ناسا پروژه ساخت ماه نشین اسپیس ایکس را متوقف کرد

پروژه ساخت ماه نشین اسپیس ایکس برای ماموریت بعدی ناسا، به دلیل اعتراض رقبای اسپیس ایکس به اهدای این پروژه به شرکت مورد نظر، متوقف شده است.

قرارداد آژانس فضایی آمریکا برای ساخت ماه نشین اسپیس ایکس به منظور سفر آینده فضانوردان ناسا به ماه، متوقف شده است؛ این پروژه تا رسیدگی به اعتراض رقبای اسپیس ایکس در مورد این مسئله که قرارداد مورد نظر به این کمپانی هوافضای خصوصی اعطا شده، ادامه نخواهد یافت.

حدودا اوایل ماه میلادی گذشته بود که خبر بستن قرارداد ناسا با اسپیس ایکس برای طراحی و ساخت یک ماه نشین منتشر شد. همان‌طور که می‌دانید، آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد تا سال 2024 فضانوردان خود را به ماه بفرستد و در جریان رسیدن به این هدف بزرگ، بخش مهمی از ماموریت به کمپانی جنجالی و فوق‌العاده موفق ایلان ماسک، یعنی اسپیس ایکس واگذار شده است.

قرارداد مربوط به این مرحله از ماجرا نوعی رقابت بین این کمپانی و دو شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) و دینتیکس (Dynetics) بود و طبق اطلاعات منتشر شده، این دو شرکت به تصمیم ناسا برای صدور اجازه ساخت ماه نشین اسپیس ایکس اعتراض کرده‌اند. گفته شده که فعلا ناسا از شرکت ایلان ماسک خواسته که در ساخت فضاپیمای مورد نظر دست نگه دارد و این‌طور که به نظر می‌رسد تا ماه آگوست آینده و رسیدگی به شکایت بلو اوریجین و دینتیکس، پروژه مورد نظر ادامه پیدا نمی‌کند.

توقف ساخت ماه نشین اسپیس ایکس

دفتر پاسخگویی دولتی (GAO) نهادی بوده که رقبای اسپیس ایکس اعتراض خود به برنده شدن این کمپانی در رقابت ناسا را در آن ثبت کرده‌اند. رویترز هم به تازگی اعلام کرده که در آخرین صحبت‌های بین آژانس فضایی آمریکا و شرکت ایلان ماسک، تصمیم بر این بوده که تا زمان اعلام نتایج بررسی‌های GAO در رابطه با این ماجرا در 4 آگوست آینده، کار ساخت ماه نشین مورد نظر متوقف شود.

ناسا پروژه ساخت ماه نشین اسپیس ایکس را متوقف کرد

شرکت بلو اوریجین متعلق به یکی از ثروتمندترین مردان جهان یعنی جف بزوس (jeff bezos)، اسپیس ایکس را متهم کرده که در بحث اکتشافات فضایی نوعی کنترل و دسترسی انحصاری به قراردادها و فرصت‌های موجود دارد. از طرف دیگر شرکت بزوس ادعا کرده که ناسا در آخرین لحظه به کمپانی ماسک این اجازه را داده که پروپوزال قرارداد خود را تغییر دهد و آن را متناسب با نیازهای آژانس فضایی آمریکا دست‌کاری کند. به ادعای بلو اوریجین، چنین فرصتی به رقبای دیگر داده نشده است.

تمامی این‌ها در حالی بوده که شرکت دینتیکس تاکنون در مورد ماهیت اعتراض خود به ماجرای ساخت ماه نشین اسپیس ایکس ساکت بوده و اطلاعاتی در این رابطه منتشر نکرده است. طبق اطلاعات موجود، اسپیس ایکس ماموریت دارد تا کار ساخت اولین ماه نشین طراحی و تولید شده توسط یک کمپانی خصوصی را انجام دهد. هزینه انجام چنین کاری حدودا 3 میلیارد دلار بوده و می‌توان گفت که ساخت این فضاپیمای یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماموریت سفر آینده ناسا به ماه خواهد بود.

دفتر پاسخگویی دولتی هم به سهم خود تایید کرده که دو شکایت رسمی در مورد قرارداد بین ناسا و اسپیس ایکس به ثبت رسیده و مسئولان این دفتر هم اکنون مشغول بررسی این شکایات هستند. از طرف دیگر توقف پروژه ساخت ماه نورد هم توسط این نهاد دولتی تایید شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*