بهترین مینی سریال های درام تاریخی

بهترین مینی سریال های درام تاریخی که نباید از دست بدهید

اگر علاقه‌مند به ژانر درام و تاریخی هستید و از تماشای سریال های کوتاه لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم معرفی بهترین مینی سریال های درام تاریخی را از دست ندهید.

در دنیای شلوغی که برای خود ساخته‌ایم، یکی از مهم‌ترین علایق و سرگرمی ما تماشای فیلم و سریال است. آدمی بدون خواندن یا دیدن ماجراهای تازه و داستان‌های شگفت‌انگیز و عاشقانه، نمی‌تواند زندگی کسالت‌بار امروزی را تحمل کند. در عصر انفجار اطلاعات که هم‌اینک در آن به سر می‌بریم، هر ثانیه انبوهی از داده‌ها به ذهنمان وارد می‌شوند و مثل خوره آن را می‌خورند.

برای برون‌رفت از یک وضعیت حوصله‌سربر و فرار از یک شبانه‌روز راکد و مزخرف، فهرست بلندبالایی از فیلم و سریال‌هایی تهیه می‌کنیم که تماشای آنها حکم انجام یک کار واجب را دارد؛ اما مشخص نیست که دقیقا چه زمانی و کجا قرار است تمامی گزینه‌های روی میز را ببینیم و از تماشای آنها لذت ببریم.

چالش اصلی آنجاست که روز به روز به لیست بلندبالایی که تهیه کرده‌ایم، افزوده می‌شود و ما تنها قادر به دیدن تعداد محدودی از آنها هستیم. طرفداران سریال‌های چندفصلی و طولانی بیشتر لب به شکوه و شکایت می‌گشایند؛ چرا که سریال دیدن مشکلات خاص خودش را دارد.

بهترین مینی سریال های درام تاریخی که باید تماشا کنید

یک سریال طولانی همه فصل‌هایش با هم اکران نمی‌شوند و ممکن است بین اولین فصل با دومین آن، ماه‌ها یا سال‌ها فاصله بیفتد. با این اوصاف تصور می‌کنیم که علاقه‌مندان به فیلم های سینمایی وضعیت بهتری داشته باشند. خوشبختانه کارگردان‌ها و تهیه کنندگان سریال‌های چند فصلی و طولانی، فکری کردند و ما را نجات دادند.

ساخت سریال های کوتاه چند قسمتی (معمولا کمتر از 10 قسمت) و اکران آنها با استقبال عموم مخاطبان همراه شد و مینی سریال‌ها از یک زمانی به بعد، راه خود را پیدا کردند. برای کاربرانی که وقت تماشای آثار طولانی و کش‌دار را ندارند، مینی سریال‌ها بهترین گزینه خواهد بود. اگر قصد تماشای فهرستی از بهترین مینی سریال‌های تاریخ را دارید، 30 عنوان برتر جهان را از دست ندهید.

در سریال های کوتاه، آغاز، میانه و پایان داستان سریع اتفاق می‌افتد و هر بلایی که قرار است بر سر شخصیت‌ها بیاید در همان چند قسمت کوتاه رخ می‌دهد. داستان این قبیل آثار کوتاه و بی‌دردسر است و روایت‌های بعضا جذابی را شامل می‌شود. نویسندگان فیلمنامه مینی سریال‌ها تمام مضمون و محتوای مد نظرشان را در قالبی نو می‌ریزند که امکان گنجاندن آن در قالب‌های سنتی و کلاسیک وجود نداشته است. برای مثال نگاهی به بهترین مینی سریال های 2023 بیندازید تا با قالب این آثار آشنا شوید.

مینی سریال های زیادی امروزه ساخته و اکران شده‌اند که از میان آنها می‌توان حساب زیادی روی ژانر درام تاریخی باز کرد. داستان‌های عاشقانه‌ای که از دل تاریخ بیرون آمده‌اند، ما را به مکان‌های تاریخی و جایی می‌برند که به آن تعلقی نداشته‌ایم. اگر طرفدار ژانر درام هستید و از مطالعه تاریخ هم لذت می‌برید، با 15 عنوان برتر که در ادامه معرفی خواهد شد، آشنا شوید:

1. مری و جرج – Mary and George

مری و جرج - بهترین مینی سریال های درام تاریخی

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • سازنده‌ی سریال: دی. سی. مور
  • بازیگران: جولین مور، نیکلاس گالیتزین، تونی کارن، نیکولا واکر، لوری دیویدسون
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۹۷ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۷

با تماشای مینی سریال های فهرست پیش رو قطعا متوجه خواهید شد که بهترین آثار این ژانر از دل بریتانیا بیرون آمده‌اند. این کشور تاریخ غنی و سرشاری داشته و سیستم پادشاهی آن می‌تواند جذابیت‌ها را بیشتر به نمایش بگذارد. یکی از مهم‌ترین سریال های کوتاه درام تاریخی، مری و جورج است که اخیرا در سال 2024 از شبکه اسکای آتلانتیک بریتانیا پخش شد.

خوشبختانه تا به این لحظه نظر منتقدان و مخاطبان راجع به مری و جورج مثبت بوده و موفقیت‌های خوبی کسب کرده است. داستان اصلی فیلم، حول محور زندگی مبتنی بر واقعیت جیمز ششم اسکاتلند و یکم انگلستان و ایرلند می‌چرخد و رابطه نامأنوس او با دوک نخست باکینگهام را به تصویر می‌کشد.

پیش از آن‌که به عمق داستان ورود کنیم، رابطه ناپایدار مری و جرج روایت می‌شود. داستان با الهام از کتابی به‌نام قاتل شاه از بنجامین وولی نوشته شده که نخستین بار در سال 2017 منتشر شد. اتفاقات سریال در اوایل قرن هفدهم میلادی رخ می‌دهد. در ابتدا با مری آشنا می‌شویم که در نقش مادری با نقشه‌های جاه‌طلبانه است.

