دفاع نزدیک ال جی

سامانه دفاع نزدیک ال جی برای مقابله با موشک‌های ضد کشتی معرفی شد

سامانه دفاع نزدیک ال جی ساخت یکی از زیرمجموعه‌های این هلدینگ بزرگ کره‌ای است که مسئول حفاظت از ناوشکن نسل بعد نیروی دریایی کره جنوبی است.

کره جنوبی که ۹۹.۷ درصد از صادرات و وارداتش از طریق دریا انجام می‌گیرد، کشوری است که به امنیت دریایی وابستگی دارد و به همین دلیل نیروی دریایی‌اش یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین قواهای حاضر در آب‌هاست که وظیفه آن حفظ امنیت کره جنوبی و دفاع از خاک این سرزمین و قلمرو آبی آن در مقابل چین و کره شمالی است. این نیرو بسیار مجهز بوده و به شناورهای سطحی و زیرسطحی بومی مجهز است. تسلیحات این کشتی‌ها و زیردریایی‌ها همچون موشک کروز، ضد زیردریایی، ضد کشتی و موشک‌های پدافند هوایی نیز ساخت خود کره جنوبی هستند.

از آن‌جایی که امنیت دریایی برای این کشور صنعتی بسیار مهم است، همواره نیروی دریایی خود را در بالاترین سطح ممکن نگه می‌دارد. البته نیروی دریایی کره شمالی ابدا تهدیدی برای این کشور نیست، بلکه نگرانی اصلی کره جنوبی در دریا از بابت چین است. از این رو سئول تصمیم به تقویت بیش از پیش نیروی دریایی خود گرفته و مشغول ساخت ناو هواپیمابر است. همچنین جنگنده‌های چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل پنج آمریکایی F-35B لایتنینگ 2 – Lightning II که قابلیت نشست و برخاست عمودی دارند را نیز سفارش داده تا از روی ناو دست به عملیات بزنند.

این قوا همچنین مشغول کار روی نسل بعدی ناوشکن‌ و ناوچه‌های موشک انداز است که توسط هیوندای و دوو با مشارکت سامسونگ و ال جی ساخته می‌شوند. این کشتی‌های جدید، از ناو هواپیمابر گرفته تا ناوچه، همگی نیاز به سامانه‌های پدافندی و سپر موشکی برای دفاع در برابر موشک‌های ضدکشتی دشمن دارند.  این سامانه‌ها در چند لایه مختلف طبقه بندی می‌شوند. دوربردترین آن‌ها از موشک‌های پدافندی و کوتاه‌بردترین که حلقه آخر حفاظتی به شمار می‌رود از توپ خودکار با نواخت آتش بالا برای هدف قرار دادن موشک مهاجم استفاده می‌کند.

سامانه دفاع نزدیک که به آن سامانه دفاع نقطه‌ای نیز گفته می‌شود، همان آخرین لایه دفاعی هر شناور دریایی برای دفاع ضد موشک است. به بیانی دیگر اگر موشک موفق شود از سد پدافندهای موشکی گذر کند، این وظیفه سامانه دفاع نزدیک است که آن را نابود کرده و به عبارتی موشک نباید امکان گذر از آن را داشته باشد. کشورهای مختلفی این سامانه را طراحی و تولید می‌کنند که عبارت‌اند از آمریکا، روسیه، چین، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، هند، آفریقای جنوبی و هلند.

دفاع نزدیک ال جی

سامانه دفاع نزدیک لیگ نکس1

حال کره جنوبی نیز با سامانه دفاع نزدیک ال جی وارد باشگاه سازندگان چنین سامانه‌هایی شده و قرار است آن را روی شناورهای جدید خود نصب کند. این سامانه توسط زیرشاخه نظامی ال جی موسوم به LIG Nex1 طراحی و تولید شده است.

این سامانه یک توپ گتلینگ 7 لول 30 میلی‌متری با نواخت آتش 4200 گلوله در دقیقه دارد که یا مدل GAU‐8/A ساخت آمریکا و یا نمونه‌ای بومی خواهد بود که بر اساس آن ساخته می‌شود. این توپ که در خدمت نیروی دریایی کره جنوبی است، پیشتر در ساخت سامانه دفاع نزدیک گلکیپر ساخت هلند به کار رفته بود و کالیبر سنگینش علاوه بر تضمین نابودی هر پرتابه، امکان درگیری با اهداف دیگر نظیر هواگردهای با و بدون سرنشین و حتی شناورهای سبک را نیز می‌دهد. سامانه برای هدف یابی و کنترل آتش این توپ نیز 4 آنتن ثابت برای رادار آرایه فازی فعال با پوشش 360 درجه در کنار سامانه رهگیری و هدف‌گیری الکترو اپتیکال دارد. استفاده از چندین آنتن ثابت به جای یک آنتن متحرک سبب افزایش سرعت عملکرد و بقاپذیری بیشتر رادار می‌شود.

دفاع نزدیک ال جی

سامانه دفاع نزدیک هانوا

دیگر غول دفاعی کره جنوبی موسوم به هانوا تکوین (که پیشتر زیرشاخه نظامی سامسونگ بود) نمونه دیگری از این سامانه دفاع نزدیک را با طراحی پنهانکار و رادارگریز به نمایش گذاشت که از رادار، سیستم الکترواپتیک و توپ مشابهی بهره می‌برد و با داشتن سطح مقطع راداری کم، مناسب کشتی‌های پنهانکار است. هر دو نمونه معرفی شده علاوه بر قابلیت عملکرد تمام خودکار، حالت نیمه خودکار و دستی نیز دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*