رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی؛ صدرنشینی سیگنال!

این روزها پیام رسان‌های زیادی وجود دارد. حال در این مطلب قصد داریم به رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی بپردازیم.

با رونمایی iOS 14.5 و iPadOS 14.5 از سوی اپل، شاهد سیاست‌های جدیدی برای دسترسی‌های برنامه‌ها هستیم. در این نسخه از سیستم عامل اپل، کاربر می‌تواند ببیند هر اپلیکیشن چه میزان دسترسی به حریم خصوصی دارد. همچنین توسعه دهندگان برای ارائه تبلیغات هدفمند خود، باید از کاربر اجازه کسب کنند و کاربر می‌تواند دسترسی لازم را ندهد.

این موضوع با مخالفت شرکت‌هایی مانند فیسبوک مواجه شد. شبکه اجتماعی مارک زاکربرگ که دسترسی زیادی به اطلاعات کاربران دارد، فورا یک کمپین تبلیغاتی علیه اپل راه انداخت و ادعا کرد این اقدام اپل، به شرکت‌های کوچک‌تر آسیب خواهد رساند. دلیل این موضوع هم عدم نمایش تبلیغات شخصی به کاربران فیس بوک آیفون و آیپد است. پیش از این نیز فیس بوک کاربران آی او اس را تهدید کرده بود که در صورت عدم اجازه دسترسی به داده‌ها، ممکن است فیسبوک و اینستاگرام را پولی کند.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

اگر حریم خصوصی برای شما مهم باشد، احتمالا علاقه دارید که بدانید محبوب‌ترین پیام رسان‌های جهان، چه مقدار داده خصوصی از شما و افراد نزدیک‌تان جمع آوری می‌کنند.

به سراغ محبوب‌ترین پیام رسان‌ها در اپ استور برویم. معیار سنجیدن این نرم افزارها بر اساس بخش جدید برنامه حریم خصوصی اپل است. به صورت خلاصه، رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی به شرح زیر است:

  • سیگنال
  • اسکایپ
  • زوم
  • دیسکورد
  • تلگرام
  • واتس اپ
  • فیس بوک
  • تیک تاک

سیگنال

بنابر ادعای افرادی مانند ایلان ماسک، سیگنال برنامه‌ای است که به کاربر، دنیای فاقد تبلیغات هدفمند را ارائه می‌دهد. راضی کردن افراد برای استفاده از پیام رسان سیگنال بسیار سخت است اما برای حفظ حریم خصوصی‌تان می‌توانید از آن بهره ببرید. اشتراک گذاری پیام متنی، عکس، پیام‌های صوتی و چندرسانه‌ای و تماس ویدیویی از قابلیت‌های سیگنال است.

این موضوع برای برنامه‌ای که درآمدش از کمک‌های مالی است نه فروش اطلاعات خصوصی شما، مزیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود. سیگنال تنها  شماره تلفن شما را می‌خواهد و حتی کاری به هویت شما ندارد.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

اطلاعات حریم خصوصی سیگنال در اپ استور

اسکایپ

پیام رسان اسکایپ سال‌ها در دسترس است. این پیام رسان ده سال قبل توسط مایکروسافت خریداری شد و هنوز نیز زیر مجموعه آن است.

در کمال تعجب، در مقایسه با اغلب پیام رسان‌ها، اسکایپ میزان بسیار کمی از داده‌های شما را جمع آوری می‌کند و در میان آن‌ها نیز هیچ داده‌ی غیر معمولی وجود ندارد.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

اطلاعات حریم خصوصی اسکایپ در اپ استور

زوم

کاربرد اصلی برنامه زوم، برای کنفرانس‌های ویدیویی است اما با توجه به پشتیبانی از قابلیت پیام رسانی و محبوبیت بسیارش، در لیست جای گرفته است. شاید نسبت به دو پیام رسان قبلی داده‌های بیشتری جمع آوری شود اما به داده‌های خصوصی مهم شما کاری نخواهد داشت و صرفا چیزهایی که برای عملکرد بهترش لازم است جمع آوری می‌کند.

مواردی که در زوم جمع آوری می‌شوند و باعث لینک شدن به هویت شما می‌شود، مکان دقیق، شناسه دستگاه و شماره مدل گوشی است.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

دیسکورد

دیسکورد برنامه‌ای است که برای ارتباط گیمرها ساخته شده است. با این وجود، Discord قابلیت مکالمه گروهی، ارسال پیام شخصی، گفتگوی تصویری و صوتی دارد.