مری همواره از وضعیت اجتماعی که داشته، ناراضی بوده و همین باعث می‌شود فرزند خردسالش، جرج را به دربار بفرستد و از او یک فرد حیله‌گر و قدرتمند بسازد. او می‌خواهد از طریق نفوذی که پسرش به‌دست می‌آورد، جایگاه اجتماعی خود را در دربار تثبیت کند. مادر ناراضی و حیله‌گر جرج قصد دارد با نزدیک شدن به پادشاه پیر بریتانیا، قدرت خود را افزایش دهد و اعتبار و جایگاه خود و خانواده‌اش را بالا ببرد.

به هر حال شانس در خانه مری را می‌زند و بالاخره نقشه‌های دقیق او به‌وقوع می‌پیوندد. پادشاه پیر که همان جیمز اول باشد، همه‌چیز خود را به پای آنها می‌ریزد و بدین ترتیب موقعیت و ثروت خانواده ویلیزر بهبود می‌یابد. آنچه مینی سریال مری و جرج را دیدنی می‌کند، ایفای نقش بی‌نقص و سطح بالای بازیگرانش است.

جولین مور که نقش مری را ایفا می‌کند، به‌خوبی توانسته از عهده این کاراکتر برآید. او موفق شده تمامی جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌های مادری دلسوز را به تصویر بکشد و نشان دهد که مری یک مادر یا همسر ساده نیست و برای رسیدن به مقصود دلخواهش اراده‌ای آهنین دارد.

با نگاهی دقیق به شخصیت مری متوجه می‌شویم که او زنی است که می‌تواند در صورت تمایل، جیمز اول را به هر سازی که می‌زند، برقصاند و افسار او را به هر طرفی که می‌خواهد بکشاند. نیکلاس گالیتزین که نقش جرج را ایفا می‌کند، بازیگری است جوان و آینده‌دار که پیش‌تر نقش‌آفرینی‌های جذابی در فیلم قرمز، سفید و آبی سلطنتی کرده است.

پسر مادری همچون مری باید مثل او قدرتمند و بااراده باشد و جرج از پس این نقش سنگین به‌خوبی برآمده است. او فردی قوی و ظریف است که شاید در ابتدا ساده‌لوح به‌نظر برسد ولی به‌وقت نیاز، یک درباری قدرتمند و قاطع خواهد شد. وقایعی که بین مادر و پسر سریال کوتاه ما می‌گذرد، جذاب و تماشایی است و کنش و واکنش‌های آنها رابطه پیچیده مادر-فرزندی را به‌خوبی تصویرسازی می‌کنند.

جالب اینجاست که صاحب‌نظران و منتقدان بر این باورند که در کنار نقش‌های اصلی، بازیگران مکمل هم از عهده نقش‌های خود به‌خوبی برآمده‌اند. برای مثال، تونی کارن موفق شده نقش جیمز اول را که فردی سالخورده و حزب باد است، به‌خوبی ایفا کند. همچنین مارک اوهالوران در نقش سر فرانسیس بیکن، طوری بازی کرده که پس از پایان این سریال کوتاه شک می‌کنید که تاریخ خوانده‌اید یا نه!

فضاسازی‌های تاریخ انگلستان در قرن هفدهم میلادی مخاطب را غرق در تاریخ می‌کند و دکورهای مجلل و دربار انگلیسی آن زمان شما را شیفته دورانی می‌کند که دیگر جز تصویرسازی چیزی از آن باقی نمانده است. در مینی سریال مری و جرج، همه‌چیز سر جایش قرار دارد و عناصر فیلم چه در پشت صحنه و چه در داخل صحنه، درجه یک هستند.

2. الیزابت اول – Elizabeth I

الیزابت 2 - بهترین مینی سریال های درام تاریخی

  • سال پخش: ۲۰۰۵
  • سازنده‌ی سریال: تام هوپر
  • بازیگران: هلن میرن، توبی جونز، هیو دنسی، جرمی آیرونز
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: –
  • تعداد قسمت‌ها: ۲

سریال کوتاه الیزابت اول تنها دو قسمت یا اپیزود دارد و بیشتر شبیه به یک فیلم طولانی و بلند است. آنچه در این اثر فاخر به نمایش گذاشته می‌شود، دوران سلطنت ملکه الیزابت اول و اتفاقات مهم آن زمان است. زندگی نخستین ملکه انگلستان برای تاریخ این کشور و حتی سایر کشورها مهم و حیاتی بوده و ساخت سریال کوتاهی برای معرفی گوشه‌ای از آن ضروری به‌نظر می‌رسید.

تام هوپر در قامت کارگردان این مینی سریال و نایجل ویلیامز به‌عنوان نویسنده اثر، تلاش خود را برای خلق داستانی رضایت‌بخش که ترکیب بی‌نظیری از تاریخ و درام باشد، کرده‌اند. در اولین اپیزود این سریال شاهد قسمتی از زندگی الیزابت اول هستیم که سال‌های اولیه سلطنت او را نشان می‌دهند.

همچنین در این اپیزود، رابطه او با رابرت دادلی و شورش‌های سیاسی و مذهبی نمایش داده می‌شود که از آن به قسمت «ملکه باکره» یاد شده است. اپیزود دوم با عنوان «عصر طلایی» واپسین سال‌های سلطنت ملکه و رابطه‌اش با ارل اسکس و جنگی حتمی با اسپانیا را به تصویر می‌کشد.

بازیگر نقش الیزابت اول، هلن میرن است که با وسواس و استادی تمام، نقش دشوار او را ایفا می‌کند. میرن در تلاش است تا تمام جنبه‌های روحی و معنوی ملکه را به تصویر بکشد و چیزی از قلم نیفتد. هوش و اقتدار الیزابت در کنار انسانیت و نقص‌هایی که دارد، راست کار میرن بوده و به‌خوبی در ایفای آنها موفق عمل کرده است.

