نیمه پنهان ماه

ناسا برای اولین بار نیمه پنهان ماه را کاوش خواهد کرد

ناسا قصد دارد در سال 2024 فضانوردان خود را بار دیگر به ماه بفرستد. در همین راستا این سازمان فضایی پیش از آن با ارسال سه محموله برای اولین بار نیمه پنهان ماه را کاوش خواهد کرد.

ناسا به تازگی اعلام کرد برای مقصدهایی که فضانوردان در سال 2024 به ماه سفر خواهند کرد، سه محموله تحقیقاتی علمی در نظر گرفته و آنها را پیش از سال 2024 به کره ماه ارسال خواهد کرد؛ یکی از این مقاصد نیمه پنهان ماه است. این محموله‌ها اشکال مارپیچی سطح ماه، فعالیت‌های لرزه‌ای، جریان‌های گرما و رسانایی الکتریکی درون دهانه شرودینگر را مورد بررسی قرار خواهند داد.

کاوش نیمه پنهان ماه توسط ناسا

تنها یک بار در تاریخ و آن هم در سال 2019 کشور چین توانست طی ماموریت چانگ ای ۴ نیمه تاریک یا نیمه پنهان ماه را کاوش کند، اما تاکنون هیچ انسانی به نیمه تاریک ماه نرفته است و اکنون ناسا قصد دارد قبل از این که فضانوردان خود را به این منطقه بفرستد، نیمه تاریک ماه را جست‌وجو و بررسی کند. ناسا اگر این ماموریت را با موفقیت به انجام برساند، به نخستین آژانس فضایی تبدیل می‌شود که توانسته انسان را به نیمه تاریک ماه بفرستد.

ناسا قبل از ارسال فضانوردان به ماه حداقل دو محموله را به قمر زمین ارسال خواهد کرد که نخستین محموله طی سال 2021 به ماه ارسال خواهد شد. یکی از محموله‌ها شامل سطح‌نورد و کاوشگر لونار ورتکس (Lunar Vertex) بوده که با فرود در منطقه Reiner Gamma کره ماه به بررسی اشکال مارپیجی آن خواهد پرداخت.

دانشمندان در خصوص ماهیت و چگونگی تشکیل این اشکال مارپیچی اطلاعی ندارند، اما بر این باورند که این اشکال با ناهنجاری‌های مرتبط با میدان مغناطیسی ماه ارتباط نزدیکی دارند. در همین راستا ناسا قصد دارد با ماه‌نورد ورتکس که به یک مغناطیس‌سنج مجهز است میزان دقیق مغناطیس سطح ماه را اندازه‌گیری کند. دانشمندان با اطلاعاتی که از این ماموریت به دست می‌آورند می‌توانند تشکیل اشکال مارپیجی ماه را درک کرده و در خصوص لایه‌های درونی و هسته ماه به اطلاعات مهمی دست پیدا کنند.

نیمه پنهان ماه

یکی دیگر از مقاصد برنامه‌ریزی شده ناسا در این ماموریت دهانه‌ی شرودینگر بوده که قطر آن حدود 318 کیلومتر است. ناسا لرزه‌نگار فارساید (Farside) را به این منطقه می‌فرستد؛ فارساید از دو لرزه‌سنج بهره می‌برد که با آنها می‌تواند نخستین اطلاعات از نیمه پنهان ماه را برای دانشمندان ناسا تهیه کند. دانشمندان با این داده‌ها تعداد دفعاتی که شهاب‌سنگ‌های کوچک به این منطقه برخورد کرده‌اند را متوجه خواهند شد و می‌توانند فعالیت‌های تکتونیکی ماه را بهتر درک کنند. در این دهانه محموله دیگری با نام LITMS ارسال خواهد شد که از ابزاری برای بررسی جریان دما و رسانایی الکتریکی بهره می‌برد.

گفتنی است نیمه پنهان ماه که به عنوان نیمه تاریک ماه نیز شناخته می‌شود به اندازه نیمه دیگر کره ماه، نور خورشید دریافت می‌کند، اما از روی سیاره زمین هیچ زمان قابل مشاهده نیست. این منطقه برای نخستین بار در سال 1959 توسط فضاپیمای لونا ۳ شوروی کشف شد. همچنین در سال 1968 فضانوردان آپولو 8 به نخستین انسان‌هایی تبدیل شدند که توانستند این نیمه از ماه را نیز ببینند. این نیمه ماه دارای منطقه کوهستانی و ناهموار متعددی بوده که فرایند فرود را سخت خواهد کرد، اما ناسا قصد دارد در سال 2024 نخستین انسان‌ها را به نیمه تاریک ماه بفرستد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*