بهترین مینی سریال های 2023

بهترین مینی سریال های 2023 که باید تماشا کنید

اگر به تماشای سریال های طولانی و چند فصلی علاقه‌ای ندارید، پیشنهاد می‌کنیم بهترین مینی سریال های 2023 را از دست ندهید.

تماشای سریال‌های طولانی و چند فصلی که پروسه تولید و اکران آنها بعضا یک دهه و بیشتر طول می‌کشد، برای طرفداران فیلم و سریال امروزی جذابیت چند دهه پیش را ندارد؛ مگر این‌که با سریالی هیجان‌انگیز و بی‌نقص مثل ارباب حلقه‌ها یا بریکینگ بد طرف باشیم. تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های امروزی نیز با این چالش جدی آشنا هستند و موفق به چاره‌اندیشی برای آن شده‌اند.

معرفی بهترین مینی سریال های 2023

ساخت سریال‌های کوتاه یا همان مینی سریال‌ها که تمام محتوای کوبنده و هیجان‌انگیزشان غالبا در کمتر از ده قسمت منتقل می‌شود، شور و هیجان بسیاری میان طرفداران دنیای سریال ایجاد کرده است. اگرچه تماشای بهترین سریال‌های مورد انتظار سال 2024 می‌تواند تشنگی طیف زیادی از عاشقان را رفع کند، اما طرفداران مینی سریال‌ها روز به روز در حال افزایش هستند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که سریال‌های کوتاه و چند قسمتی در مقایسه با سریال‌های بلند و چند فصلی دارند، مجال کمتر برای شخصیت‌پردازی و قصه‌پردازی است و کارگردان‌های این سبک سریال، فرصت محدودی برای عمق بخشیدن به درون‌مایه و مضامین مدنظرشان دارند. به هر حال هر ساله تعدادی مینی سریال منتشر می‌شود که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

پیش‌تر در اخبار فیلم و سریال به معرفی ۱۵ فیلم علمی تخیلی که نباید از دست بدهید و همچنین معرفی ترسناک ترین فیلم‌های سال 2024 پرداخته‌ایم که مطالعه آن درک بهتری از سینمای سال جاری به دست می‌دهد. اکنون با معرفی بهترین مینی سریال های سال 2023 میلادی همراه ما باشید.

1. مشاجره – Beef

مشاجره - بهترین مینی سریال های 2023

  • تعداد اپیزودها: 10
  • کارگردان: لی سونگ جین
  • بازیگران: استیون ین، الی وانگ، جوزف لی، یانگ مازینو، دیوید چوئه، پتی یاسوتاکه، اشلی پارک
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 98 از 100

همه ما حداقل یک مرتبه در طول زندگی خود شاهد درگیری‌های خیابانی رانندگان بوده‌ایم که بعضی از آنها منجر به خشونت‌های شدید و گاهی اوقات قتل می‌شود. در یکی از روزهای بسیار بد، پیمانکاری محلی به نام دنی چو، خشم سراسر وجودش را فرا می‌گیرد و با یکی از تاجران موفق و معروف به نام امی وارد نزاع و درگیری می‌شود.

دنی و امی آشنایی قبلی با یکدیگر ندارند، اما دعوای آنها کشدار می‌شود و به جاهای باریکی می‌کشد. می‌توانید ادامه داستان را در ده اپیزود تماشا کنید و از آن لذت ببرید. مینی سریال مشاجره توانسته امتیاز بالایی از منتقدان و مخاطبان بگیرد و خط سیر داستانی جذاب و تعلیق‌آمیزی تحویل تماشاگران بدهد.

شخصیت‌های این اثر دیدنی به‌خوبی پرداخت خورده و بازیگران محشری مثل استیون ین و الی وانگ دارد که نقش آنها میخ‌کوبتان خواهد کرد. این مینی سریال حول محور اضطراب، خشم و غم ناشی از فقدان و فشارهای اقتصادی می‌چرخد و در عین حال یادآوری می‌کند که زندگی سراسر امور روزمره نیست و چیزهای مهم‌تری وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. مشاجره قطعا یکی از بهترین‌های این فهرست است که امتیاز کاربران IMDB به آن 8 از 10 شده است.