الیزابت زنی است که با وجود تلاش زیاد برای اداره امور مملکت، گاها در تضاد با خواسته‌های زنانه‌اش قرار می‌گیرد و با سیاست دست و پنجه نرم می‌کند. هلن میرن توانسته به‌لطف نقش‌آفرینی جذاب خود، جوایز زیادی از جمله امی و گلدن گلوب را با خودش به خانه ببرد.

خوشبختانه بازیگران نقش مکمل هم چیزی کم نگذاشته و غافلگیری‌های زیادی برای مخاطب دارند. جرمی آیرونز که ایفاگر نقش رابرت دادلی است، به‌خوبی از عهده دوست دوران کودکی و عاشق پیشه الیزابت برآمده است. همچنین هیو دنسی، نقش ارل اسکس را بازی می‌کند که در اپیزود دوم سروکله‌اش پیدا می‌شود.

توبی جونز در نقش رابرت سیسیل سعی می‌کند نظر الیزابت را راجع به اسکس منفی کند و موفق هم می‌شود. یک ایرادی که می‌توان به مینی سریال مورد بحث گرفت، نپرداختن بیشتر به شخصیت ارل اسکس است؛ در واقع کارگردان به او اجازه عرض اندام نداده و نمی‌گذارد شخصیت خود را بسازد و تکمیل کند.

نایجل ویلیامز که فیلمنامه‌نویس این مینی سریال بوده، با استادی تمام توانسته روایت‌های تاریخی را با چاشنی درام ترکیب کرده و طعم لذت‌بخشی بسازد که باب میل مخاطب امروزی است. دیالوگ‌های غنی و مفهومی که اغلب قصار هستند، حوصله مخاطب را سر نمی‌برند و زندگی الیزابت اول را به‌زیبایی تصویرسازی می‌کنند.

3. باری دیگر برایدزهد – Brideshead Revisited

باری دیگر برایدزهد

  • سال پخش: ۱۹۸۱
  • سازنده‌ی سریال: چارلز استاریج
  • بازیگران: جرمی آیرونز، آنتونی اندروز، دایانا کوئیک، فیبی نیکولز، نیکلاس گریس
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۸۳ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۱

با نگاهی به فهرست مینی سریال های تاریخی و درام بریتانیایی می‌توان به این نتیجه رسید که «باری دیگر برایدزهد» بی‌شک نمونه بهترین آنهاست که روایت چندان دیرینه‌ای هم ندارد و ماجراهای چارلز رایدر در دهه 20 تا 40 میلادی را تعریف خواهد کرد. نخستین بار در سال 1981 میلادی بود که این سریال کوتاه از شبکه ITV پخش شد.

سریال یازده قسمتی فوق، اقتباسی از رمانی به همین نام، نوشته اولین وا است که در سال 1945 میلادی منتشر شد. از جمله بازیگران برجسته‌ای که در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند می‌توان به جرمی آیرونز، آنتونی اندروز و دایانا کوئیک اشاره کرد. به‌عقیده بسیاری، این اثر مهم‌ترین درام تلویزیونی است که تا به امروز ساخته شده است.

داستان این مینی سریال، حول محور چارلز رایدر می‌چرخد؛ جوان هنرمندی که جایگاه اجتماعی متوسط دارد و مسیر زندگی، او را به سمت و سوی یک خانواده اشرافی به نام فلایت می‌برد. تمامی اپیزودها قرار است به بررسی رابطه رایدر با اعضای این خانواده اشرافی بپردازند؛ روابط پیچیده‌ای که او با تک تک اعضای خانواده فلایت دارد.

اگر علاقه زیادی به آریستوکرات‌های قرن بیستم دارید و می‌خواهید با یک تصویرسازی بی‌نظیر، خانواده‌ای بی‌نقص از آنها را ملاقات کنید، «باری دیگر برایدزهد» بهترین گزینه است. دکورهای مجلل و چشم‌نواز و عظمت عمارتی که خانواده فلایت دارند، حرف‌های زیادی برای بیننده علاقه‌مند خواهد داشت.

همان‌طور که گفتیم یکی از نقاط قوت این سریال کوتاه 11 قسمتی، بازیگرانی همچون جرمی آیرونز، اندروز و کوئیک هستند. آیرونز با ایفای نقش چارلز رایدر به‌خوبی کارنامه‌اش را سنگین کرده و خوش درخشیده است. به‌واقع می‌توان گفت که بازی در این نقش بود که آیرونز را بالا کشید.

همچنین آنتونی اندروز جوان از خانواده اشرافی فلایت، جذاب و سرشار از شور و هیجان است؛ اما متاسفانه درگیر اعتیاد الکل شده و به همین خاطر رو به زوال می‌رود. دایانا کوئیک هم خوش درخشیده و موفق شده در نقش خواهر اندروز، بهترین اجرای تمام عمرش را به نمایش بگذارد.

یکی از مهم‌ترین مضامینی که در این سریال کوتاه با آن سروکار خواهیم داشت، تقابل دنیاگرایی و امر مقدس در رابطه مادر خانواده فلایت با کوچک‌ترین عضو این خانواده است. عقاید و باورهای آنها در تضاد با اعتقادات چارلز قرار می‌گیرد. در این مجموعه یازده قسمتی مشاهده می‌کنید که مذهب (از نوع کاتولیکش) زندگی و روابط کاراکترها را می‌سازد و در عین حال، منبع تنش و درگیری میان آنها را فراهم می‌آورد.

«باری دیگر برایدزهد» قصد دارد تصویر تازه‌ای از کاتولیسیسم را به نمایش بگذارد و در عین حال به نقد آن کاری ندارد. فیلمنامه‌نویس می‌خواهد نشان دهد که خانواده اشرافی فلایت‌ها با مذهب درآمیخته‌اند و دنیایشان چگونه است. علاوه بر این، آنچه در این مینی سریال به نمایش درمی‌آید، افول شیوه‌ای از زندگی است که مدرنیته بریتانیا در صدد خراب کردن و دگرگونی آن است.

