آموزش سئو

بهترین دوره آموزش سئو و تولید محتوا (تجربه یک کارشناس سئو)

تصور کنید شکارچی هستید، صبح بیدار می‌شوید. اسلحه‌های خود را جمع می‌کنید و راهی شکار می‌شوید. بعضی روزها با شکار برمی‌گردید و خانواده‌تان دلی از عزا در می‌آورند، سایر روزها دست خالی برمی‌گردید و خانواده‌تان گرسنه می‌مانند. هر روز فشاری برای موفقیت در شکار روی دوشتان است. جنگی همیشگی.

حال فرض کنید که کشاورزید، بذر می‌کارید و منتظر درو می‌شوید. در طول این مدت از آن‌ها نگهداری می‌کنید و پرورششان ­­­می‌دهید. آنها را آب می‌دهید و مراقبشان هستید تا وقتی آماده شدند، شروع به درو کنید.

اگر من بخواهم به عنوان یک کارشناس سئو، حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کنم را به کسی توضیح دهم قطعا این کار را با این داستان شروع می‌کنم.

سئو؛ ایده‌پردازی، تدوین استراتژی، اجرا و صبر است. دقیقا همان کارهایی که یک کشاورز در طول فعالیت خود، مدام آن را انجام داده و هر بار در پی اصلاح و بهبود عملکرد خود است تا به محصول بیشتر و نتایج بهتری برسد. سئو، طی کردن فرایندی آرام و البته چالش برانگیز و جذاب برای رسیدن به نتایج فوق‌العاده‌ست. اثری که تا ابد در بین صفحات گوگل نقش خواهد بست و شما و کسب و کارتان را از سایر رقبا متمایز خواهد کرد.

اگر شما دانشجویید و به دنبال یادگیری یک مهارت خاص و کاربردی هستید، کارآفرینید و یا مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارید و می‌خواهید با ورود به بازاردیجیتال و فروش آنلاین، کانال‌های مالی خود را افزایش دهید. این مقاله برای شما نوشته شده است.

در این مقاله من می‌خواهم به صورت خلاصه تعاریف مهم و کلیدی سئو را برای شما توضیح دهم تا با هم به یک زبان مشترک برسیم، سپس با توضیح وظایف یک کارشناس سئو و بازار کاری که پیش روی متخصصان سئوست، معیارهایی که شما برای انتخاب دوره آموزش سئو و تولید محتوای استاندارد باید به آن توجه کنید را برای شما شرح داده و در آخر توصیه و تجربه شخصی خودم را در مورد دوره آموزش سئو با شما در میان بگذارم و به سوالات احتمالی شما با کمال میل پاسخ دهم.

سئو (SEO) یا بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

واژه (SEO)  که مخفف عبارت search engine optimization می‌باشد و در زبان فارسی به اختصار سئو نامیده می‌شود، مجموعه فعالیت‌هایی است که شما برای بهبود رتبه یک سایت در نتایج گوگل تحت جستجوی کلمات کلیدی مشخص انجام می‌دهید.

چرا موتور جستجوی گوگل؟ به دلیل اینکه بیش از ۹۰٪ از جستجوهای روزانه در سراسر جهان از طریق این جستجوگر انجام می‌شود و خب طبیعی است که ما به عنوان قلب تپنده تیم مارکتینگ باید سعی کنیم طبق قوانین و الگوریتم‌های این موتور جستجو کار کنیم.

یک کارشناس سئو چه کارهایی انجام می‌دهد؟

یک متخصص سئو یا سئومستر وظیفه بهینه‌سازی صفحات سایت از مباحث تکنیکال گرفته تا سرعت سایت، موبایل فرندلی بودن، بهینه سازی محتوایی، لینک سازی و… را بر طبق قوانین و معیارهای گوگل بر عهده دارد که توضیح هر کدام از این بخش‌ها و وارد شدن به جزئیات آن خارج از این مقاله است. ولی اگر شما علاقه مند به مطالعه و یادگیری بیشتر در حوزه سئو هستید توصیه می‌کنم از مقالات سئو این وبسایت استفاده کنید.

بازار کار سئو در ایران و جهان چگونه است؟

همانطور که مایکروسافت در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی به این موضوع اشاره کرد سئو شغل دهه پیش روی ماست. در کشور ما نیز به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها مجاب شدند که باید برای بقای خود در بازار داخلی و بهبود فروش محصولات و خدمات خود وارد فضای آنلاین شوند که این مهم، قطعا بدون سئو میسر نخواهد بود.

بازار کار سئو در ۶ سال گذشته بسیار در کشور ما پر رونق بوده و بسیاری از شرکت‌ها همچنان در پی جذب نیروهای جوان، کاربلد و با پشتکارند و برای این جایگاه شغلی بودجه‌های قابل توجهی نیز تخصیص داده‌اند. از طرفی شما می‌توانید با دانش سئو وبسایت شخصی خودتان را در موضوعی که به آن علاقه دارید و یا به رشته تحصیلی شما مرتبط است راه اندازی کرده و به صورت فریلنس درآمد ریالی و دلاری (ادسنس و پروژه‌های خارجی) داشته باشید.