2. نفرین – The Curse

نفرین

  • تعداد اپیزودها: 7
  • کارگردان: نیتان فیلدر، بنی سفدی
  • بازیگران: اما استون، نیتان فیلدر، بنی سفدی، برخد عبدی، گری فارمر، دین کین، کریستوفر کالدرون
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 94 از 100

فرض کنید تازه وارد یک زندگی مشترک رویایی و سراسر زیبایی شده‌اید و سعی می‌کنید شیرینی زندگی‌تان را با وجود یک بچه تأمین کنید تا این‌که از سوی یک دستفروش خیابانی نفرین می‌شوید و هست و نیستتان زیر و رو می‌شود. آنچه گفتیم وقایعی است که برای زوج جوان مینی سریال نفرین، ویتنی و اشر با بازی اما استون و نیتان فیلدر افتاده است.

نفرین دستفروش کنار خیابان برای این زوج جوان بی‌اهمیت جلوه می‌کند تا این‌که به‌طور پی در پی بدشانسی می‌آورند و از در و دیوار برایشان می‌بارد. نتیجه این‌که متوجه وقوع رویدادهای خارج از کنترل و غیرطبیعی می‌شوند که درگیرش شده‌اند. این مینی سریال در ژانر کمدی سیاه مورد توجه رسانه‌های معتبری مثل اینترتیمنت ویکلی و نیویورکر قرار گرفته و از سوی آنها به‌عنوان بهترین سریال کوتاه سال 2023 معرفی شده است.

بی‌شک نفرین را باید تماشا کرد و از عوامل سازنده و پشت صحنه آن تشکر کرد. شاید ژانر کمدی سیاه بامزه این اثر برای هر سلیقه‌ای مناسب نباشد؛ اما بی‌شک بازی مطلوب اما استون و نیتان فیلدر جلوه خاصی به آن بخشیده است.

3. من یک شهریوری‌ام – I’m a Virgo

من یک شهریوری ام

  • تعداد اپیزودها: 7
  • کارگردان: بوتس رایلی
  • بازیگران: جرل جروم، برت گری، کارا یانگ، اولیویا واشینگتن، والتون گاگینز، کارمن اجوگو، مایک اپ
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 96 از 100

این‌که در اجتماع به‌عنوان یک نوجوان پذیرفته شوید و زندگی معمولی و شبیه به دیگران داشته باشید جذاب و خوشایند است؛ اما اگر خصیصه‌ای در وجود شما باعث شود از جامعه جدا شوید زندگی برایتان تیره و تار خواهد شد. کوتی با بازی جرل جروم، نوجوانی 19 ساله‌ای است که شباهتی با هم سن و سالانش ندارد.

قد و هیکل کوتی هم‌خوانی با دوستانش ندارد؛ چرا که بین جمع‌های دوستانه عجیب و غریب به‌نظر می‌رسد. به‌علت نامتعارف بودن ابعاد کوتی، خانواده او فرزندشان را به کسی نشان نمی‌دهند تا مورد اذیت و آزار دیگران قرار نگیرد. همه چیز آرام است تا این‌که چند نوجوان هم قد و قواره کوتی، او را پیدا می‌کنند و آشنایی او با دوستان جدیدش باعث می‌شود با زوایای تازه‌ای از جهان هستی آشنا شود.

مینی سریال من یک شهریوری‌ام ساخته و پرداخته ذهن خلاق و نوآورانه بوتس رایلی است و در ژانر کمدی جای می‌گیرد. فرآیند نگارش این فیلم‌نامه از سال 2019 آغاز شد و موفقیت‌های چشمگیری برای رایلی به ارمغان آورد. شاید عناصر فانتزی این سریال کوتاه زیاد باشد، اما محور کلی داستان پیرامون بلوغ و چالش‌های آن خواهد بود. منتقدان روی خوشی به این اثر نشان دادند.

