بوستون داینامیکس و ربات های عجیب و غریبش رسما تحت کنترل هیوندای هستند

بوستون داینامیکس و ربات های عجیب و غریبش رسما تحت کنترل هیوندای هستند

کمپانی خودروسازی معروف هیوندای رسما کنترل ربات های بوستون داینامیکس را بر عهده گرفته و نقشه‌های خود برای این محصولات عجیب و غریب و حتی ترسناک را اعلام کرده است.

ربات های بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) از این به بعد رسما تحت کنترل کمپانی هیوندای (Hyundai) هستند. مدتی پیش بود که خبر خرید این شرکت رباتیک آمریکایی توسط غول خودروسازی مورد نظر را منتشر کردیم و به تازگی گفته شده که برنامه‌های هیوندای برای آینده پیشرفته‌ترین ربات‌های جهان مشخص شده است.

در واقع خبر نهایی شدن خرید بوستون داینامیکس اخیرا منتشر شد و اولین صحبت‌ها در این رابطه در دسامبر سال گذشته مطرح شده بودند. برنامه‌های هیوندای هم عمدتا به سگ رباتیک و ربات انسان نمای ساخت این کمپانی مربوط می‌شوند. هیوندای از آن زمان اعلام کرده بود که در تلاش برای تبدیل خود از یک خودروسازی ساده به یک شرکت فراهم کننده خدمات هوشمند جابه‌جایی، بوستون داینامیکس را خریده است.

جالب است بدانید که شرکت رباتیک مورد نظر ابتدا از دل دانشگاه معروف ام آی تی بیرون آمد و در مدت زمانی کوتاه، به واسطه ساخت محصولاتی که از حیوانات و انسان‌ها الهام گرفته بودند، به شهرت و موفقیت شگفت‌انگیزی رسید. یکی از این محصولات که کمتر شناخته شده، بیگ داگ (BigDog) نام دارد که به سفارش آژانس پروژه‌های پیشرفته دفاعی آمریکا یا همان دارپا (DARPA) ساخته شده است؛ دارپا قصد دارد تا از طریق چنین رباتی جابه‌جایی محموله‌های خود را ساده‌تر کند.

کنترل ربات های بوستون داینامیکس

کمپانی مادر شرکت معروف گوگل در ابتدا بوستون داینامیکس را در دسامبر 2013 خریداری کرد و سپس، در سال 2017 شرکت رباتیک را به کمپانی سافت بنک (SoftBank) فروخت. از آن زمان تاکنون مدیران و مهندسان بوستون داینامیکس شدیدا به دنبال تجاری‌سازی محصولات شرکت خود بوده‌اند و یکی از موفق‌ترین این محصولات هم اسپات (Spot)، سگ رباتیکی بوده که تاکنون تصاویر و ویدیوهای زیادی از قابلیت‌های مختلف آن دیده‌ایم.

بوستون داینامیکس و ربات های عجیب و غریبش رسما تحت کنترل هیوندای هستند

در حال حاضر، گفته شده که شرکت خودروسازی معروف هیوندای رسما صاحب 80 درصد سهام کمپانی رباتیک مورد نظر شده و سافت بنک هم 20 درصد باقی مانده را در اختیار خود دارد. ارزش‌گذاری‌ها به صورت مجموع نشان می‌دهند که ربات های بوستون داینامیکس و کل سهام این کمپانی 1.1 میلیارد دلار ارزش دارند.

در مورد دلیل تمرکز بوستون داینامیکس روی ساخت ربات‌های دو پا و چهار پا گفته شده که به اعتقاد هیوندای جابه‌جایی در عصر حاضر از به کار گیری ماشین‌های چهار چرخ فراتر رفته است؛ این غول خودروسازی پیش از این هم نقشه‌هایی برای ساخت تاکسی‌های پرنده و عملی کردن طرح‌های مفهومی دیگری برای راحت‌تر کردن جابه‌جایی شهری ارائه کرده بود. یکی از این طرح‌های مفهومی، اتصال اتومبیل‌های خودران روی زمین به هواپیماها و پهپاد های خودران در آسمان بود تا جابه‌جایی بین دو نقطه از همه لحاظ ساده شود.

بوستون داینامیکس و ربات های عجیب و غریبش رسما تحت کنترل هیوندای هستند

با این وجود، هم‌زمان با اعلام خبر مربوط به نقشه‌های هیوندای برای ربات های بوستون داینامیکس ویدیویی دیدنی در مورد استفاده‌های مختلف این محصولات تهیه شده که رنج گسترده‌ای از استفاده‌ها برای ربات اسپات را نشان می‌دهد؛

کاربردهای محصولات رباتیک بوستون داینامیکس

 

استفاده‌هایی مانند کمک به افراد نابینا و یا حتی برقراری نوعی ارتباط بین دکتر و بیمار از راه دور و بدون نیاز به حضور هر دو نفر در یک اتاق که به نوبه خود جالب‌توجه هستند. به علاوه، قابلیت‌های جابه‌جایی و تکنولوژیکی این ربات‌ها در نوع خود منحصر به فرد بوده، اما برخی مخاطبان هم با دیدن چنین سطحی از پیشرفت در دنیای رباتیک کمی نگران می‌شوند و خود به خود به یاد فیلم‌های علمی تخیلی مانند ترمیناتور می‌افتند.

بوستون داینامیکس و ربات های عجیب و غریبش رسما تحت کنترل هیوندای هستند

البته نکته جالب این بوده که شرکت خودروسازی کره‌ای هیوندای آن‌قدرها هم با بحث رباتیک غریبه نیست؛ به علاوه‌ی دست‌های رباتیک و اضافه کردن ربات‌های گوناگون به خودروها، هیوندای از چندین سال پیش روی موضوعات جالب‌توجهی مانند کمک به افراد ناتوان با استفاده از اسکلت‌های خارجی تحقیق کرده و به دنبال استفاده از ربات‌ها برای کمک به انسان‌ها بوده است؛ به عنوان مثال، در سال 2016 محصولی با نام ” H-MEX” از سوی این شرکت معرفی شد که به افراد ناتوان قابلیت راه رفتن روی دو پا را می‌داد.

در نهایت، می‌توان گفت که اقدام اخیر خودروسازی کره‌ای فرصتی مناسب برای توسعه بیش از پیش ربات های بوستون داینامیکس بوده و همچنین، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک این محصولات به شکلی گسترده‌تر در بازارها باشند؛ راه‌اندازی و نگه داری خط تولیدهای گوناگون موضوعی بوده که هیوندای به خوبی با آن آشنا است و گفته شده که همکاری این دو شرکت نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

هیوندای اعلام کرده که از ساخت زنجیره ارزشی رباتیک گرفته تا ساخت قطعات رباتیک گوناگون و ارائه راه حل‌های هوشمندانه برای مشکلاتی که با ربات‌ها حل می‌شوند، همگی زیر مجموعه فعالیت‌هایی هستند که در آینده و با همکاری این خودروسازی و بوستون داینامیکس عملی خواهند شد.