آموزش سئو

برای یادگیری سئو از کجا شروع کنم؟

برای آموزش سئو شما چند راه اساسی پیش روی خود دارید:

  • خرید پکیج‌های آموزش سئو
  • مطالعه مقالات سئو و داکیومنت‌های معتبر
  • استفاده از منابع رایگان آموزش سئو مثل کورسرا، یوتوب و …
  • شرکت در دوره‌های آموزش سئو آنلاین و حضوری

استفاده از پکیج‌های آموزشی در بسیاری از حوزه‌ها مثل برنامه نویسی بسیار گزینه خوبی است و من خودم، خیلی از مهارت‌هایی که تا الان کسب کرده‌ام را مدیون این منابع از پیش تهیه شده و با کیفیت هستم.

اما ایراد بزرگی که این روش در آموزش سئو دارد این است که دانش سئو روز به روز در حال تغییر است. برای مثال، آنچه من یک سال پیش از سئو می‌دانستم و با آن یک وبسایت را در نتایج گوگل در صفحه یک قرار می‌دادم، در حال حاضر کم اعتبار شده و شاید با آپدیت‌های بعدی الگوریتم‌های گوگل نیز فعالیت غیر مجاز و اسپم شناخته شود!

گرچه اصول سئو به ندرت تغییر پذیرند و مفاهیم اساسی هیچ گاه تغییر نمی‌کنند اما سئو جدای از این اصول، مجموعه‌ای از ترفندها و نکات ریز و تخصصی است که با نبض الگوریتم‌های گوگل تغییر می‌کند. به همین دلیل من به عنوان یک کارشناس سئو استفاده از پکیج‌های آموزشی را به شما توصیه نمی‌کنم.

مطالعه ژورنال‌های سئو و استفاده از منابع رایگان خارجی نیز سه ایراد اساسی دارند؛ یک این که شما در صورت برخوردن به مشکل یا سوال خاص، منبعی مشخص برای رفع ایرادات خود ندارید دو اینکه سئو انگلیسی در بسیاری از موارد با آنچه که ما در سئو فارسی انجام می‌دهیم متفاوت است. و خیلی از ترفندهایی که ما برای وبسایت‌های فارسی زبان انجام می‌دهیم عملا در سئو انگلیسی اسپم بوده و موجب پنالتی سایت شما می‌شود. آخرین مورد نیز پیوستگی مطالب و روند آموزشی است که در این منابع هدف قرار نگرفته و شما به عنوان یک دانشجو ممکن است در این مسیر بارها و بارها گمراه شوید و در انتها از همه چیز بدانید و هیچ ندانید.

به نظر من شما به عنوان یک کارشناس سئو در هر سطحی که هستید باید مقالات سئو را به صورت منظم مطالعه کنید، ویدئوهای آموزشی و کورس‌های انگلیسی را دنبال کنید و عمق دانش خودتان را هر روز بیشتر کنید. اما این منابع برای شروع آموزش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. پس زمان خود را در این مسیر اتلاف نکنید.

کلاس آموزش سئو و تولید محتوا

اگر به دنبال آموزش سئو و تولید محتوا به صورت اصولی و استاندارد هستید به شما توصیه می‌کنم از دوره‌های آموزشی که متخصصین سئو برگزاری آن را بر عهده دارند استفاده کنید. برای این کار کافی است در گوگل کلماتی از قبلی دوره اموزش سئو تخصصی را جستجو کرده و با بهترین برگزار کننده‌های این دوره‌ها آشنا شوید.

اما قبل از اینکه دست به انتخاب نهایی بزنید به شما توصیه می‌کنم چند فاکتور مهم را در انتخاب دوره سئو در نظر بگیرید:

معیارهای انتخاب بهترین دوره آموزش سئو

سرفصل‌های آموزش سئو و تولید محتوا

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در انتخاب دوره آموزش سئو باید به آن توجه کنید، بحث سرفصل‌های آموزشی است.

اگرچه بسیاری از دوره‌های آموزش سئو، اصول و قواعد سئو را به صورت کامل پوشش می‌دهند اما معمولا برخی از سرفصل‌ها در کلاس‌ها به دلیل پیاده سازی زمان بر به طور کامل مورد بررسی قرار نمی‌گیرند، برای همین قبل از انتخاب دوره حتما به این موضوع دقت کنید. برای سنجش این معیار مهم نیز به شما توصیه می‌کنم موارد زیر در انتخاب دوره در نظر داشته باشید:

  • آشنایی با سئو و مفاهیم مقدماتی
  • آشنایی با سئو CMSها (نه فقط وردپرس!)
  • سئو تکنیکال
  • استراتژی سئو و Keyword Research
  • تولید محتوا
  • سئو خارجی و لینک سازی
  • الگوریتم‌های گوگل
  • ابزارهای سئو
  • SEO softskills

پروژه محور بودن آموزش سئو

یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی که در انتخاب کلاس آموزش سئو و تولیدمحتوا باید به آن دقت کنید، بحث عملی بودن دوره و تعریف پروژه‌های واقعی برای پیاده‌سازی آموخته‌ها و ارزیابی نهایی می‌باشد. گرچه بسیاری از دوره‌های آموزش سئو، این موضوع را در نظر دارند اما کیفیت این پروژه‌ها و سخت گیری مثبت اساتید برای قرار دادن شما در مسیر درست، موضوعی است که تعداد کمی از برگزارکننده‌های دوره‌های آموزشی به آن توجه می‌کنند. یادتان باشد که یک پروژه استاندارد پروژه‌ای است که بتوان آن را به عنوان یک نمونه کار موفق در رزومه لحاظ کرد.