4. دیزی جونز و شش نفر – Daisy Jones & The Six

دیزی جونز و شش نفر

  • تعداد اپیزودها: 10
  • کارگردان: اسکات نوستدتر، مایکل اچ. وبر
  • بازیگران: رایلی کیئو، سم کلفلین، کامیلا مورون، سوکی واترهاوس، تام رایت، ویل هریسون، تیموتی اولفینت
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 70 از 100

یک گروه راک خیالی به نام دیزی جونز و شش نفر بنا به دلایلی در سال 1977 میلادی از یکدیگر جدا شدند و حالا پس از سال‌ها جدایی در یک مستند حضور یافته‌اند تا راجع به تاریخچه گروه و دستاوردهایشان صحبت کنند. داستان سرشار از فلش بک‌هایی است که تماشاگران را به گذشته می‌برند و ما را با جوانی و روزهای اوج ستاره‌های این بند آشنا می‌کنند.

مستند تا آنجا پیش خواهد رفت تا راز جدایی اعضای گروه از یکدیگر فاش شود. در این مینی سریال پر شور و هیجان، قطعات پازل به دقت کنار هم چیده خواهند شد تا به علامت سوال‌ها پاسخ داده شود. دیزی جونز و شش نفر نام کتابی است نوشته تیلور جنکینز رید و اقتباسی از آن به‌حساب می‌آید و در واقع برداشت آزادی از داستان واقعی یک گروه راک واقعی به نام فلیتوود مک است.

خوشبختانه منتقدان نقدهای سازنده و مثبتی برای این سریال کوتاه داشتند و کارگردان به‌خوبی توانسته رایلی کیئو و سم کلفلین را کنار یکدیگر به بازی بیاورد. همچنین این اثر تأمل‌برانگیز برداشت جالب توجهی از موسیقی راک دهه 70 میلادی به‌دست می‌دهد که جای بسی فکر دارد. رایلی کیئو و کامیلا مورون به‌خاطر بازی در این مجموعه موفق شدند نامزد جایزه امی شوند.

5. یک قتل در پایان دنیا – A Murder at the End of the World

یک قتل در پایان دنیا

  • تعداد اپیزودها: 7
  • کارگردان: بریت مارلینگ، زال باتمانقلیچ
  • بازیگران: اما کورین، بریت مارلینگ، هریس دیکینسون، آلیس براگا، جوآن چن، رائول اسپارزا، کلایو اوون
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 7.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 88 از 100

ترتیب دادن یک مهمانی و جشن توسط مردی ثروتمند به نام اندی رانسون در نهایت به قتل یکی از مهمانان ختم می‌شود. از قضا یکی از دعوت‌شوندگان به این جشن، کارآگاه آماتوری به‌نام داربی هارت است که به‌عنوان نویسنده رمان‌های جنایت واقعی مشغول به کار شده و روزگار می‌گذراند.

وقتی در میانه مهمانی، داربی متوجه قتل یکی از اهالی خانه می‌شود، تصمیم می‌گیرد پرده از حقیقت بردارد و راز و معمای جنایت صورت گرفته را حل کند. نمی‌دانیم قاتل کیست و هر یک از مهمانان از جمله خود اندی رانسون مظنون خواهند بود! این مینی سریال روانشناختی تعریف جدیدی از آثار جنایی-معمایی به دست داده است.

سریال کوتاه یک قتل در پایان دنیا موفق شده بازخوردهای مثبتی از منتقدان بگیرد و در فهرست بهترین مینی سریال های 2023 خوش بدرخشد. یکی از شانس‌های مهم این اثر، بازی بی‌نقص اما کورین است که تصویرگر شخصیت یک کارآگاه کلاسیک خواهد بود.

6. فروپاشی خانمان آشر – The Fall of the House of Usher

فروپاشی خانمان آشر - بهترین مینی سریال های 2023

  • تعداد اپیزودها: 8
  • کارگردان: مایک فلنگن
  • بازیگران: کارلا گوجینو، بروس گرینوود، مری مکدانل، هنری توماس، کیت سیگل، راهول کهلی، مارک همیل
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 7.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 90 از 100

خواهر و برادری حیله‌گر و فاسد به‌نام رودریک و مدلین آشر با هزاران کلک و خلاف موفق به تأسیس بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی شده‌اند. همه چیز آرام و مطلوب است تا این‌که جرائم این دو خواهر و برادر فاش می‌شود و کاخی که روی فساد بنا کرده‌اند به سقوط نزدیک می‌شود.