4. پایان رژه – Parade’s End

پایان رژه - بهترین مینی سریال های درام تاریخی

  • سال پخش: ۲۰۱۲
  • سازنده‌ی سریال: سوزانا وایت
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، ربکا هال، آدلاید کلمنز، میراندا ریچاردسون
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۶۰ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۵

یکی دیگر از مینی سریال های درام تاریخی بریتانیایی که در سال 2012 میلادی در 5 اپیزود از شبکه بی بی سی 2 پخش شد، پایان رژه است که از داستان تاریخی فورد مادوکس فورد الهام گرفته شد. اگر به سریال‌های مرتبط با جنگ جهانی اول علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم پایان رژه را تماشا کنید؛ چرا که به بررسی تحولات اجتماعی قرن بیستم و بحبوحه نبرد بزرگ می‌پردازد.

کریستوفر که بندیکت کامبربچ نقش او را ایفا می‌کند، جوانی هوشمند و حسابگر، اما بداخلاق است که هیچ عشقی بین او و همسرش سیلویا، یک زن خیانتکار وجود ندارد. وقتی طبل جنگ به صدا درمی‌آید، کریستوفر عاشق دختری به‌نام ولنتاین شده و باید خود را برای تغییرات شدید جامعه و گذار از سنت به مدرنیته آماده کند.

در نقش‌آفرینی بی‌نقص بندیکت کامبربچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و مثل همیشه خارق‌العاده عمل می‌کند. کریستوفر، مردی سنتی و پایبند به مقررات است که حاضر نیست شرف خود را ارزان بدهد. کامبربچ به‌خوبی توانسته آشفتگی‌های ذهنی یک مرد جنگ‌زده را که در میانه تضادهای درونی قرار گرفته، به تصویر بکشد.

پایان رژه، صحنه‌ای برای به تصویر کشیدن تغییرات اجتماعی و سیاسی قرن بیستم است. از جمله این دگرگونی‌ها می‌توان به مبارزات طبقاتی، ساختارهای جنسیتی و اثر جنگ بر ساختارهای جامعه اشاره کرد. از زاویه‌ای دیگر می‌توان ادعا کرد که این مینی سریال سعی خود را کرده رگه‌های فمینیستی را هم به تصویر بکشد؛ زیرا اشاره‌ای به جنبش‌های حق رأی زنان و فشارهای آنها برای دستیابی به حقوق خود شده است.

تام استاپرد به‌عنوان نویسنده این سریال کوتاه، اثری تماشایی خلق کرده که در عین حال وفادار به رمان‌های فورد است. به‌طور کلی می‌توان گفت پایان رژه اثری است که راجع به عشق، وفادار و جستجوی معنایی برای زندگی صحبت می‌کند. تمامی مضامین مهم این سریال در زندگی کریستوفر نمود پیدا می‌کند.

5. اس اس – جی بی – SS-GB

اس اس جی بی - بهترین مینی سریال های درام تاریخی

  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • سازنده‌ی سریال: فیلیپ کادلباخ
  • بازیگران: میو درمودی، سم رایلی، جیسون فلمینگ، کیت بازورث، جیمز کازمو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: –
  • تعداد قسمت‌ها: ۵

داستان از آنجایی آغاز می‌شود که داگلاس آرچر به‌عنوان کارآگاه پلیس بر سر یک دوراهی قرار می‌گیرد. سم رایلی که نقش آرچر را ایفا کرده، مردد است که وظیفه خود را به‌عنوان یک پلیس انجام دهد یا در برابر اشغال انگلیس توسط نازی‌ها مقاومت کند. سرانجام داگلاس آرچر مجبور می‌شود خودش را به میانه مهلکه‌ای بیندازد که انتهایش معلوم نیست.

در اثنای تردید کارآگاه داستان، نظر نازی‌ها به پرونده قتل یک فیزیکدان اتمی بریتانیایی جلب می‌شود و آرچر اینجاست که به پرونده ورود می‌کند. مینی سریال درام تاریخی اس اس جی بی در 5 اپیزود و با اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته لن دیتون ساخته شده است.

رمان دیتون روایتگر دنیایی دیستوپیایی است که در 1941 میلادی رخ می‌دهد. در این دنیای عجیب و شلوغ، شاهد اشغال انگلستان توسط نازی‌ها هستیم که موفق شده‌اند پیروز میدان شوند و جنگ را به نفع خود تمام کنند. صحنه‌هایی که از انگلیس به تصویر کشیده شده سراسر تاریک و دلهره‌آور است.

کارآگاه آرچر، مردی شریف است که بین دو راهی انجام وظیفه و پیروی از وجدانش مردد مانده و شخصیتی پیچیده و ظریف دارد. او در دنیایی زندگی می‌کند که روز به روز مرزهای اخلاق و حق و باطل کم‌رنگ می‌شوند و انسان شریفی مثل او تنها کاری که از دستش برمی‌آید، دست و پا زدن است.

سم رایلی به‌خوبی توانسته شخصیت حساس، ولی در عین قدرتمند آرچر را نمایش دهد و می‌توان گفت این نقش‌آفرینی در کارنامه هنری او تا ابد باقی خواهد ماند. قرار نیست در سریال کوتاه اس اس جی بی به پاسخ از قبل آماده شده و صریحی برسید؛ چرا که کارگردان سعی می‌کند تماشاگران را وادار به قضاوت کند.

البته که برخی از منتقدان، نظر منفی راجع به این قسمت از سریال داشته‌اند؛ ولی باید خاطرنشان کرد که آنها از قماشی هستند که تمایل دارند یک اثر سینمایی یا سریال، همه چیز را شسته و رفته تحویل آنها دهد تا مبادا قدری فکر خود را کار انداخته و راجع به برخی از صحنه‌ها تأمل کنند!

