اتوبوس برقی

طرح اتوبوس برقی ساخت ایران افتتاح شد؛ انعقاد قرارداد تولید 200 اتوبوس الکتریکی

طرح اتوبوس برقی ساخت ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد. در این پروژه 5 شرکت دانش‌بنیان و خلاق به صورت مستقیم مشارکت داشتند.

نخستین مدل مهندسی‌شده اتوبوس برقی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی شد. استفاده از ظرفیت‌های ملی و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به عنوان ویزگی‌های اصلی این پروژه محسوب می‌شود. در همین راستا 5 شرکت دانش‌بنیان و خلاق به صورت مستقیم و 12 شرکت دیگر به شکل غیر مستقیم در این طرح مشارکت داشتند. همچنین برای توسعه و تولید انبوه این پروژه قرار است شبکه‌ای از 27 شرکت دانش‌بنیان و خلاق نقش‌آفرینی کنند.

مزایای طرح اتوبوس برقی

از مزایای طرح اتوبوس برقی می‌توان به کاهش مصرف سوخت‌ نفت و گاز و پرداخت 175 هزار دلار (برابر با 50 درصد قیمت محصول) طبق پیش‌نویس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور طی مدت 12 سال برای اتوبوس تمام برقی، کاهش مصرف و پرداخت 165 هزار دلار (برابر با بیش از 50 درصد قیمت محصول) طبق محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده 12، کاهش تولید و انتشار آلاینده‌های هوا در کلان‌شهرهای آلوده با تاکید بر آلاینده‌های Sox و PM، وجود زیرساخت‌های تولید و عدم نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس‌های احتراقی اشاره کرد.

اتوبوس برقی

طرح اتوبوس تمام برقی درون شهری در اواسط سال 1399 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین‌خودروی اصفهان آغاز شد. همچنین قوای محرکه این خودرو حدود 75 درصد داخلی‌سازی شده است و موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته درایوهای کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورتر‌ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی و سیستم‌های خنک‌کاری نیز به شکل کامل در داخل کشور بومی‌سازی شده‌اند.

گفتنی است هم‌اکنون یک دستگاه اتوبوس الکتریکی در فضای 1000 متر مربعی ساخته شده و قرار است 200 اتوبوس برقی طبق تفاهم نامه‌ای با شهرداری به تولید برسد. این طرح می‌تواند برای 100 نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*