بزرگان خانواده آشر در تلاش برای اعاده حیثیت و فرار از شر مسائل حقوقی و اتهامات وارده با دردسری عجیب و شوکه‌کننده مواجه می‌شوند و فرزندان آنها یکی پس از دیگری به قتل می‌رسند. مینی سریال فروپاشی خانمان آشر روایت‌کننده دو خط زمانی مختلف است که اولی بین سال‌های 1953 تا 1980 – دوران جوانی رودریک و خواهرش مدلین و به قدرت رسیدن آنها – رخ می‌دهد و دومی بیانگر وقایع مربوط به قتل رسیدن شش فرزند خانواده است.

فروپاشی خانمان آشر یک اثر ترسناک روانشناختی و اقتباسی از داستان کوتاهی نوشته ادگار آلن پو است که تبدیل به سریالی پرطرفدار در نتفلیکس شد. اتفاقات ناگوار خانواده آشر از زمانی شروع می‌شود که مرد جوانی به نام آلن وارد زندگی آنها شده و سعی می‌کند از مدلین که به بیماری مرموزی مبتلا شده مراقبت کند. بعد از مرگ مدلین، برادر وی حال روحی بدی پیدا می‌کند و سپس رخدادهای عجیبی به وقوع می‌پیوندد.

7. موجه: شهر باستانی – Justified: City Primeval

موجه: شهر باستانی - بهترین مینی سریال های 2023

  • تعداد اپیزودها: 8
  • کارگردان: دیوید اندرون و مایکل دینر
  • بازیگران: تیموتی اولفینت، آنجانو الیس، واندی کرتیس-هال، آدلاید کلمنس، مارین ایرلند، ویکتور ویلیامز، بوید هالبروک
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 7.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 91 از 100

یک وکیل مجرب و حرفه‌ای به نام مارشال ریلان گیونز که مدت‌هاست از کاشانه اصلی خود در کنتاکی به میامی نقل مکان کرده، درگیر یک پرونده تازه می‌شود. ریلان در تلاش است بین زندگی شخصی و حرفه کاری خود تعادل برقرار کند و برای فرزند نوجوان 15 ساله خود پدری کند.

با این حال داستان او با یک پرونده از دیترویت گره می‌خورد و در آنجا با یک روانی بی‌رحم که قصد ترک اعمال مجرمانه‌اش را ندارد، روبه‌رو می‌شود. پیش‌تر بین سال‌های 2010 تا 2015 سریال محبوب موجه در شش فصل اکران شد و این درام نئو-وسترن با دنباله شهر باستانی در تلاش برای ابقای آن است.

نقش اصلی هر دو سریال را تیموتی اولفینت ایفا کرده که جزو عناصر تأثیرگذار سریال به‌حساب می‌آید. شهر باستانی اقتباسی از رمانی با همین نام نوشته المور لئونارد ساخته شده است و حول محور فریب پلیس و ارتکاب اعمال مجرمانه می‌چرخد. قصه این مینی سریال سراسر تعلیق بوده و همین باعث مرموز شدنش شده است.

8. درس‌های شیمی – Lessons in Chemistry

درس های شیمی

  • تعداد اپیزودها: 8
  • کارگردان: لی آیزنبرگ
  • بازیگران: بری لارسون، لوئیس پولمن، آیا نائومی کینگ، استفانی کوئنیگ، پاتریک واکر، درک سسیل، توماس مان
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 8.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 84 از 100

داستان مینی سریال درس‌های شیمی روایتگر وقایعی است که در دهه 50 میلادی رخ می‌دهند. الیزابت زات که آرزو دارد یک دانشمند معروف شود به‌خاطر طرز تفکر مردم و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، دست از رویاهایش برمی‌دارد. مردم زمانه زات معتقدند که زن باید خانه‌داری کند و فرزندان را بزرگ کند و علم حوزه‌ای نیست که زنان در آن موفق شوند.

الیزابت از این همه کم‌لطفی دلسرد می‌شود و بعد از اخراج از شغل خود در یک برنامه تلویزیونی که مربوط به مسائل آشپزی است مشغول می‌شود و سپس تصمیم می‌گیرد به زنان در خصوص توانایی‌هایشان چیزهای زیادی بیاموزد. سریال کوتاه درس‌های شیمی شاید خیالی باشد، اما بی‌شک به‌خوبی نمایانگر چالش‌ها و محدودیت‌های زنان طی دهه‌های گذشته است.

