طرح فضای مجازی

نماینده مجلس: استفاده از فیلترشکن ممنوع نیست و پیام رسان‌ها مسدود نمی‌شوند

نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح فضای مجازی اعلام کرد استفاده از فیلترشکن ممنوع نیست و پیام رسان‌ها مسدود نمی‌شوند.

سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی اعلام کرد بر خلاف خبرهایی که در فضای مجازی منتشر شده، ما در این طرح استفاده کاربر از فیلترشکن را جرم تلقی نکرده‌ایم و کاربر می‌تواند از فیلترشکن استفاده کند. وی افزود موضوع مسدودسازی پیام رسان‌ها نیز در این طرح مطرح نشده است، در واقع هدف ما چاره‌جویی و ضابطه‌مندی پلتفرم‌های داخلی و خارجی است.

تکذیب شایعه‌های پیرامون طرح فضای مجازی

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تکذیب شایعه‌هایی که در خصوص قطع دسترسی به شبکه‌های اجتماعی برای بسیاری از افراد جامعه مطرح شده گفت بر خلاف این شایعه‌ها که در فضای مجازی منتشر شده باید بگویم ما در این طرح به تقویت شبکه های اجتماعی برای تولیدکننده‌ها و کسب‌وکارهای داخلی توجه ویژه‌ای داشتیم و در این راستا بانک مرکزی را ملزم کرده‌ایم تا برای تراکنش‌های مالی در ارتباط با تسهیل فعالیت پلتفرم‌های داخلی مجوز صادر کند.

یزدی‌خواه با اعلام اینکه نسخه اولیه این طرح منسوخ شده و حواشی مطرح شده ناشی از برداشت نسبت به نسخه اولیه آن است، گفت:

نسخه اولیه طرح، ماه‌ها قبل بارگذاری شده بود، اما نمایندگان بعد از آن طرح را در کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور کارشناسان بیش از صدها ساعت بررسی و تکمیل کردند که این نسخه تکمیلی بارگذاری نشد. با این حال حتی در صورت تصویب کلیات این طرح، جزئیات آن مجددا با حضور افراد صاحب نظر و در راستای استفاده بهینه از این فضا بررسی خواهد شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه بیان کرد کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی، اندونزی، استرالیا، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در حوزه فضای مجازی قوانین مشخصی را در نظر گرفته‌اند. وی افزود فضای عمومی جامعه بسیاری از اتفاقات در فضای مجازی را نمی‌پسندد و نباید در این فضا اقدامات خلاف نظیر قمار، اقدامات تروریستی، جعل اخبار، تضعیف بنیاد خانواده و حرکات و گفتارهای خلاف شرع و عرف جامعه انجام شود.

استفاده از فیلترشکن جرم نیست

یزدی‌خواه با اعلام این که مهم‌ترین هدف این طرح کمک به کاربران در استفاده مطلوب از فضای جامعه است، گفت ما استفاده از فیلترشکن را جرم نداسته‌ایم؛ در واقع در این طرح فقط موسسه‌ها و شرکت‌هایی که بدون مجوز فیلترشکن تولید می‌کنند، مجرم هستند و برای مصرف‌کنندگان آن جرم محسوب نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*