6. زیر چتر ملکه – Under the Queen’s Umbrella

زیر چتر ملکه - بهترین مینی سریال های درام تاریخی

  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • سازنده‌ی سریال: کیم هیونگ شیک
  • بازیگران: مون سانگ مین، کیم هه سو، به این هیوک، یو سون هو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۹۳ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۶

بر خلاف سایر مینی سریال های بریتانیایی که تا اینجا معرفی کردیم، زیر چتر ملکه یک اثر کره‌ای جذاب است که در 16 اپیزود و در سال 2022 ساخته شد. این سریال کوتاه که موفقیت‌های زیادی نصیبش شده، ژانر درام سلطنتی دارد و زندگی شخصی و روابط شاهزادگان با مادر ملکه را نمایش می‌دهد.

ملکه هواریونگ با پنج شاهزاده خود داستان اصلی سریال را پیش می‌برند. ملکه در تلاش است تا فرزندان سرکش و لجام‌گسیخته خود را بزرگ کند و در عین حال در آستانه یک دو راهی قرار می‌گیرد. دو راهی سخت هواریونگ، تمرکز بر نقش مادر-فرزندی یا انجام وظیفه به‌عنوان یک ملکه است.

در نهایت هواریونگ تصمیم می‌گیرد تضاد زندگی خود را رفع کرده و هر دو گزینه را با هم پیش می‌برد. او می‌خواهد سلطنت را به روزهای اوج و دوران طلایی بازگرداند و در عین حال فرزندانی تربیت کند که در آینده از عهده اداره امور بر بیایند. مشکل اینجاست که اوضاع دربار آشفته است و باید با آنها نیز دست و پنجه نرم کند.

اغلب درام های تاریخی کره ای از یک الگوی مشخص پیروی می‌کنند؛ اما مینی سریال زیر چتر ملکه با عبور از الگوی همیشگی و یکنواخت کره، تصمیم گرفته به‌جای این‌که روی رقابت‌های سیاسی، توطئه‌ها و مبارزات قدرت تمرکز کند، روی رابطه مادر فرزندی و شاهزاده‌ها متمرکز شود.

خوشبختانه سطح کیفی فیلم‌برداری و طراحی تولید این سریال کوتاه مثل سایر آثار کره‌ای مطلوب ارزیابی می‌شود و مناظر جدید و البسه آنها در بهترین حالت خودش قرار دارد. یکی از نقاط قوت سریال 16 قسمتی زیر چتر ملکه، فیلمنامه خوب آن است. دیالوگ‌های تند و طنزآمیز، جذابیت اثر را به میزان قابل قبولی افزایش می‌دهند.

7. جنگ و صلح – War & Peace

جنگ و صلح

  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • سازنده‌ی سریال: تام هارپر
  • بازیگران: لیلی جیمز، پل دینو، جیمز نورتون، کلوم ترنر، جک لودن
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۸۸ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۶

با شنیدن نام مینی سریال جنگ و صلح احتمالا به دنیای بهترین رمان لئو تولستوی پرت خواهید شد. این اثر کوتاه که تنها در 6 اپیزود ساخته شده، درام تاریخی بریتانیایی-آمریکایی است که با اقتباس از رمان معروف تولستوی به مرحله اکران رسید. از جمله بازیگران ستاره این سریال می‌توان به پل دینو، لیلی جیمز و جیمز نورتون اشاره کرد.

تام هارپر به‌خوبی توانسته اقتباس ظریفی از رمانی جهانی را به تصویر بکشد که وقایع آن در اوایل قرن نوزدهم میلادی و در بحبوحه جنگ‌های ناپلئون بناپارت اتفاق می‌افتد. داستان حول محور روابط پنج خانواده اشرافی می‌چرخد که هر یک ماجرایی برای خود دارند.

مهم‌ترین نقطه قوتی که مینی سریال جنگ و صلح دارد، جلوه‌های بصری خیره‌کننده است. فیلم‌برداری برخی صحنه‌ها خوب از آب درآمده و به زیبایی، عظمت اشرافیت روسی را به تصویر می‌کشد. بنابراین با تماشای این اثر فاخر با دنیای مجلل روس‌ها در قرن نوزدهم بیشتر آشنا خواهید شد.

خوشبختانه گروه بازیگران موفق شده‌اند بازی خیره‌کننده و قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا بخش‌های خواندنی رمان جنگ و صلح را برای شما به زیباترین و تماشایی‌ترین صحنه‌ها تبدیل کنند. علاوه بر بازیگران اصلی، گروه بازیگران مکمل هم به‌خوبی از عهده ایفای نقش خود برآمده‌اند.

گنجاندن رمان درخشانی نظیر جنگ و صلح در 6 اپیزود، کار چالش‌برانگیز و دشواری بوده که تام هارپر به‌خوبی از عهده آن برآمده است. البته باید از فیلمنامه‌نویس این مینی سریال، اندرو دیویس تقدیر به‌عمل آورد؛ زیرا توانسته روایت را ساده‌سازی کرده و سرعت و جریان داستان اصلی را حفظ کند.

با این اوصاف یکی از نقاط قوت دیگری که این سریال کوتاه دارد، به تصویر کشیدن تصویری انسانی از شخصیت‌ها و رویدادهای تاریخی است. در خلال جنگ‌های ناپلئونی، یکی از لحظات مهمی که باید تصویرسازی شود، نبرد بورودینو است. هسته عاطفی داستان را رابطه پیر و ناتاشا تشکیل می‌دهند که خوب از آب درآمده است. آنها عشق و عاشقی خود را از رابطه‌ای ایده‌آل آغاز می‌کنند و به عشقی پخته می‌رسند.

