محبوب ترین شبکه های اجتماعی

با محبوب ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی آشنا شوید

جدیدترین آمار منتشر شده مشخص می‌سازد که محبوب ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی، اینستاگرام، تلگرام و توییتر هستند.

مرکز پژوهشی بتا به تازگی محبوبیت شبکه های اجتماعی اینستاگرام، توییتر و تلگرام در ایران را با توجه به آمار ایرانی‌های فعال در این شبکه‌های اجتماعی در سال جاری، مورد بررسی قرار داده است. نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها مشخص می‌سازد که اینستاگرام، توییتر و تلگرام در میان کاربران ایرانی نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر محبوب‌تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شبکه اجتماعی اینستاگرام

محبوب ترین شبکه های اجتماعی

یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی، اینستاگرام است. از این شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم کوتاه استفاده می‌شود و این شبکه اجتماعی بر خلاف بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر از جمله تلگرام، توییتر و یوتیوب هنوز فیلتر نشده است. رشد این اپلیکیشن در کشور ما به علت طرفدارها و کاربران زیادی که دارد، متوقف نشده و پیوسته ادامه دارد.

با توجه به آمار مرکز پژوهشی بتا، در سال 96 بیست و چهار میلیون کاربر در اپلیکیشن اینستاگرام فعالیت داشته‌اند که این تعداد در امسال به 48 میلیون نفر رسیده است. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که کاربران اینستاگرام در طول چهار سال، دو برابر بیشتر شده‌اند. با بررسی‌های دقیق‌تر مشخص می‌شود که رشد فالوور برترین کاربران این برنامه از جمله اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها از سایر کاربران این اپلیکیشن بسیار بیشتر بوده است؛ به شکلی که دنبال کنندگان سلبریتی‌ها در طول چند سال گذشته رشد 5 تا 10 برابری داشته‌اند.

همچنین اینستاگرام در سال 1399 چهل و هفت میلیون کاربر فعال داشته است که این تعداد تا سال 1400 به 48 میلیون نفر رسیده است. علاوه بر این تعداد کاربرانی که دارای یک میلیون یا بیش از یک میلیون دنبال کننده هستند در سال 99 ششصد کاربر بوده است که این تعداد در امسال به 1000 کاربر رسیده است. با توجه به این آمار می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بر تعداد کاربرانی که فالوورهای زیادی داشته‌اند، افزوده شده است. کاربرانی که تازه به این شبکه اجتماعی ورود پیدا می‌کنند بیشتر در پی کاربران پرفالوور و صفحات دیدنی هستند و بعضا برخی از آن‌ها نیز به منظور خرید از صفحات فروش وارد این شبکه اجتماعی می‌شوند.

با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که هدف کاربران جدید از ورود به این اپلیکیشن برقراری ارتباط با سایر کاربران، تولید محتوا و… نیست.

اپلیکیشن تلگرام ؛ فیلتر یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی

محبوب ترین شبکه های اجتماعی

 

اپلیکیشن تلگرام تا قبل از آن که در ایران مسدود‌ شود به عنوان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی شناخته می‌شد، به طوری که در سال 96 تقریبا 62.2 درصد از کاربران ایرانی در این اپلیکیشن فعال بودند. ایران این اپلیکیشن را در سال 1396 برای زمان کمی مسدود‌ کرد و سپس این اپلیکیشن را دوباره در تاریخ 10 اردیبهشت سال 1397 به طور رسمی فیلتر کرد.

اگرچه کاربرانی که در این شبکه اجتماعی مشغول به فعالیت بودند با مسدود شدن آن در سال 1397 با مشکلاتی روبه‌رو شدند؛ اما با گذشت زمان و آشنایی با فیلترشکن‌ها مشکلات خود را برطرف کرده و مجددا فعالیت خود را بدون هیچ مشکلی آغاز کردند. به طوری که تعداد بسیاری از افراد فروش فیلترشکن را به یک منبع درآمد برای خود تبدیل کردند.

نتایج به دست آمده از آمار مرکز تحقیقاتی بتا مشخص می‌سازد که تعداد کاربران فعال در این شبکه اجتماعی در سال 99 و 1400 با هیچ‌گونه تغییری همراه نشده است. با این وجود تعداد گروه‌هایی که در این اپلیکیشن مشغول به فعالیت بودند 2 میلیون گروه بوده است که به 5.5 میلیون گروه افزایش یافته و همچنین تعداد کانال‌های موجود در این اپلیکیشن 2 میلیون بوده است که به 8.2 میلیون کانال رسیده است.

شبکه اجتماعی توییتر

محبوب ترین شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی توییتر عام پسند نیست و دارای مخاطبان ویژه‌ای است. ایران این برنامه را در سال 1388 مسدود کرد و تا به امروز نیز همچنان فیلتر باقی مانده است. این برنامه دارای یک قابلیت مخصوص به خود بوده که محدودیت کلمات است. توییت‌های کاربران فعال در این برنامه در ابتدا نباید از 140 حرف فراتر می‌رفت؛‌ اما توییتر این محدودیت‌ را در سال 2017 تغییر داد و به 280 حرف در هر توییت رساند. کاربران برای استفاده از این شبکه اجتماعی می‌توانند از تلفن همراه یا نسخه وب،‌ وارد عمل شوند. نوشته‌هایی که در اپلیکیشن توییتر به اشتراک گذاشته می‌شوند،‌ توییت نام دارند.

بر اساس نتایج به دست آمده از آمار مرکز تحقیقاتی بتا،‌ توییتر در سال 1399 دو میلیون کاربر فعال داشته است که این تعداد در سال 1400 به 3.2 میلیون کاربر افزایش یافته است. همچنین تعداد پست‌های موجود در آن در سال 1399 تقریبا 500 میلیون بوده است که در امسال به 790 میلیون پست رسیده است. علاوه بر  این 170 کاربر ایرانی فعال در این برنامه چیزی حدود 100 هزار دنبال کننده و 1.3 هزار کاربر ایرانی نیز 20 هزار دنبال کننده دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*