بازگشت به شرایط پیش از پاندمی کرونا تا پایان 2022 طول می‌کشد

بشریت در سراسر دنیا به دنبال برگشتن به وضعیت زندگی به شرایط پیش از پاندمی کرونا بوده و در همین رابطه، مدیرعامل شرکت فایزر صحبت‌های نسبتا نگران کننده‌ای مطرح کرده است.

زندگی پیش از پاندمی کرونا شرایط بسیار مناسب‌تر و نرمال‌تری داشت. به همین دلیل بوده که بسیاری از مردم جهان بی‌صبرانه منتظر از بین رفتن این همه گیری مرگبار و ریشه‌کن شدن بیماری کووید 19 هستند. با این حال، به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی تا سال 2022 رخ نمی‌دهد.

با وجود توسعه واکسن‌های متعددی برای مقابله با کووید 19 و شروع واکسیناسیون گسترده در تعداد زیادی از کشورهای جهان، بسیاری از این مناطق وضعیت نزدیک‌تری به حالت عادی گذشته خود دارند.

البته هنوز زمان زیادی تا رسیدن کل دنیا به حالت عادی باقی مانده و مدیرعامل شرکت فایزر، آلبرت بورلا (Albert Bourla) هم می‌گوید که با وجود پیش رفتن شرایط جهانی به شکل کنونی، نباید تا پایان سال 2022 انتظار بازگشت به شرایط پیش از پاندمی کرونا را داشته باشیم. فایزر یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان واکسن کرونا بوده که محصولات آن در سراسر دنیا، برای ایمن کردن مردم در مقابل کووید 19 به کار گرفته می‌شود.

بورلا می‌گوید که اگر روند واکسیناسیون در دنیا با همین سرعت پیش رود، تا انتهای سال جاری میلادی کشورهای توسعه یافته جهان به حالت عادی خود باز خواهند گشت، اما کشورهای دیگر باید مدت زمان بیشتری را برای رسیدن به این وضعیت سپری کنند.

دنیا پیش از پاندمی کرونا

همان‌طور که می‌دانیم، واکسیناسیون مهم‌ترین عامل برای توقف پاندمی کووید 19 بوده و در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از شروع استفاده از واکسن‌های گوناگون در کشورهای مختلف جهان، آمار مرگ و میر و مبتلایان این مناطق به سرعت کاهش یافت. چنین مسئله‌ای کارایی شگفت‌انگیز داروها برای توقف این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی را نشان می‌دهد. با این تفاصیل، بورلا در مصاحبه‌ای با رسانه CNBC گفته که تنها تا انتهای سال 2022 میلادی حجم واکسن‌های تولیدی بشر به حدی می‌رسد که برای تمامی جمعیت سیاره کافی باشد.

بازگشت به شرایط پیش از پاندمی کرونا تا پایان 2022 طول می‌کشد

از آنجایی که اکثر واکسن‌های تولیدی تا به امروز در کشورهای توسعه یافته مصرف شده‌اند، برولا می‌گوید که این کشورها زودتر از سایرین به دنیای پیش از پاندمی کرونا باز می‌گردند و تنها ظرف چندین ماه دیگر، اثری از کووید 19 در آن‌ها باقی نخواهد ماند. با این وجود انتظار می‌رود که در اواخر سال جاری میلادی مقادیر بیشتری از داروهای ضد کرونا به سمت کشورهای در حال توسعه سرازیر شوند و این مناطق هم چندین ماه پس از واکسینه شدن کامل کشورهای توسعه یافته، به وضعیت بهینه از لحاظ مقابله با کووید 19 خواهند رسید.

کوواکس و کشورهای فقیر

انتظار می‌رود که سرعت واکسیناسیون در کشورهای فقیر به محض واکسینه شدن کامل کشورهای ثروتمند، افزایش یابد. در همین رابطه، بنیادهای جهانی معروفی از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال کار روی برنامه‌هایی مانند کوواکس (COVAX) هستند تا از این طریق، به کشورهای ضعیف‌تر خدمت‌رسانی کنند.

به عنوان مثال، ایالات متحده اخیرا اعلام کرد که 80 میلیون دوز واکسن کووید 19 را به برنامه کوواکس اهدا می‌کند تا اکثر حجم مورد نظر از طریق سازمان جهانی بهداشت به کشورهای فقیر رسانده شود. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرند که شرکت فایزر مشغول کار روی محصول دیگری بوده که با نام واکسن بوستر شناخته می‌شود؛ واکسن بوستر برای کسانی که یک سال از واکسینه شدن اولیه آن‌ها می‌گذرد، مناسب بوده و این افراد را در طولانی مدت در مقابل ویروس کرونا جدید ایمن می‌کند.

البته هنوز مشخص نیست که برای برگشت به وضعیت پیش از پاندمی کرونا استفاده از واکسن بوستر همانند واکسن‌های سالانه آنفولانزا الزامی خواهد بود یا خیر؟ با این حال نمی‌توان کتمان کرد که محصولات ساخت شرکت فایزر و یا کمپانی‌های داروی دیگر ایمنی بسیار خوبی را در مقابل ویروس کووید 19 ارائه می‌کنند و می‌توان برای محافظت از جان انسان‌ها در مقابل این بیماری مرگبار، به داروهای مورد نظر اعتماد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*