شارژ باتری گوشی

شارژ باتری گوشی تنها در 5 دقیقه با فناوری جدید دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج در حال توسعه سیستمی است که سرعت شارژ باتری گوشی موبایل را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد و در 5 دقیقه آن‌ را به 100 درصد می‌رساند.

شارژ باتری گوشی تنها در پنج دقیقه، رویایی به نظر می‌رسد اما با تشکر از فناوری جدید دانشگاه کمبریج، این رویا می‌تواند خیلی زود به حقیقت تبدیل شود.

ماه گذشته، شرکت شیائومی از یک سیستم شارژ سریع جدید به نام هایپرشارژ (HyperCharge) رونمایی کرد که یک باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی را در هشت دقیقه، از 0 تا 100 شارژ می‌کند. این فناوری جدید شیائومی اگرچه حیرت انگیز به نظر می‌رسد اما تنها با گوشی می 11 سازگار است و هیچ موبایل هوشمند دیگری از آن پشتیبانی نمی‌کند. اما محققان دانشگاه کمبریج توانسته‌اند برای شارژ کردن باتری‌های لیتیوم یون یک راهکار تازه بیندیشند که ظاهرا می‌تواند یک گوشی را در زمان کمتری به طور کامل شارژ کند.

این سیستم جدید چندان پرهزینه نیست و طریقه‌ی کارکرد آن به این صورت است که می‌تواند چرخه‌های شارژ را به حداکثر برساند تا باتری سریع‌تر شارژ شود؛ اتفاق خوب دیگر این است که فرایند مذکور باعث افزایش حرارت هم نمی‌شود و داغی ایجاد نمی‌کند.

شارژ باتری گوشی

محققان دپارتمان فیزیک کمبریج (آزمایشگاه کاوندیش) متوجه شدند که باتری‌های لیتیوم یون در هنگام شارژ شدن یا تخلیه شارژ، با «محدودیتِ سرعت» رو به رو هستند. در زمان شارژ شدن، سرعت به این مسئله بستگی دارد که یون‌های لیتیوم با چه شتابی از ذرات ماده فعال عبور می‌کنند. و در هنگام تخلیه شارژ، سرعت به این بستگی دارد که یون‌ها با چه شتابی در حاشیه‌ها و لبه‌ها قرار می‌گیرند. در نتیجه اگر بتوان این دو مکانیسم را کنترل و مدیریت کرد، سرعت شارژ باتری موبایل به طرز معجزه آسایی افزایش خواهد یافت.

باتری‌های لیتیوم یون معمولا به آهستگی شارژ می‌شوند و کمبریج برای اینکه پتانسیل‌های این باتری‌ها را به حداکثر برساند، راهی برای مشاهده‌ی تغییراتِ حاصل از چرخه‌های شارژ و تخیله پیدا کرده است. آن‌ها که حالا درک درست‌تری از سازوکار این باتری‌ها کرده‌اند، در تلاش‌اند تا روش کارآمدی برای افزایش سرعت چرخه‌ها نیز پیدا کنند. اگر کمبریج در نهایت موفق به انجام این کار شود، می‌توانیم منتظر انقلابی عظیم در زمینه شارژ باتری گوشی باشیم.

شاید روزی از راه برسد که گوشی‌های هوشمند خود را در پنج دقیقه شارژ کنیم اما هنوز مدت زمان زیادی باقی مانده تا آن روز از راه برسد و برخلاف چیزی که فکر می‌کنیم، فناوری‌های افزایش سرعت شارژ همچنان مسیری طولانی در پیش دارند. با این حال، این سیستم جدید دانشگاه کمبریج اگر به نتیجه برسد، بدون شک مسیر را برای یک تغییر بزرگ در صنعت گوشی‌های موبایل هموار می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*