8. بارک اسکینز – Barkskins

بارک اسکینز - بهترین مینی سریال های درام تاریخی

  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • سازنده‌ی سریال: الوود رید
  • بازیگران: دیوید تیولیس، مارسیا گی هاردن، آنورین بارنارد، جیمز بلور
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۵۵ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۸

مینی سریال بارک اسکینز اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته آنی پرولکس است و داستان گروهی از مهاجران را روایت می‌کند که بومی آمریکا هستند. رنه سل و چارلز دوکه، دو خدمتکار هستند که برای یافتن زندگی بهتر وارد فرانسه می‌شوند. این تمام ماجرا نیست و آنها متوجه خواهند شد که مستعمره بودن دشوارتر از چیزی است که فکرش را می‌کردند و باید برای زنده ماندن سخت بجنگند.

این مینی سریال 8 قسمتی ارزش تماشای بالایی دارد و خوشبختانه طراحی صحنه و لباس‌ها به‌گونه‌ای است که شما را به دنیای آن زمان می‌برد. محل فیلم‌برداری بارک اسکینز در کانادا بوده و به همین خاطر منظره‌هایی که می‌بینید، خیره‌کننده و زیبا هستند. در این سریال کوتاه با فرانسه‌ای آشنا می‌شوید که چهره تازه‌ای برایمان دارد و بازیگران هم با نمایش قوی خود بر واقع‌گرایی آن افزوده‌اند.

این اثر تماشایی به کارگردانی الوود رید، قدرت بالایی در به تصویر کشیدن روابط بومیان آمریکا با مهاجران دارد. مهاجران با ورود خود به دنیایی تازه، چالش‌های جدیدی به‌همراه می‌آورند و جامعه کنونی را دستخوش تغییر و تحول می‌کنند. اگر کتاب اصلی را مطالعه نکرده باشید از نسخه سریال بیشتر لذت می‌برید.

9. ریشه‌ها – Roots

ریشه ها

  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • سازنده‌ی سریال: بروس برسفورد
  • بازیگران: ببز الوسانموکون، رگی ژان پیج، آنیکا نونی رز، تام لی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۹۶ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۴

آنچه با عنوان ریشه‌ها در سال 2016 از شبکه History اکران شد، بازسازی مینی سریالی است که با همین نام در سال 1977 میلادی با الهام از رمان الکس هیلی ساخته شده بود. داستان حول محور یک سیاه پوست آفریقایی به نام کونتا کینته می‌چرخد که در قرن هجدهم میلادی به بردگی گرفته شده و فروخته می‌شود. کونتا پس از به بردگی گرفته شدن، مجبور می‌شود در یک مزرعه کار کند.

سریال کوتاه ریشه‌ها نمایانگر چندین نسل از خانواده کونتا است که سعی می‌کنند در خلال زندگی خفت بار خود از شر اربابان قدرت خلاص شوند و به آزادی دست یابند. آنها برای رسیدن به آزادی و چشیدن طعم آن، نهایت تلاش خود را می‌کنند. با این اوصاف، مینی سریال درام تاریخی که با نام ریشه‌ها اکران شده در صدد است زوایای تاریک نظام برده‌داری در قرن هجدهم را به تصویر بکشد.

از بازیگران مهمی که به ایفای نقش پرداخته‌اند، می‌توان به مالاچی کربی، فارست ویتکر و آنا پاوکین اشاره کرد. بازسازی ریشه‌ها محصول 1977 در تلاش است داستان این مینی سریال را با عصر مدرن هماهنگ کند و بر جذابیت‌های بصری آن بیفزاید. به همین خاطر است که تصویرسازی‌های تاریخی آن مطابق با آخرین داده‌هایی است که می‌توان پیدا کرد.

بازسازی سریال قدیمی طولانی‌تر شده و کارگردان فرصت پرداختن به شخصیت‌های داستان و روابط آنها را به‌صورت عمیق‌تر دارد. از دیگر نقاط قوت این اثر درام تاریخی می‌توان به قدرت برجسته و تحسین‌برانگیز زنان آفریقایی-آمریکای اشاره کرد. در سریال 2016 با تصاویر بهتر و دقیق‌تری از کاراکترهای زن داستان مواجه می‌شویم که قدرتمند و مدیر هستند.

از دیگر جنبه‌های ریشه‌ها باید به تجارت برده‌داری و تجربه تلخ بردگانی اشاره کرد که خرید و فروش می‌شوند. این اثر 4 قسمتی سعی کرده دقت تاریخی خود را افزایش دهد و به همین خاطر ارجاعات تاریخی آن، قلب مخاطب دغدغه‌مند را به درد می‌آورد.

10. باروت – Gunpowder

باروت

  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • سازنده‌ی سریال: جی بلیکسون
  • بازیگران: کیت هرینگتون، مارک گیتیس، لیو تایلر، تام کالن
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۶.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۷۲ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۳

ماجرای مینی سریال باروت، محصول 2017 به سال 1605 میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که گروهی ضمن توطئه باروت سعی داشتند سوء قصدی علیه جیمز اول انگلستان و ششم اسکاتلند انجام دهند، ولی نافرجام ماند. در قرن هفدهم میلادی در انگلستان، تنش‌ها و درگیری‌های سیاسی به بالاترین حد خود رسیده بود و پروتستان‌ها به‌علت قدرت و نفرات بیشتر، کاتولیک‌ها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دادند.

کل داستان از زاویه دید شخصیتی به نام رابرت کیتسبی روایت می‌شود. آقای کیتسبی یک کاتولیک است که می‌خواهد قدرت از دست رفته خود را مجددا به‌دست آورد و صاحب نفوذ شود. او که از آزار دیگر هم‌کیشان خود به تنگ آمده بود، تنها راه برای مبارزه با پروتستان‌ها را در مبارزه مسلحانه با آنها می‌دید و به همین خاطر با افراد دیگری نظیر توماس و رابرت وینتور و گای فاوکس، طرح یک توطئه ریختند.