این برنامه نیز داده‌های خیلی زیادی جمع آوری نمی‌کند. به طور کلی، آدرس ایمیل، شناسه دستگاه، سابقه خریدهای شما و سابقه جستجو از چیزهاییست که دیسکورد برای عملکرد بهتر خود جمع آوری می‌کند.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

اطلاعات حریم خصوصی دیسکورد در اپ استور

تلگرام

تلگرام یکی از برترین برنامه‌های پیام رسانی محسوب می‌شود. داده‌هایی که این برنامه جمع آوری می‌کند، شامل اطلاعات مالی و مکان دقیق شماست. به طور کلی این موضوع برای عملکرد بهتر این نرم افزار منطقی به نظر می‌رسد.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

اطلاعات حریم خصوصی تلگرام در اپ استور

واتس اپ

شاید در این بخش واتس اپ به خوبی سیگنال نباشد اما از فیس بوک بسیار بهتر است. مخاطبین، اطلاعات مالی و مکان شما، مهم‌ترین داده‌هایی است که واتس اپ جمع آوری می‌کند.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

اطلاعات حریم خصوصی واتس اپ در اپ استور

مسنجر فیس بوک

احتمالا از اینکه مسنجر فیس بوک حجم زیادی از داده‌های کاربران را جمع آوری می‎‌کند، شوکه نشوید! مواردی از قبیل مکان دقیق شما، شماره تلفن، آدرس فیزیکی، شناسه دستگاه، سابقه خرید، اطلاعات پرداخت و اطلاعات مالی از چیزهایی است که فیس بوک جمع آوری می‌کند.

اینکه دسترسی به این اطلاعات توسط تبلیغ دهندگان برای شما مهم است یا خیر به خودتان بستگی دارد. اگر شما را آزار نمی‌دهد می‌تواند از این پیام رسان بهره ببرید اما اگر با دسترسی به بخش عمده‌ای از حریم خصوصی تان راحت نیستید، می‌توانید از سایر پیام رسان‌ها بهره ببرید.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

اطلاعات حریم خصوصی مسنجر فیس بوک در اپ استور

تیک تاک

تیک تاک این روزها محبوبیت بسیاری در میان نوجونان دارد. این برنامه که متعلق به غول چینی دنیای فناوری، ByteDance است علاوه بر اشتراک ویدیو، قابلیت پیام رسانی نیز دارد.

جالب است بدانید که تیک تاک نیز داده‌های کاملا شخصی شما را مشابه با فیس بوک جمع آوری می‌کند. اطلاعاتی همچون شناسه دستگاه، ایمیل، شماره تلفن، موقعیت مکانی، سابقه جستجو، داده‌های تبلیغاتی، اطلاعات مالی و آدرس فیزیکی از چیزهایی است که تیک تاک به آن دسترسی دارد.

چندی پیش نیز توسط یک کاربر 8 ساله از تیک تاک برای دسترسی به دستگاه‌های کاربران و حجم عمده‌ای از اطلاعات شخصی از جمله داده‌های بیومتریک شکایت شد. تیک تاک اما ادعا می‌کند به دنبال یک تجربه امن و شاد برای جامعه است.

رتبه بندی پیام رسان ها بر اساس حریم خصوصی

اطلاعات حریم خصوصی تیک تاک در اپ استور

سخن پایانی

جمع آوری داده‌های کاربران که برای تبلیغات استفاده می‌شود، باعث رایگان ماندن نرم افزارها و آزادتر شدن اینترنت می‌شود. درست است حرکت اپل جالب بوده اما گام بزرگی در جهت شفافیت کامل اطلاعاتی که تمامی برنامه‌ها جمع آوری می‌کنند نیست.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا جمع آوری داده‌هایتان اهمیتی دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام
    وقتی با کمترین هزینه میشود بهرمند شد، دلیلی ندارد برای همان امکانات، بیشتر هزینه کنیم.
    وقتی کارمان با سیگنال را می‌افتد چرا به پیامرسان دیگر، دسترسی بیشتر بدهیم؟
    و السلام

  2. امن ترین ها فیلتر ناامن ترینها ازاد