عرضه خودرو در بورس

وزیر صمت: با عرضه خودرو در بورس موافق نیستم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه این وزارتخانه طرح جدیدی را برای قیمت‌گذاری خودرو به مجلس ارائه داده گفت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفم.

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و کمیسیون صنایع مجلس نیز در حال کار روی جزئیات آن است، اما اجرای آن هنوز قطعی نیست. وی افزود البته با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستم؛ چراکه اجرای این طرح کار کارشناسی شده‌ای نیست.

ارائه طرحی بهتر از عرضه خودرو در بورس

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چه طرح پیشنهادی بهتر از عرضه خودرو در بورس برای متعادل‌سازی قیمت خودرو در نظر گرفته شده است عنوان کرد:

همکاری خوبی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی وجود دارد. از این رو وزارت صمت طرحی برای قیمت‌گذاری خودروها به مجلس ارائه داده است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافق است. بنابراین در انتظار فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمت‌ها بهتر شود. در این طرح خودروها به دو گروه خودروهای عمومی و غیر عمومی (مثلا خودرویی مانند دنا پلاس که مشابه دارد و علاوه بر شرکت خارجی مشابه آن را شرکت داخلی نیز تولید می‌کند) تقسیم می‌شود.

علیرضا رزم حسینی در ادامه افزود در خصوص جزئیات این طرح با شورای رقابت گفتگو کرده‌ایم و با مجلس در تعامل هستیم تا با اجرای این طرح شاهد تاثیر آن روی قیمت‌ها باشیم. وی تاکید کرد برای حل مشکلات قیمت‌گذاری خودرو می‌بایست در کنار تولید داخلی، واردات معقولی نیز به انجام برسد تا فضا رقابتی شده و با افزایش تولید قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه قیمت‌گذاری دستوری باعث افزایش تولید نمی‌شود اظهار کرد ظرفیت تولید خودرو در ایران بیش از 2 میلیون خودرو است و با این میزان تولید می‌توان به شکل کامل نیاز داخلی را تامین کرد. وی افزود البته در برخی اوقات تولید خودرو در کشور به 1 میلیون و 600 هزار دستگاه نیز می‌رسد که این موضوع به آن زمان بر می‌گردد که به دلیل نبود تقاضا برای خودرو به مشتریان وام پرداخت می‌شد.

علیرضا رزم حسینی در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو آزاد می‌شود یا خیر، بیان کرد شرایط تحریم باعث شده تا واردات خودرو قطع شود که به همین دلیل بازار خودرو رقابتی نیست. البته بر اساس برنامه بودجه سال 1400 همچنان واردات خودرو ممنوع خواهد بود، اما در این خصوص باید منتظر سیاست‌های دولت بعدی و تصمیم‌های آنها بمانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*