در چند دهه پیش زنان وظایف محدودی داشتند و ادامه تحصیل و وارد شدن به بعضی حوزه‌ها برای آنها ممنوع بود. تمام زندگی یک زن در بچه‌داری و آشپزی و نقش همسری خلاصه می‌شد و وضعیت جنس مونث تعریفی نداشت. این اثر اقتباسی از رمانی به همین نام، نوشته بانی گارموس است و بازیگران درخشانی دارد.

9. ملکه شارلوت: داستان بریجرتون – Queen Charlotte: A Bridgerton Story

شارلوت: داستان بریجرتون - بهترین مینی سریال های 2023

  • تعداد اپیزودها: 6
  • کارگردان: شاندا رایمز
  • بازیگران: ایندیا آمارتیفیو، گلدا روشوول، آرسما توماس، آجوآ آندو، روث گمل، میشل فرلی، جولی اندروز
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 7.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 95 از 100

داستان عاشقانه شارلوت و جرج سرانجام به یک درام جذاب تبدیل می‌شود که تماشاگر را به‌دنبال خود تا اپیزود ششم می‌کشاند. داستان در سال 1761 میلادی رخ می‌دهد؛ زمانی که شارلوت را به اجبار به همسری جرج که پادشاه جوان انگلستان شده درمی‌آورند. شارلوت تمایلی به این ازدواج ندارد و روزهای دشواری را می‌گذراند.

ملکه جدید انگلیس در حال وفق دادن خود با شرایط جدید زندگی است که رفته رفته عاشق جرج می‌شود و می‌فهمد او را دوست دارد. شارلوت پس از چندی متوجه می‌شود که عده‌ای دسیسه‌گر می‌خواهند به جان همسرش سوءقصد کنند و همین مسئله باعث تحکیم رابطه آنها می‌شود.

مینی سریال شش قسمتی ملکه شارلوت: داستان بریجرتون برداشتی آزادانه از زندگی شارلوت و جرج سوم از انگلستان است که در قرن هجدهم میلادی به قدرت زیادی دست یافت. جزئیات زیادی از زندگی ملکه بریجرتون فاش خواهد شد و دلیل رفتارهای سرد و بی‌رحمانه او با جرج سوم روشن می‌شود.

10. تمام نورهایی که نمی‌توانیم ببینیم – All the Light We Can’t See

تمام نورهایی که نمی توانیم ببینیم - بهترین مینی سریال های 2023

  • تعداد اپیزودها: 4
  • کارگردان: استیون نایت
  • بازیگران: آریا میا لوبرتی، لوئیس هوفمان، لارس آیدینگر، ماریون بیلی، اد اسکرین، هیو لوری، مارک رافلو
  • امتیاز کاربران IMDB به سریال: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: 26 از 100

در میانه جنگ جهانی دوم است که دخترکی نابینا به نام ماری از فرانسه، گزیده رمان‌های مشهور را به‌صورت غیرقانونی از طریق رادیو پخش می‌کند تا رمزهایی مخفی برای جبهه مقاومت ارسال کند. مردم زیادی شنونده گزیده‌های ماری هستند، اما از اصل ماجرا بی‌خبرند.

یکی از شنوندگان ماری از اپراتورهای رادیویی نازی است که از حقیقت داستان این دختر نابینا آگاه است؛ اما به‌خاطر جان او سکوت کرده است. او قصد ندارد ماری را لو دهد، چرا که با انجام این کار، اعدام در انتظارش خواهد بود. وقتی جنگ پیشروی می‌کند، ماری و اپراتور نازی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

مینی سریال جذاب تمام نورهایی که نمی‌توانیم ببینیم در 4 اپیزود اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته آنتونی دوئر است که موفق به دریافت جایزه پولیتزر هم شد. منتقدان بر این باورند که سریال کوتاه فوق نتوانسته به رمان اصلی وفادار بماند و برداشت قابل قبولی ارائه نمی‌دهد، اما مخاطبان آن واکنش خوبی نشان داده‌اند.