آب در مریخ

کشف چندین دریاچه یخ‌زده نشان می‌دهد مقدار آب در مریخ بسیار بیشتر از حد تصور است

دانشمندان پس از کشف چندین دریاچه یخ زده زیر سطح سیاره سرخ اعلام کردند مقدار آب در مریخ از آنچه که در گذشته تصور می‌شد، بسیار بیشتر است.

دانشمندان حدود سه سال قبل تایید کردند که در مریخ دریاچه‌هایی پر از آب مایع وجود دارد، اما بررسی جدید این دانشمندان نشان می‌دهد مقدار آب در مریخ از آنچه که در گذشته تصور می‌شد، بیشتر است. در واقع دانشمندان موفق شدند چندین دریاچه در فاصله کمتر از 1 مایلی زیر سطح مریخ کشف کنند.

مقدار آب در مریخ بسیار بیشتر از حد تصور است

محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اخیرا با تجزیه و تحلیل داده‌های مدارگرد مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا و مشاهده ده‌ها بازتاب رادار در اطراف قطب جنوب مریخ دریافتند مقدار آب در سیاره سرخ بیشتر از آنچه که تصور می‌کردند است. محققان سیگنال‌های رادار را در منطقه سپرده‌های لایه قطبی جنوب (South Polar Layered Deposits) مریخ شناسایی کردند که در این محل یخ آب، یخ خشک و گرد و غبار چندین میلیون ساله وجود دارد.

آب در مریخ

جفری پلات (Jeffrey Plaut)، یکی از نویسندگان این تحقیق و محقق آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا عنوان کرد در مورد اینکه این سیگنال‌ها آب مایع هستند یا خیر اطمینان کاملی نداریم، اما آنها از آنچه که ما تصور می‌کردیم بسیار گسترده‌تر هستند. وی افزود یا آب مایع در زیر قطب جنوب مریخ وجود دارد، یا این سیگنال‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهند.

آب در مریخ

محققان با بررسی‌های بیشتر دریافتند برخی از دریاچه‌ها در فاصله یک مایلی زیر سطح سیاره سرخ قرار دارند. البته دمای سطح مریخ حدود منفی 63 درجه سانتی‌گراد است که این دما برای مایع ماندن آب خیلی سرد است. آدیتیا خولر، یکی از محققان این مطالعه عنوان کرد مساحت منطقه‌ای که وجود دریاچه‌های آب مایع در آن محتمل است، اندک بوده و فقط 6 تا ۱۲ مایل تا قطب جنوب فاصله دارند. از این رو اگر واقعا در این مناطق آب مایع وجود داشته باشد، احتمالا از فعالیت آتشفشانی ناشی شده است.

آب در مریخ

ناسا اعلام کرد دریاچه‌های زیرسطحی مریخ بسیار گسترده بوده و در این نقاط چندین دریاچه وجود دارد. از این رو مریخ می‌تواند از آنچه که تاکنون تصور می‌شد، مرطوب‌تر باشد. البته این نتایج جدید به معنای زندگی آسان انسان در مریخ نخواهد بود. در واقع بسیاری از دریاچه‌های زیر سطح سیاره سرخ یخ‌زده هستند، اما چنین کشفی برای ماموریت‌های علمی آینده در مریخ بسیار حائز اهمیت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*