عمر انسان

محققان حداکثر عمر انسان را 150 سال اعلام کردند

محققان سنگاپوری موفق به ساخت یک اپلیکیشن پیش‌بینی عمر شدند که نشان می‌دهد عمر انسان هیچ وقت به بیش از 150 سال نخواهد رسید.

متخصصان زیست‌شناسی و بیوفیزیک سنگاپور با در اختیار قرار دادن تعداد زیادی از داده‌های مربوط به DNA و اطلاعات پزشکی صدها هزار داوطلب در بریتانیا و آمریکا موفق به ساخت اپلیکیشنی بر پایه هوش مصنوعی شدند که به واسطه اطلاعات ساده کاربران می‌تواند حداکثر طول عمر و سن بیولوژیکی افراد را به صورت تقریبی مشخص کند. محققان این اپلیکیشن را با نام GeroSense برای گوشی‌های آیفون عرضه کرده‌اند.

عمر انسان به بیش از 150 سال نخواهد رسید

محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند میزان عمر انسان به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ نخستین عامل همان سن بیولوژیکی انسان بوده که با میزان استرس، سبک زندگی و بیماری‌ها مرتبط است. عامل دوم نیز تاب‌آوری بوده که بیانگر میزان توانایی هر انسان در بازگشت به حالت طبیعی پس از تجربه یک بیماری و مشکل بزرگ است. این نتایج که طبق نمونه‌های خون از دو بررسی مختلف DNA به دست آمده نشان می‌دهد حداکثر عمر انسان 150 سال است که البته این رقم دو برابر متوسط طول عمر فعلی افراد در انگلستان محسوب می‌شود.

محققان با ابزار DOSI می‌توانند سن، بیماری و سبک زندگی فرد را مورد بررسی قرار داده و میزان تاب‌آوری یا همان میزان توانایی بهبود پس از آسیب یا بیماری را مشخص می‌کنند. در همین رابطه دکتر تیم پیرکوف (Tim Pyrkov)، محقق اصلی این مقاله از شرکت بیوتکنولوژی Gero مستقر در سنگاپور عنوان کرد به واسطه اپلیکیشن GeroSense می‌توان میزان تاب‌آوری را طبق فعالیت‌های فیزیکی محاسبه کرد. وی افزود با این اپلیکیشن دریافتیم میزان تاب‌آوری بدن انسان در حدود سن 120 تا 150 سالگی از بین می‌رود.

این محققان اعلام کردند در گذشته بر این باور بودیم سلول‌های پیر یا زامبی راز دستیابی به جوانی را در خود دارند؛ چراکه این سلول‌ها در پیری همواره زنده هستند و فقط کارایی خود را از دست می‌دهند. این سلول‌ها در تمام موارد بدن از آرتروز تا آلزایمر نقش دارند. البته مدت عمر انسان در گذشته بین 20 تا 40 سال بود، اما اکنون این میزان در انگلستان به 80 و در آمریکا به 78 سال افزایش پیدا کرده است.

از عواملی که به میزان چشمگیری در افزایش متوسط طول عمر انسان نقش دارند می‌توان به تغذیه مناسب، دسترسی به آب تمیز، بهداشت بیشتر و استفاده از علم پزشکی اشاره کرد. محققان بر این باورند که در آینده می‌توان با دستکاری ژنتیکی و محدود کردن کالری و دارو عمر انسان را افزایش داد، اما این افزایش عمر دارای محدودیت بوده و حداکثر سن انسان هیچ وقت بیشتر از 150 سال نخواهد بود.

طبق این مطالعه که در در مجله Nature Communications منتشر شده میزان تاب‌آوری نقش زیادی در عمر انسان دارد که هنگام رسیدن سن فرد به 120 تا 150 سال از بین می‌رود و حتی اگر فرد بیماری مزمن هم نداشته باشد، باز هم این تاب‌آوری با افزایش سن کاهش پیدا خواهد کرد. البته در حال حاضر محققان موفق به ساخت یک ابزار پوشیدنی شدند که می‌تواند میزان تاب‌آوری افراد را بررسی کند، نتایج این بررسی‌ها حاکی از آن است تعداد افرادی که با افزایش سن میزان تاب‌آوری آنها از بین می‌رود با روند صعودی در حال افزایش بوده و این میزان هر 8 سال به دو برابر افزایش می‌یابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام
    تقصیر هوش مصنوعی نیست اگر کسی آزمایش خون یارو را به همه تعمیم دهد
    نرم‌افزار زبان‌بسته چطوری حالیش کند: صاحب این خون نمیتواند بیش از 150 سال عمر کند، نه کس دیگر!
    بدیهی است اگر سبک زندگی متفاوت از عموم مردم باشد: کار، تغذیه و احساسات بهتری داشته و از خطرات و خطاها (فیزیکوشیمیائی/ روان‌تنی) اجتناب ورزد، البته میتواند عمر بیشتری از خدا بگیرد.
    پیمبر اکرم (ص): مَوْتُ الْإنْسانِ بِالذُّنوبِ أَكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالْأَجَلِ وَ حَياتُهُ بِالْبِرِّ أَكْثَرُ مِنْ حَياتِهِ بِالْعُمُرِ [مکارم الأخلاق1 ص362] مرگ آدمی با گناهان بیش از مرگش با اجل است و زندگیش با نیکی بیشتر از زندگی با عمر اوست
    و السلام

  2. محققان رسمأ بیجاکردن ما آدم داشتیم همین 30 سال پیش 170 وخورده ای سال عمرکرده