نقشه کیتسبی، منفجر کردن مجلس اعیان و کشتن دولتمردان و بسیاری از مردان سیاسی پروتست بود. آن روزهای انگلستان به‌شدت تاریک و تیره بود و مینی سریال باروت به‌خوبی تصویر آن روزهای وحشتناک را به تصویر می‌کشد. اگرچه لحظات درخشان سریال کم نیست، اما برخی صحنه‌های خشونت‌آمیز آن برای همه مناسب نخواهد بود.

فیلم‌برداری همراه با لباس‌های زیبا و صحنه‌های جذاب، قرن هفدهم را به‌خوبی تصویرسازی کرده و بازیگران هم به‌خوبی از عهده ایفای نقش‌هایشان برآمده‌اند. جالب اینجاست که بازیگر نقش کیتسبی، خود از نوادگان واقعی رابرت کیتسبی بوده و نام کاملش کیتسبی هرینگتون است.

11. دیدار با شما – Meet You

دیدار با شما

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • سازنده‌ی سریال: چن یی
  • بازیگران: ژو لی لان، کیوی لین، لی یو سو، کونگ شی لی
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: –
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۲

یازدهمین مینی سریال در ژانر درام تاریخی، دیدار با شما محصول چین است. داستان حول محور شن تیائو تیائو که زنی جوان و با تدبیر است می‌چرخد. خطری جان تیائو را تهدید می‌کند و حتی حادثه‌ای برایش پیش می‌آید که از بیخ گوشش می‌گذرد و پس از آن، تحت مراقبت‌های ویژه دکتر قرار می‌گیرد.

بنا به دلایلی، شن تیائو به زندان می‌افتد و برای خلاصی از بند باید با شخصی به‌نام لین چینگ لان ازدواج کند. تیائو در صورتی که با وی ازدواج کند، هم آزاد می‌شود و هم صاحب کلی پول خواهد شد. چینگ لان ساده‌لوح است، اما قلب مهربان و رئوفی دارد و تیائو متوجه این موضوع می‌شود.

هر چه زمان می‌گذرد، داستان این دو زوج که ازدواج صوری کرده بودند، جدی‌تر می‌شود و وارد یک رابطه عمیق می‌گردند. این سریال کوتاه در سال 2021 ساخته شده و قرار است با صحنه‌های حاوی هنرهای رزمی هم مواجه شوید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که اغلب صحنه‌های سریال، درام و کمدی هستند و می‌توانید به قطع آنها را بیش از یک بار تماشا کنید.

اغلب سریال های چینی در ژانر درام تاریخی، عاقبت خوب و خوشی ندارند و داستان آنها تلخ و غم‌انگیز به پایان می‌رسد؛ ولی بر خلاف آن آثار معمول، دیدار با شما این‌طور نیست و داستان سرگرم‌کننده‌ای خواهد داشت.

12. ستون‌های زمین – The Pillars of the Earth

ستون های زمین

  • سال پخش: ۲۰۱۰
  • سازنده‌ی سریال: سرجیو میمیکا گزان
  • بازیگران: ادی ردمین، ایان مک‌شین، روفس سوئل، کن فالت، متیو مک‌فادین
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۷۷ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۸

مینی سریال 8 اپیزودی ستون‌های زمین روایتی از شهر خیالی کینگزبریج در قرن دوازدهم میلادی است که اقتباسی از رمان کن فولت به همین نام به‌حساب می‌آید. داستان راجع به یک راهب، یک بنا و یک نجیب‌زاده با دشمنان آنها است که قصد دارند در میانه جنگ داخلی با خودشان یک کلیسای جامعه بسازند.

اگر به تاریخ انگلستان نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که سال 1135 میلادی، تیره و تاریک است. پادشاه جدیدی که بر بریتانیا حکمرانی می‌کند، از خدا و کلیسا به‌کلی غافل شده و تنها گروهی که برای مرگ او دعا می‌کنند، اسقف‌ها هستند؛ بلکه با مرگ وی اوضاع بهبود یابد و دین دوباره مورد توجه قرار بگیرد. برادرزاده پادشاه هم در توطئه‌ای علیه او شرکت می‌کند.

کن فولت موفق شده رمانی بنویسد که سرشار از صحنه‌های پر دسیسه و خشن است و بالاخره ریدلی و تونی اسکات توانستند این کتاب جذاب و شگفت‌انگیز را در 8 اپیزود اکران کنند. خیلی خوب شد که اسکات‌ها تصمیم گرفتند از روی این رمان، مینی سریال بسازند و سراغ فیلم سینمایی نرفتند؛ چرا که در آن صورت، داستان هدر می‌رفت.

اقتباسی که از روی کتاب انجام شده بی‌نقص است و تنها برخی جزئیات تغییر کرده‌اند که می‌توان نادیده گرفت. به هر حال سریال کوتاه ستون‌های زمین از آن قسم آثار درامی است که روی روابط شخصیت‌ها متمرکز شد. بازیگران به‌خوبی انتخاب شده‌اند و یکی از دلایل تماشای سریال، نقش‌آفرینی جذاب و دیدنی آنها خواهد بود.

یکی از ایرادهای مینی سریال فوق، ناهماهنگی لازم بین جریان و سرعت داستان است و گفته شده برخی از صحنه‌ها کندتر می‌گذرند. برخی از شخصیت‌ها به‌خوبی پرداخت نشده‌اند و دارای عمق کافی نیستند. به هر حال ستون‌های زمین توانست مورد توجه منتقدان قرار بگیرد و نامزدی جوایزی نظیر گلدن گلوب را در کارنامه‌اش ثبت کند.

بعد از اکران این سریال کوتاه، دنباله‌ای با نام جهان بدون پایان اکران شد که داستانش در همان شهر خیالی در جریان بود؛ ولی وقایع داستان به دو قرن بعد اختصاص داشتند. دنباله مذکور داستان نوادگان شخصیت‌های مینی سریال اصلی را روایت می‌کند و به مسائلی نظیر جنگ صد ساله و شیوع بیماری‌ها می‌پردازد.

