگاری نمی‌توانند داوطلب سفر به مریخ شوند. البته اینها تنها شروط ناسا برای شرکت در پروژه CHAPEA نیستند. داوطلبان باید تمامی معیارهای ناسا برای انتخاب به‌عنوان یک فضانورد را داشته باشند.

همچنین داشتن مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی، ریاضیات، زیست‌شناسی یا دیگر علوم پایه ضروری است. در کنار اینها افراد باید تجربه حرفه‌ای داشته یا حداقل دو سال در رشته مربوطه پروژه دکتری انجام داده باشند. یکی دیگر از راه‌های قبول‌شدن در مراحل اولیه پذیرش داشتن حداقل ۱۰۰۰ ساعت تجربه پرواز است. البته افراد نظامی دارای مدرک کارشناسی در مجموعه رشته‌های علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضیات نیز با شرط داشتن ۴ سال تجربه حرفه‌ای قادر به ثبت نام به‌عنوان داوطلب سفر به مریخ هستند.

ثبت نام سفر مریخ

در حال حاضر گروه اول داوطلبان نیمی از ماموریت خود را در مرکز شبیه‌سازی تگزاس انجام داده‌اند و ناسا نیز توانسته اطلاعات ارزشمندی از آنها به‌دست آورد. این اطلاعات می‌توانند برای جلوگیری از مشکلات پزشکی در طول ماموریت سفر به مریخ و همچنین بهبود عملکرد فضانوردان استفاده شوند. فراموش نکنید که تاکنون هیچ انسانی به مریخ سفر نکرده است و ممکن است با وجود همه این تلاش‌ها، مشکلات پیش‌بینی‌نشده زیادی رخ دهد.

در واقع ناسا نمی‌خواهد یک تصمیم احساسی از طرف افرادی که مدت زیادی از خانواده خود دور مانده‌اند یا یک مشکل فیزیکی تلاش‌های چندین ساله تیمی بزرگ را نابود کند.

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه ناسا، ماموریت سفر به مریخ در دهه ۲۰۳۰ میلادی انجام خواهد شد. اولین گروه از فضانوردان سفری یک‌طرفه و نه ماهه به مریخ خواهند داشت. این افراد برای دو سال و نیم در سیاره‌ای بیگانه باقی می‌مانند تا اینکه مجددا یک فضاپیما آنها را به خانه بازگرداند. همین نیز به‌خوبی نشان می‌دهد که ثبت نام افراد داوطلب سفر به مریخ تا چه اندازه مهم است.

ناسا همچنین اعلام کرد که اگرچه به‌شدت نیازمند تکمیل آزمایش‌های مربوطه و دریافت اطلاعات است، اما افراد داوطلب می‌توانند هر زمانی که بخواهند از این پروژه خارج شوند. در نهایت باید گفت که فقط ناسا در تلاش برای سفر به مریخ نیست و ایلان ماسک نیز به‌شدت به مستعمره‌کردن مریخ علاقه دارد. به‌نظر شما آیا بشر می‌تواند در دهه ۲۰۳۰ حضور طولانی‌مدت خود در مریخ را تثبیت کند؟

بیشتر بخوانید:
این موجودات میکروسکوپی بزرگترین مانع انسان برای زندگی در مریخ هستند
برنامه عظیم ناسا برای زندگی در فضا: ماه را آب می‌کنیم، مریخ را می‌سازیم
رویای جاه طلبانه ایلان ماسک برای تبدیل مریخ به مستعمره زمین؛ توهم یا واقعیت؟