توقیف دامنه اینترنتی

توقیف دامنه اینترنتی چندین سایت ایرانی از جمله سایت‌های صداوسیما توسط آمریکا + واکنش ایران

در پی اعلام خبر توقیف دامنه اینترنتی چندین سایت ایرانی از جمله سایت‌های صداوسیما توسط وزارت دادگستری آمریکا، صداوسیما بیانیه‌ای صادر کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا رسما اعلام کرد دامنه اینترنتی 36 وبسایت ایرانی و وابسته به ایران به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده مسدود می‌شود. بیشتر این وبسایت‌ها مربوط به شبکه های صداوسیما هستند که این اتفاق واکنش ایران و صداوسیما را نیز در پی داشته است. به عنوان مثال برای ورود به سایت های شبکه های تلویزیونی پرس تی وی، العالم و سایت المسیره متعلق به حوثی‌های یمن، تصویری به نمایش درمی‌آید که روی آن نوشته شده دسترسی به این سایت‌ها به دلیل مصادره دامنه‌های آنها توسط آمریکا امکان‌پذیر نیست.

توقیف دامنه اینترنتی

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد این سایت‌ها با حکم دادگاه و به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده‌اند. همچنین در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا یادآوری شده که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی تشخیص داده که متحدان سپاه پاسداران ایران نمی‌توانند خدماتی مانند دامنه‌ها را در آمریکا بدون مجوز دریافت کنند. تمرکز ایران بر روند انتخابات ایالات متحده و تلاش‌های نامتعارف جهت ایجاد اختلاف بین رای دهندگان از طریق انتشار اطلاعات نادرست از دیگر دلایل مسدودسازی دامنه اینترنتی سایت های صداوسیما اعلام شده است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین مدعی شده ساختارهای دولت ایران که ظاهرا به عنوان سازمان‌های خبری و رسانه‌ای مبدل شده‌اند، می‌خواهند روند دموکراتیک را در آمریکا تضعیف کنند.

محکومیت توقیف دامنه اینترنتی سایت های ایرانی

پس از این اتفاق، ایران این اقدام آمریکایی‌ها را محکوم کرد و آن را نقض کننده آزادی بیان و حمله به رسانه‌های آزاد دانست. شاهرخ نظامی، سخنگوی هیات نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل در خصوص مسدودسازی دامنه برخی از وبسایت های ایرانی از جمله سایت های صداوسیما گفت آمریکا در تلاش است با یک اقدام غیر قانونی و زورگویانه، مانع آزادی بیان شود و این مساله را از مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم.

صداوسیما نیز درباره توقیف دامنه اینترنتی سایت های ایرانی وابسته به خود توسط وزارت دادگستری آمریکا بیانیه‌ای صادر و آن را محکوم کرد. متن کامل بیانیه روابط عمومی رسانه ملی به شرح زیر است:

رسانه ملی، اقدام آمریکا در توقیف دامنه اینترنتی رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از رسانه‌های محور مقاومت را مصداق بارز نقض فاحش آزادی بیان و حمله به رسانه‌های آزاد و مستقل می‌داند و به شدت محکوم می‌کند.

اقدام وزارت دادگستری آمریکا در توقیف دامنه وبسایت‌های شبکه‌های خبری پرس تی وی، العالم، الکوثر و المسیره که با توسل به بهانه‌های واهی، غیر منطقی و کذب صورت گرفته، مبین منش استکباری واشنگتن و نقض فاحش و بی اعتنایی عامدانه به قواعد بین‌الملل و نظام بین‌المللی است.

طی دو سال اخیر شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب هم به بهانه‌های واهی و در رفتارهایی مغایر با پروتکل‌ها و قوانین بین‌المللی در حوزه آزادی بیان، حساب‌های شبکه‌های بین‌المللی مقاومت را مسدود و محدودیت‌های بسیار شدیدی بر شبکه‌های مقاومت در فضای مجازی تحمیل کرده‌اند.

سازمان صداوسیما با بسیج همه امکانات فنی و حقوقی خود در برابر این حرکت مذبوحانه ایالات متحده آمریکا با ارائه نشانی‌های جدید در دامنه دات آی آر، ضمن تلاش برای جلوگیری از قطع دسترسی مخاطبان به دامنه‌هایی که واشنگتن به شیوه‌ای زورگویانه توقیف کرده است، برای جلوگیری از مانع‌تراشی آمریکا در برابر دسترسی آزاد به اطلاعات، از مجاری قانونی و مراجع ذی‌صلاح ملی و بین‌المللی احقاق حقوق رسانه ملی را که نماینده ملت بزرگ ایران است، پیگیری خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. نفرت پراکنی و تولید محتوای کذب و نادرست و گمراه کردن با اخبار جعلی آزادی بیان حساب نمیشه، نمونه بارز رفتار غیراخلاقی می باشد. بنابراین صداوسیما بهتره رویکرد خودش رو عوض کنه و از به کار بردن لفظ آزادی بیان پرهیز کنه

  2. ازادی بیان…خخخخخخخخخخخ
    جان مادرت از چیزی صحبت کن که تو کشور خودت باشه
    دمت گرم آمریکا….این شبکه های دوزاری و …. حقشونه تحریم بشن
    زنده باد آمریکا
    گجت نیوز عزیز ثبت کن…ممنون

  3. یه مشت ساندیس خور 💩💩 ریختن اینجا عرعر زیادی میکنند خجالت بکشید از بس پاچه خوری این دولت رو کردید یه وقت کم نیارید

  4. تصور کنید آمریکایی که از شبکه العالم میترسه میخاد نظم نوین جهانی تشکیل بده
    قطعا آخرین نفسهای هژمونی آمریکا را داریم میبینیم..

  5. حتما شایعه ست وگرنه اونا که مخالف آزادی بیان نیستن و حکومتشون بر اساس دموکراسی …باور نکنید

  6. ایولا آمریکا دمش گرم که این صداوسیمای 💩💩 مذور را حسابی گوشی مالی داد 🤞🤞👌👌

  7. الموت لأمریقا Death To usa مرگ بر امریقا