13. خانواده هتفیلد و مک کوی – Hatfields & McCoys

هتفیلد و مک کوی - بهترین مینی سریال های درام تاریخی

  • سال پخش: ۲۰۱۲
  • سازنده‌ی سریال: کوین کاستنر، جیمز کنت
  • بازیگران: کوین کاستنر، مت بار، بیل پکستون، تام برنگر، سم رید
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۷۱ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۳

داستان مینی سریال خانواده هتفیلد و مک کوی، واقعی است و دقیقا پس از جنگ داخلی آمریکا رخ می‌دهد. ظاهرا در آن دوران، بین دو خانواده از ویرجینیای غربی و کنتاکی درگیری‌های شدیدی رخ می‌دهد که جیمز کنت تصمیم گرفته آنها را به قالب سریال درآورد. در ابتدا همه چیز از درگیری‌های کوچک و رقابت‌های سطحی آغاز می‌شود؛ ولی به‌تدریج جنگ‌های خشونت‌آمیزی به وقوع می‌پیوندد.

ماجرا از جایی شروع می‌شود که دو تن از خانواده‌های هتفیلد و مک کوی از خدمت در ارتش در طول جنگ داخلی آمریکا باز می‌گردند. پس از بازگشت آنها و بر سر یک‌سری اختلافات شخصی و درگیری‌های حقوقی، دعوا بالا می‌گیرد و سپس شاهد آغاز جنگی خشونت‌آمیز هستیم که گویا تمامی ندارد.

وقتی این سریال کوتاه اکران شد، یکی از پرطرفدارترین محصولات کابلی آمریکا بود و نامزد دریافت 15 جایزه امی شد و هنوز هم عاشقان ژانر وسترن به تماشای آن مشغول هستند. شاید امروزه سریال‌های طولانی وسترن مخاطب زیادی نداشته باشند؛ اما ساخت آثار وسترن در قالب مینی سریال ایده جالبی است که می‌تواند تا حدودی این کمبود را جبران کند.

14. تالار گرگ – Wolf Hall

تالار گرگ - بهترین مینی سریال های درام تاریخی

  • سال پخش: ۲۰۱۵
  • سازنده‌ی سریال: پیتر کازمینسکی
  • بازیگران: مارک رایلنس، دیمین لوئیس، کلر فوی، برنارد هیل
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۹۸ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۶

سریال کوتاه تالار گرگ در سال 2015 و در 6 اپیزود ساخته شده و به روایت داستان پسر آهنگری می‌پردازد که از قضا تبدیل به مشاور شخصی پادشاه هنری هشتم می‌شود. وی پس از قدرت گرفتن در دربار، نفوذ زیادی پیدا می‌کند و استراتژی‌های مرگباری را هدایت خواهد کرد.

پسرک آهنگری که در دربار هنری هشتم قدرت می‌گیرد، کسی نیست جز توماس کرامول که برای سرگذشت وی، رمان‌های زیادی نوشته شده که یکی از آنها «تالار گرگ» و دیگری «بدن‌ها را بیاورید» است. دوره زمانی که کرامول در آن می‌زیسته مربوط به سال‌های 1520 تا 1530 میلادی است.

داستان این سریال کوتاه، حول محور وقایع عادی سلطنت و تاج و تخت می‌چرخد و به همین دلیل ممکن است فکر کنید حوصله‌تان را سر می‌برد؛ در حالی که چنین نیست. منتقدان نظرات مثبتی راجع به تالار گرگ داشته‌اند و حتی این مینی سریال درام تاریخی موفق شده جایزه بفتا را برای بهترین سریال درام از آن خود کند.

موسیقی زیبای تالار گرگ در کنار نقش‌آفرینی‌های جذاب و تماشایی و داستانی که سرشار از دسیسه و تنش است، این مینی سریال را تبدیل به یکی از بهترین‌های ژانر خود می‌کند. در این اثر تاریخی با یک بعد از شخصیت هنری هشتم مواجه نمی‌شویم و ابعاد ساده و دلسوزانه‌اش را شاهد خواهیم بود.

15. جان آدامز – John Adams

جان آدامز

  • سال پخش: ۲۰۰۸
  • سازنده‌ی سریال: تام هوپر
  • بازیگران: پل جیاماتی، سارا پلی، لورا لینی، دیوید مورس، تام ویلکینسون
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۸۳ از ۱۰۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۷

آخرین مینی سریالی که از ژانر درام تاریخی معرفی خواهیم کرد، جان آدامز است که به شرح وقایع زندگی آدامز می‌پردازد. وی وکیل موفقی است که فعالیت خود را از ماساچوست آغاز کرده و در دفاع از استقلال آمریکا نقشی سازنده ایفا می‌کند. سریال کوتاهی که از آن صحبت می‌کنیم در سال 2008 برای شبکه اچ بی او با الهام از کتاب دیوید مک کالو با همین نام ساخته شد.

با این اوصاف می‌توان گفت که سریال جان آدامز نه‌تنها یک اثر سرگرم‌کننده به‌حساب می‌آید، بلکه یک مستند سیاسی مطلوب و تماشایی است که رویدادهای زمانه خود را به زیبایی به تصویر می‌کشد. داستان اصلی از سال 1770 میلادی آغاز می‌شود؛ دورانی که جان آدامز، درگیر انقلاب آمریکا و در حال تهیه پیش‌نویس اعلامیه استقلال کشورش است.

جان آدامز یکی از بهترین مینی سریال‌هایی است که با دقت بالا، جزئیات را به تصویر کشیده و بازآفرینی دقیقی از آن دوران پرتنش به‌دست داده است. منتقدان، نظر مساعدی راجع به این اثر داشته و بازیگران را برای نقش‌آفرینی تحسین کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:
با ۳۰ مینی سریال برتر تاریخ آشنا شوید سریال های مورد انتظار ۲۰۲۴ که نباید از دست بدهید بررسی فصل دوم سریال هیلو – Halo

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*