فرصت کارآموزی سئو

حتی اگر شما سئو را به خوبی آموزش ببینید و در پروژه‌های پایانی خود موفق باشید، بدون نمونه کار ورود شما به بازار کار کمی مشکل است. برای همین، اخذ مجوز برای گذراندن دوره کارآموزی مهم‌ترین کاری است که شما می‌بایست پس از اتمام آموزش خود در پی آن باشید.

اینکه در چه شرکتی مشغول به فعالیت می‌شوید موضوع مهمی است، برای همین باید در رابطه با این موضوع با وسواس عمل کنید. یکی از تمهیداتی که برخی از آکادمی‌های برگزارکننده دوره‌های آموزش سئو برای دانشجویان در نظر می‌گیرند، برگزاری دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان ممتاز در خود مجموعه و معرفی دانشجویان برتر به شرکت‌های معتبر است. پس این موضوع را نیز در انتخاب دوره سئو اکیدا در نظر داشته باشید.

ارائه مدرک معتبر

یکی دیگر از دغدغه‌های دانشجویان بحث اعتبار مدرک و قابل ترجمه بودن آن است. به شما توصیه می‌کنم ادعای برخی از مجموعه‌ها مبنی بر ارائه گواهی قابل ترجمه را باور نکنید، تنها مدارکی که دارای این امتیاز ویژه هستند، مدارک دانشگاهی و آکادمیک هستند و لاغیر.

اما بحث اعتبار مدرک در ایران برای شرکت‌های مختلف، اصولا بر اساس خوشنامی موسسه در دوره‌های آموزشی، اعتبار استاید و خروجی‌های موفق دوره می‌باشد. پس سعی کنید در انتخاب دوره آموزشی به اعتبار آکادمی مربوطه و مقبولیت آن در بازار کار دقت کنید.

به جز موارد فوق، شما می‌بایست مواردی همچون: برنامه ریزی منسجم برای ارائه مطالب، دسترسی به منابع آموزشی، جلسات پرسش و پاسخ، قیمت و شرایط پرداخت مناسب و … را نیز در نظر داشته باشید.

آموزش سئو

بهترین دوره آموزش سئو

من سئو را چند سال پیش به صورت حرفه‌ای شروع کردم و در این مدت سعی کردم همواره دوره‌های مختلف آموزش سئو را رصد کنم، تا آنجا که برایم مقدور است در سمینارها، وبینارها و جلسات پرسش و پاسخ کارشناسان سئو شرکت کنم و همیشه خودم را به‌روز نگه دارم.

در این مدت، یکی از بهترین دوره‌های آموزش تخصصی سئو که نظرم را بیش از سایر دوره‌ها به خود جلب کرد، دوره آموزش سئو آکادمی آمانج بود.

طبق گفتگویی که من با مدیریت مجموعه آمانج داشتم این آکادمی به دلیل عدم امکان پیش‌بینی وضعیت بحران کرونا و همراهی هرچه بیشتر با عزیزانی که توانایی حضور در کلاس‌های حضوری را ندارند برای برگزاری آموزش غیر حضوری و آنلاین پیش قدم شده و به برگزاری دوره‌های آموزش آنلاین سئو در یک سال اخیر اقدام کرده است.

این دوره آموزش سئو و تولید محتوا در شرایط کنونی به صورت آنلاین برگزار شده و تمامی مطالب همراه با وبینارهای تعاملی، ویدئوهای آموزشی، جلسات منظم پرسش و پاسخ و انجام پروژه‌های عملی به دانشجویان آموزش داده می‌شود و دانشجویان برتر نیز برای گذراندن دوره کارآموزی پیشرفته دعوت به همکاری می‌شوند.

دوره‌های آموزش سئوآنلاین مانند دوره‌های حضوری برای بازدهی هرچه بیشتر دانشجویان دارای ظرفیت محدود است. برای همین اگر شما هم به دنبال یک دوره جامع آموزش سئو هستید و می‌خواهید به عنوان یک متخصص حرفه ای وارد بازارکار شوید می‌توانید اینجا کلیک کنید و از طریق کد amanjseo از ۳۰٪ تخفیف ویژه نیز بهره‌مند شوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ممنون بابت محتوای خیلی خوبتون….
    برای گذراندن دوره آموزش سئو مردد بودم ولی با راهنمایی شما تمام ابهاماتم رفع شد. سپاس