جلوگیری از پیری

محققان: راهکاری برای جلوگیری از پیری وجود ندارد

محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند داروهای ضد پیری بر خلاف تبلیغات گسترده تاثیرگذار نیستند و در حقیقت راهی برای جلوگیری از پیری وجود ندارد.

امروزه در بازار داروهای متعددی برای جوانسازی و به عبارت دیگر داروهای ضد پیری به فروش می‌رسند و مشتریان زیادی نیز دارند، اما محققان اعلام کردند برخی از این داروها نه تنها باعث جوانسازی بافت‌های بدن نمی‌شوند، بلکه برای مصرف‌کنندگان عوارض خطرناکی را به همراه خواهند داشت. در واقع بسیاری از افراد به دنبال روشی برای جلوگیری از پیری هستند و همین استقبال شدید باعث شده است تا طبق آمار شرکت استاتیستا (Statista) فقط در سال 2020 ارزش بازار جهانی داروهای ضد پیری به حدود 58.5 میلیارد دلار آمریکا برسد.

این در حالی است که بارها کارشناسان اعلام کردند فروش داروهای ضد پیری یک نوع کلاهبرداری است، اما هر ساله به تعداد مصرف‌کنندگان این داروها افزوده می‌شود. در همین راستا بررسی جدید گروهی از دانشمندان 14 کشور مختلف نشان می‌دهد تمام روش‌ها و داروهای ضد پیری یک نوع فریب و تقلب آشکار است. این دانشمندان در بررسی‌های خود فرضیه نرخ ثابت پیری را مورد آزمایش قرار دادند؛ فرضیه‌ای که حاکی از آن است یک انسان در بزرگسالی دارای نرخ پیری ثابت بوده و این نرخ با اقدامات ضد پیری کاهش پیدا نمی‌کند. مطالعه این محققان اخیرا در مجله Nature Communications منتشر شده است.

جلوگیری از پیری غیر ممکن است

در گزارش این محققان آمده نتایج مطالعات تاییدی بر فرضیه نرخ ثابت پیری است؛ یعنی برای کند کردن روند پیری در انسان محدودیت‌های بیولوژیکی وجود دارد. به بیانی دیگر نمی‌توان از پیر شدن جلوگیری کرد. البته می‌توان امید به زندگی را با عوامل محیطی مناسبت افزایش داد، اما باز هم انسان پیر شده و مرگ را تجربه خواهد کرد.

خوزه مانوئل آبرتو (José Manuel Aburto) از مرکز علوم جمعیتی لوورهالم دانشگاه آکسفورد در این خصوص بیان کرد نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد امید به زندگی در سال‌های گذشته بسیار پایین بود و به همین دلیل بسیاری از مردم در سنین جوانی جان خود را از دست می‌دادند، اما اکنون به دلیل پیشرفت علم پزشکی، اجتماعی و محیطی شاهد افزایش امید به زندگی هستیم و به همین دلیل مردم بیشتر از قبل عمر می‌کنند، اما این تغییرات به این معنا نیست که توانستیم راهکاری برای جلوگیری از پیری پیدا کنیم. در واقع با وجود اینکه حوزه پزشکی به میزان چشمگیری پیشرفت کرده است، اما همچنان محققان نمی‌توانند محدودیت‌هایی که بر سر جلوگیری از پیری وجود دارد را برطرف کنند.

آبرتو در ادامه گفته‌های خود بیان کرد ما در مطالعات خود داده‌های تولد و مرگ انسان‌ها و نخستین سانان غیر انسانی را مورد مقایسه قرار دادیم که نتایج این مقایسه نشان می‌دهد الگوی کلی مرگ و میر در تمام آنها یکسان است؛ یعنی عوامل بیولوژیکی باعث کنترل طول عمر می‌شوند و هرچه عوامل محیطی را توسعه دهیم، باز هم نمی‌توان راهکاری مطمئن و موثر برای جلوگیری از پیری پیدا کرد. گفتنی است محققان و دانشمندان متعددی از سالیان گذشته تا به امروز در تلاشند تا با استفاده از قدرت ژنومیک و هوش مصنوعی راهکاری را برای جلوگیری از پیر شدن یا معکوس کردن روند پیری پیدا کنند، اما تاکنون ناموفق بوده‌اند. البته ممکن است در آینده تلاش این محققان نتیجه دهد و شاهد راهکار موثری برای کاهش روند پیری باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*